دریافت شماره شبا

دریافت شماره شبا

شبا چیست

شماره حساب همان شماره شناسایی حساب شما در بانک است. فرمت شماره حساب ها در بانک های مختلف متفاوت است و شباهتی به یکدیگر ندارند. مثلا شماره حساب بانک شهر با 700شروع می شود و 12 رقمی است شماره حساب بانک پاسارگاد 17رقمی است. از آن جایی که هر بانکی شماره حساب خاص خود را دارد اگر کسی بخواهد از یک حساب نزد یک بانک و به حسابی نزد بانک دیگر پول واریز کند با دردسر روبرو خواهد شد بنابراین یک شناسه یکتا برای حساب های بانکی طراحی شده که به آن شناسه بانکی ایران و اختصار شبا گفته می شود. شبا 24 رقم دارد و با داشتن شماره حساب و گاهی اوقات از روی کارت بانکی در سایت‌ بانک‌های مختلف قابل دریافت است. برخی از سایت‌ها که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند یا خدماتی را به کاربران ارائه می‌دهند از کاربران خود می‌خواهند شماره شبای خود را ثبت کنند. دریافت درگاه پرداخت یکی از این بخش ها است،  اگر بخواهید درخواست درگاه پرداخت اینترنتی از سایت سیزپی را بدهید بایستی شماره حساب و شبای خود را به صورت صحیح وارد کنید. هنگام انجام عملیات ساتنا و پایا نیز بایستی شماره شبا وارد کرد.

بیشتر بخوانید : ساتنا و پایا چیست ؟

 چگونه می توان شبای شماره حساب را دریافت کرد؟

درگاه پرداخت سیزپی یک بخش به نام محاسبه شبا دارد که امکان محاسبه شبای تمامی بانک ها را در یک جا تجمیع کرده و می توانید با انتخاب بانک مورد نظر و با درج شماره حساب، نسبت به دریافت شبای حساب اقدام کنید.

 

ساختار شبا چگونه است؟

هر شماره شبا دارای 26 کاراکتر است که دو کاراکتر اول آن IR است. شماره شبا ترکیبی از رقم و حروف است. دو رقم بعدی، ارقام کنترلی، سه رقم بعدی کد بانک و باقی ارقام شماره حساب هستند. برخی از بانک‌‌ها شماره حساب‌‌های کوتاهی دارند؛ این کوتاه بودن شماره حساب با گذاشتن صفر جبران می‌‌شود تا فرم استاندارد شماره شبا به هم نخورد.

تفاوت شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت

شماره حساب: شماره شناسایی حساب افراد در بانک صاحب حساب است و برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک کاربرد دارد. تمامی حساب‌ها شامل حقوقی و حقیقی و اعم از سپرده سرمایه‌گذاری و جاری یک شماره حساب دارند.

شماره شبا: هر شماره حساب یک شماره‌ شبا یکتا دارد که برای انتقال وجه بین بانکی استفاده می‌شود.

شماره کارت: معمولا به حساب‌های جاری و حقوقی کارت تعلق نمی‌گیرد و تنها برای حساب‌های سپرده کوتاه مدت شخصی کارت صادر می‌شود. شماره کارت نیز در سامانه بانکی ایران یکتا است و می‌توان برای جابجایی بین بانکی از آن نیز استفاده کرد. شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره حساب و شبا منقضی نمی‌شوند.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.