تشخیص بانک از روی شماره کارت

تشخیص بانک از روی شماره کارت

موضوعات این بخش از بلاگ مربوط می شود به:

بین BIN چیست ؟

پیش شماره هر کارت بانکی نشان دهنده کدام بانک است؟

کارت بانکی در کجاها قابلیت استفاده دارد؟

 

هر کارت بانکی دارای 16 رقم می باشد که شش رقم اول آن شماره شناسایی بانک است و مشخص می کند کارت از سوی کدام بانک یا موسسه مالی صادر شده است به این شش رقم اول در اصطلاح بانکی بین (BIN) گفته می­شود. کلمه BIN مخفف Bank Identification Number می باشد. روزانه میلیون­‌ها تراکنش در شبکه بانکی صورت می‌گیرد. وجود یک فرآیند منظم در تبادلات مالی، برای جلوگیری از اتلاف وقت ضروری است. برای نمونه سیستم بانکی در حین انجام هر تراکنش کارت به کارت، باید مشخصات و نام شخص گیرنده را از میان تمام کارت‌­های بانکی تشخیص دهد. با بررسی ۶ رقم اول، بانک مقصد مشخص شده و در نتیجه اطلاعات مورد نظر تنها در میان کارت‌های همان بانک جستجو می‌شود.

بیشتر بخوانید : گرفتن شماره شبا 

ما در سیستم بانکی دو نوع کارت داریم:

کارت نقدی یا کارت بدهی (Debit Card)

همان کارت های بانکی هستند که در جامعه در حال استفاده است و به حساب بانکی مشتری متصل است، مشتری تا سقف موجودی حساب خود می تواند برداشت انجام دهد.

کارت پیش پرداخت

این کارت‌ها تنها به‌ اندازه موجودی اولیه قابل‌ استفاده است و پس از اتمام موجودی داخل کارت، باید آن را دور انداخت؛ زیرا قابل‌استفاده یا شارژ مجدد نیست. مثل کارت های هدیه که با مبالغ مشخصی شارژ می ­شوند و بعد از برداشت، دیگر قابل استفاده نیستند.

پیش شماره کارت های بانکی :

نام بانک

BIN

نام بانک

BIN

بانک ملی

۶۰۳۷۹۹

بانک سامان

۶۲۱۹۸۶

بانک سپه

۵۸۹۲۱۰

بانک سینا

۶۳۹۳۴۶

بانک توسعه صادرات

۶۲۷۶۴۸

بانک سرمایه

۶۳۹۶۰۷

بانک صنعت و معدن

۶۲۷۹۶۱

بانک شهر

۵۰۴۷۰۶

بانک کشاورزی

۶۰۳۷۷۰

بانک دی

۵۰۲۹۳۸

بانک مسکن

۶۲۸۰۲۳

بانک صادرات

۶۰۳۷۶۹

پست بانک

۶۲۷۷۶۰

بانک ملت

۶۱۰۴۳۳

بانک توسعه تعاون

۵۰۲۹۰۸

بانک تجارت

۶۲۷۳۵۳

بانک اقتصاد نوین

۶۲۷۴۱۲

بانک رفاه

۵۸۹۴۶۳

بانک پارسیان

۶۲۲۱۰۶

موسسه نور

۵۰۷۶۷۷

بانک پاسارگاد

۵۰۲۲۲۹

موسسه ملل

۶۰۶۲۵۶

بانک قوامین

۶۳۹۵۹۹

بانک قرض الحسنه مهر ایرانیان

۶۰۶۳۷۳

بانک کارآفرین

۶۲۷۴۸۸

بانک گردشگری

۵۰۵۴۱۶

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از کارت بانکی روی کارتخوان

 

کارت های بانکی دارای نوار مغناطیسی هستند که به رنگ مشکی در پشت کارت قابل مشاهده است و باعث می شود هنگامی که کارت را در کارتخوان می کشید اطلاعات را بخواند. کارتخوان دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای به سیستم بانکی امکان انتقال خودکار مبلغ خرید از حساب فروشنده را فراهم می‌سازد. پس یکی از جاهایی که می توان از کارت بانکی استفاده کرد بر روی دستگاه پوز است. کاربرد بعدی کارت بانکی، در درگاه پرداخت اینترنتی است. روی کارت های بانکی یکسری اطلاعات وجود دارد مانند شماره کارت، تاریخ انقضا، CVV2 که با وارد کردن این اطلاعات در درگاه پرداخت، مبلغ مشخصی از حساب شما کسر شده و به حساب پذیرنده واریز می شود.

بیشتر بخوانید: دریافت درگاه پرداخت

کاربرد بعدی کارت بانکی دستگاه های خودپرداز است که با وارد کردن کارت در آن و وارد کردن رمز اول می توانید عملیاتی مانند انتقال وجه، برداشت وجه، خرید شارژ و موارد دیگر را انجام دهید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.