نحوه خرید و استفاده از NFT

نحوه خرید و استفاده از NFT

NFT برای چه مواردی استفاده می شود ؟

فناوری بلاک چین و NFT ها برای هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا در راستای درآمدزائی از آثار خود فرصتی منحصر به فرد به وجود آورده اند. برای مثال ، هنرمندان دیگر برای فروش آثار خود به گالری ها یا حراج های هنری احتیاج نخواهند داشت و در عوض می توانند آن آثار را مستقیماً و بصورتNFT به علاقه مندان و خریداران این آثار بفروشند، که شیوه با حذف پورسانت گالری ها به آنها اجازه می دهد سود بیشتری کسب کنند. علاوه بر این، هنرمندان می توانند طوری برنامه ریزی کنند تا در صورتیکه آثارشان به مالک جدیدی فروخته شد یا انتقال یافت به عنوان حق امتیاز اثر، درصدی از مبلغ فروش را دریافت کنند. این یک ویژگی یکی از جذابیت های NFT است، زیرا هنرمندان عموماً پس از فروش اولیه آثار هنری خود درآمد دیگری از آثار نخواهد داشت.

برای مطالعه بخش اول بر روی لینک NFT  چیست کلیک کنید.

NFT تنها برای فروش و کسب درآمد از آثار هنری نیست. برند هایی مانند چرمین (Charmin) و Taco Bell آثاری را از طریق NFT برای جمع آوری وجوه و کمک به خیریه به حراج گذاشتند. Charmin پیشنهاد خود را NFTP (Non Fungible Toilet Paper) نام گذاشت که به معنی "کاغذ توالت غیر قابل تعویض" می باشد.

درگاه پرداخت اینترنتی

یک عکس GIF مشهور به گربه نیان (Nyan Cat)، مربوط به زمان سال 2011  که نشان دهنده گربه ای با بدن شبیه به نان تست است، در فوریه به قیمت ششصد هزار دلار فروخته شد. یک صحنه خاص از مسابقات بسکتبال NBA تا اواخر ماه مارس بیش از پانصد میلیون دلار به فروش رسید. NFT برجسته LeBron James به قیمتی بیش از دویست هزار دلار فروخته شد.

نایان کت

حتی سلبیریتی ها و افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ (Snoop Dogg) و لیندسی لوهان (Lindsay Lohan) از استفاده کنندگان NFT هستند و خاطرات، آثار هنری و لحظات خاص خود را به عنوان NFT و به صورت یک دارائی امن منتشر می کنند.

چگونه NFT  بخریم ؟

اگر علاقمند به ایجاد کلکسیون NFT برای خود هستید، در ابتدا احتیاج به چند مورد ضروری دارید :

ابتدا باید کیف پول دیجیتالی تهیه کنید که به شما امکان ذخیره NFT و سایر ارزهای رمزنگاری شده را بدهد. باید مقداری ارز رمزنگاری شده مانند Ether خریداری کنید البته این امر به فروشنده NFT  هم بستگی دارد که چه نوع رمز ارزی را قبول می کند. در حال حاضر می توانید ارز رمز نگاری شده (Crypto Currency) را از طریق پلت فرم هائی مانند Coinbase ، Kraken ، eToro و حتی PayPal و Robinhood با استفاده از درگاه پرداخت خریداری کنید. پس از آن می توانید از صرافی به کیف پول رمز ارز مورد نظر خود منتقل کنید.

هنگام بررسی در مورد اینکه از کدام صرافی خرید کنید، این موضوع را درنظر داشته باشید که هنگام خرید رمز ارز، اکثر صرافی ها حداقل درصدی از تراکنش شما را به عنوان کارمزد دریافت می کنند.

