NFT چیست ؟

NFT چیست ؟

ان اف تی (NFT) یک دارایی دیجیتالی است که اشیاء دنیای واقعی مانند هنر ، موسیقی ، آیتم های بازی و فیلم ها را نشان می دهد. آنها بصورت آنلاین و اغلب با ارزهای رمزنگاری شده و از طریق درگاه پرداخت خرید و فروش می شوند و عموماً با همان نرم افزار اصلی رمزگذاری شده اند.

اگرچه آنها از سال 2014 وجود داشته اند ، اما NFT ها امروزه شهرت زیادی پیدا کرده اند زیرا به طور فزاینده ای به روشی محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال تبدیل شده اند. از نوامبر 2017 تاکنون رقم سرسام آوری معادل 174 میلیون دلار برای NFT هزینه شده است.

NFT ها نیز به طور کلی یکی از یک گونه یا حداقل یکی از موارد بسیار محدود هستند و دارای کدهای شناسایی منحصر به فرد می باشند. آري يو، رئيس انجمن صنايع فناوري واشنگتن و مدير عامل شركت Yellow Umbrella Ventures مي گويد: "اساساً NFT ها كمبود ديجيتالي ( Digital Scarcity ) ايجاد مي كنند."

NFT (Non Fungible Token) در تضاد کامل با اکثر تولیدات و محصولات دیجیتالی است، که همیشه در عرضه به بازار بدون محدودیت هستند و قابلیت تکثیر دارند. بر همین اساس توقف عرضه یک کالای مشخص باعث افزایش تقاضای آن کالا شده و قیمت آن در بازار رو به افزایش می گذارد.

اما بسیاری از NFT ها، حداقل در این روزهای اولیه، آثاری دیجیتالی بوده اند که قبلاً به نوعی در جاهای دیگر وجود داشته اند، مانند کلیپ های ویدئویی نمادین از بازی های NBA یا نسخه هایی از آثار هنری دیجیتال که قبلاً در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی پخش و اینک رمزگذاری شده اند.

مرتبط بخوانید : درگاه پرداخت ارز رمزنگاری شده

به عنوان مثال، هنرمند دیجیتالی مشهور مایک وینکلمن، معروف به "بیپل" ترکیبی از 5000 نقاشی که روزانه کشیده بود ایجاد کرد.  شاید می توان گفت مشهورترین NFT زمان حال بوده است که به نام  "EVERYDAYS: The First 5000 Days" شهرت دارد و در کریستیز با ایجاد یک رکورد به مبلغ 69 میلیون دلار فروخته شد.

درگاه پرداخت NFT

هر کسی می تواند تصاویر جداگانه یا حتی کل تصاویر را بصورت آنلاین و رایگان مشاهده کند. سوالی که پیش می آید این است؛ چرا مردم حاضرند میلیون ها دلار برای چیزی که به راحتی می توانند از آن اسکرین شات بگیرند یا به راحتی دانلود کنند، خرج کنند؟

جواب این است؛ زیرا NFT به خریدار اجازه می دهد تا کالای اصلی را در اختیار داشته باشد. NFT نه تنها، شامل احراز هویت داخلی است که به عنوان اثبات مالکیت نیز عمل می کند. گردآورندگان آثار دیجیتال برای "حقوق مباهات دیجیتالی" (Digital Bragging Rights) تقریباً بیشتر از خود کالا ارزش قائل هستند.

 

تفاوت NFT با ارز رمزنگاری شده چیست ؟

NFT مخفف عبارت non-fungible token است. به طور کلی با استفاده از همان نوع برنامه نویسی رمز ارز ، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می شود، اما شباهت تا همینجا است.

پول فیزیکی و ارزهای رمزنگاری شده "قابل تعویض" (Fungible) هستند، یعنی می توان آنها را معامله یا مبادله کرد. آنها همچنین از نظر ارزش برابرند، ارزش یک دلار همیشه با ارزش یک دلار دیگر یکی است. ارزش یک بیت کوین همیشه با ارزش بیت کوین دیگر برابر است. قابلیت انعطاف پذیری رمز ارزها آنها را به وسیله ای مطمئن برای انجام معاملات در بلاک چین تبدیل کرده است.

NFT (Non Fungible Token) ها متفاوت هستند. هر کدام دارای امضای دیجیتال  هستند، از اینرو نه با هم برابرند و نه امکان معاوضه ان اف تی (NFT) ها با یکدیگر وجود دارد. برای مثال، یک کلیپ NBA Top Shot با EVERYDAYS برابر نیست اگر هر دو NFT باشند. (حتی یک کلیپ NBA Top Shot با کلیپ دیگر NBA Top Shot در صورت ان اف تی بودن برابر نیستند.)

بیشتر بدانید : دریافت درگاه پرداخت

NFT چگونه کار می کند ؟

NFT ها در یک زنجیره بلوکی (بلاک چین) وجود دارند، که مانند یک دفتر کل توزیع شده تراکنش ها را ثبت می کند. آشنائی شما با بلاک چین (Block Chain) احتمالا بیشتر به عنوان فرآیندها و زیرساختهای ارزهای رمز نگاری شده می باشد.

به طور خاص، NFT ها معمولاً در بلاک چین اتریوم (Ethereum) نگهداری می شوند، اگرچه بلاک چین های دیگر نیز از آنها پشتیبانی می کنند.

NFT ها از اشیاء دیجیتالی ایجاد یا "ضرب" می شوند که شامل موارد ملموس و ناملموس است، از جمله:

  • هنر
  • GIF ها
  • فیلم ها و صحنه های شاخص ورزشی
  • اشیا (Objects) کلکسیونی
  • نمادهای مجازی و پوسته بازی های ویدئویی
  • Designer sneakers
  • موسیقی

جالب است که بدانید توییت ها هم می توانند به عنوان ان اف تی شناخته شوند. جک دورسی، بنیانگذار توییتر، اولین توییت خود را به عنوان NFT (Non Fungible Token) به قیمتی بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت.

در واقع NFT ها مانند اشیاء کلکسیونی فیزیکی هستند ولی فقط جنس آنها دیجیتال می باشد. بنابراین خریداران به جای این که یک نقاشی رنگ روغن واقعی روی دیوار آویزان کنند، یک فایل دیجیتالی دریافت می کنند.

آنها همچنین از حقوق مالکیت انحصاری برخوردار می شوند. بر اساس قانون مالکیت NFT ها در یک زمان فقط می توانند یک مالک داشته باشند. اطلاعات یکتای NFT تأیید مالکیت آنها و انتقال توکن بین مالکان را آسان می کند. مالک یا خالق اثر نیز می تواند اطلاعات خاصی را در داخل NFT ها ذخیره کند. برای مثال، هنرمندان می توانند آثار هنری خود را با قراردادن امضای خود در دیتای NFT امضا کنند.

ادامه مطلب : نحوه خرید و استفاده از NFT

 

دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.