کش بک

کش  بک

 

 کش بک (Cash Back) اصطلاحی است که بیشتر در سایت های خارجی به چشم می خورد اما در حال حاضر در ایران نیز شرکت های مختلفی در راستای جذب و نگهداری مشتریان این سرویس را ارائه می دهند. برای مثال یکی از نمونه های آن تخفیفان است که با محصول "پول تو" به مشتریانش سرویس می دهد. کش بک مفهوم جدیدی در دنیای تجارت الکترونیک است و به اشکال مختلفی اجرا می شود. در کش بک فروشنده از نظر روانی خریدار را ترغیب می کند تا بیشتر بخرد. در کش بک فروشنده یا صاحب کسب و کار بخشی از مبلغ خرید را به عنوان جایزه به حساب فرد یا کیف پول وی باز می گرداند تا در خریدهای بعدی بتواند از این اعتبار استفاده کند. کش بک تحت عناوینی چون پاداش نقدی خرید یا برگشت نقدی پول هم شناخته شده است.

خوب است اینجا به برخی از مکانیزم های اثر گذاری کش بک در وفادارسازی مشتری اشاره کنیم. راستی کش بک (Cash Back) چطور باعث خرید بیشتر می شود؟ برای پاسخ به این سوال تصور کنید شما از یک فروشگاه در یک مرکز خرید بزرگ خرید می کنید بعد از اینکه صورتحساب خود را پرداخت نمودید، از طریق فروشنده یا پیامکی به شما اطلاع رسانی می شود که به عضویت باشگاه مشتریان آن مرکز خرید درآمده اید و در ادامه پیامک دیگری با مضمون شارژ حساب وفاداری شما برای شما ارسال می گردد، بدین معنی که می توانید با آن مبلغ از هریک از فروشگاه های آن مرکز خرید کالا تهیه کنید. مبلغی که با هر خرید از فروشگاه های آن مرکز تجاری در حساب وفاداری شما شارژ می شود همان کش بک می باشد. زمان بازگشت مبلغ به طراحی باشگاه و عملکرد آن از سوی مدیران کسب و کار دارد در مواردی همان لحظه خرید کش بک اتفاق می افتد ولی در اکثر موارد 24 ساعت بعد از فرآیند خرید "کش بک" صورت می پذیرد. معمولا باشگاه های مشتریان را در خصوص فرآیند کش بک طوری طراحی می کنند که مبلغ کش بک فقط قابل خرج کردن در داخل آن باشگاه باشد یعنی شما می توانید از فروشگاه ها یا شعبه های آن کسب و کار با پول واریز شده از فرآیند کش بک، خرید انجام دهید. همین بخش کوچک پول که به حساب شما باز میگردد باعث برگشت شما به آن مرکز خرید یا شعبه های دیگری از آن کسب و کار شده  تا خرید دیگری با پول برگشتی انجام دهید و جالب اینجاست که این مبلغ معمولا بخش کوچکی از خرید جدید شما خواهد. با خرید جدید مبلغ دیگری به صورت کش بک برای شما واریز می گردد و این چرخه ادامه خواهد داشت و به اصطلاح شما یکی از مشتریان وفادار آن مرکز خواهید شد.

کش بک می تواند هم به صورت نقدی باشد و به حساب فرد بازگردانده شود هم می تواند به صورت اعتباری باشد و اعتبار فرد را شارژ کند تا در خریدهای بعدی از آن اعتبار استفاده کند. در ظاهر ممکن است که کش بک مانند تخفیف (Discount) باشد اما در واقع این چنین نیست و تنها نقطه اشتراک این دو در افزایش درآمدی است که نصیب مشتری می شود. تخفیف ها به صورت دوره ای ارائه می شوند و کوتاه مدت هستند و از نظر اقتصاددانان به معنای توافق خریدار با فروشنده است به نحوی که بخشی از بهای کالا را نپردازد اما کش بک چون همیشگی است جذابیت بیشتری برای مشتری دارد. کش بک به صورت آفلاین هم ارائه می شود به این صورت که مشتری در خریدهای آفلاین خود می تواند با بارگذاری رسید یا فاکتور خرید بخشی از هزینه های پرداخت شده را به حساب خود برگرداند. شما هم به عنوان یک کسب و کار اینترنتی می توانید از این روش برای برندسازی و جذب بیشتر مشتری و وفادارسازی آنها استفاده کنید.

برای اینکار ما به شما استفاده از خدمات درگاه پرداخت سازمانی، سیزپی را پیشنهاد می کنیم. با بکارگیری توانمندی های درگاه پرداخت سیزپی در این حوزه می توانید علاوه بر ارائه خدمتی نظیر کش بک به مشتریانتان خدمات دیگری شامل کارتهای اعتباری، کارتهای بن، خدمات تخفیف در لحظه، محاسبه امتیاز، تبدیل امتیاز به وجه نقد، درگاه پرداخت اعتباری ،کیف پول  و ... برای جلب رضایت مشتریانتان، بازگشت و خرید مجدد آنها به ایشان ارائه نمائید.

چنین است که سیزپی به کسب و کار شما هویت می بخشد.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.