بیشتر بدانید : نحوه ساخت درگاه پرداخت

بازارگاه های (Marketplaces) محبوب NFT

هنگامی که کیف پول خود را راه اندازی و  تامین مالی را انجام دادید، هیچ کمبودی در تعداد سایت های خرید و فروش  NFT وجود ندارد. در حال حاضر ، بزرگترین بازارهای NFT به شرح زیر می باشند:

OpenSea : این پلتفرم نظیر به نظیر خود به عنوان گرد آورنده  "آثار دیجیتال کمیاب و کلکسیونی" شناخته می شود. برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید ایجاد یک حساب کاربری برای گشت و گذار در میان مجموعه های NFT است. در ضمن می توانید قطعات را بر اساس حجم فروش (پر فروش ترین ها) مرتب کنید تا هنرمندان جدیدی را بشناسید.

Rarible : همانند پلت فرم قبلی راریبل (Rarible) نیز یک بازار دموکرات و باز است که به هنرمندان و سازندگان آثار هنری اجازه می دهد NFT ها را منتشر و به فروش برسانند. توکن های RARI که بر روی این پلتفرم منتشر می شوند، دارندگان را قادر می سازند تا ویژگی هایی مانند هزینه ها و نطرات اعضاء را مورد ارزیابی قرار دهند. Google 

Foundation : در اینجا، هنرمندان باید "رای موافق" داشته باشند یا از سوی سایر اعضاء دعوت شوند. منحصر به فرد بودن اعضاء و دریافت هزینه ورود می تواند به این معنی باشد که آثار هنری با ارزش بالاتر داشته باشد. به عنوان مثال ، خالق Nyan Cat، کریس تورس ، NFT را در بستر Foundation فروخت. لزوماً برای هنرمندان و مجموعه دارانی که به دنبال سرمایه گذاری هستند، این گرانی و هزینه ها چیز بدی نیست، البته با این فرض که تقاضا برای خرید NFT در سطح فعلی باقی بماند یا حتی در طول زمان افزایش یابد.

مرتبط بخوانید : درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست ؟

آیا باید NFT خرید ؟

فقط به این دلیل که می توانید NFT خریداری کنید ، آیا این بدان معناست که باید این کار را انجام دهید؟ بله بستگی دارد، "یو" می گوید.

سرمایه گذاری روی NFT ها دارای ریسک بالائی می باشد زیرا آینده آنها نامشخص است و ما هنوز سابقه زیادی برای تحلیل عملکرد آنها نداریم. از آنجا که NFT ها بسیار جدید هستند، سرمایه گذاری اندک برای امتحان کردن آنها خالی از لطف نخواهد بود و ارزش ریسک کردن دارد.

به عبارت دیگر، سرمایه گذاری در NFT ها تا حد زیادی یک تصمیم شخصی است. اگر شما پولی برای پس انداز دارید، خرید ان اف تی با بخشی از آن حتما ارزش خواهد داشت.

اما درنظر داشته باشید، ارزش NFT کاملاً بر اساس آنچه شخص خریدار مایل به پرداخت آن است، تعیین می گردد. بنابراین، تقاضا به جای شاخص های اساسی ، فنی یا اقتصادی که معمولاً بر قیمت سهام تأثیر می گذارد، قیمت را تحت تأثیر قرار می دهد، در نهایت می توان گفت قیمت را تقاضای سرمایه گذاران تعیین می کند.

همه اینها بدان معناست که NFT ممکن است با قیمتی کمتر از مبلغی که برای آن هزینه کرده اید، دوباره فروخته شود یا اصلاً قادر به فروش مجدد آن نخواهید شد تا خریداری پیدا نشود.

بر اساس آنچه گفته شد، در خصوص سرمایه گذاری بر روی NFT ها نیز مانند سایر سرمایه گذاری ها رفتار کنید: تحقیقات خود را انجام دهید، از نقاط ریسک ها آگاه شوید مانند اینکه ممکن است تمام سرمایه گذاری خود را از دست بدهید ! و اگر تصمیم گرفتید که گام بردارید، با احتیاط شروع کنید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.