تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

امروزه برای هر محصول و خدماتی، فروشگاه های آنلاین بسیاری وجود دارد، حتی اکثر فروشگاه های سنتی برای افزایش فروش خود هرکدام وب سایت و یا شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند. در هر مکانی که باشید تنها با چند کلیک می توانید محصول مورد نظر خود را بخرید و از رفتن به بازار و در ترافیک ماندن نیز جلوگیری کنید. این پدیده به تجارت الکترونیک معروف است که به سرعت در حال گسترش می باشد.

تجارت الکترونیک چه نوع تجارتی است؟

تجارت الکترونیک ( E-Commerce ) به خرید و فروش محصولات و خدمات در فضای اینترنت گفته می شود. در واقع هرگونه فعالیت تجاری در بستر اینترنت که به فروش و انتقال پول منجر شود را تجارت الکترونیک می گویند. تجارت الکترونیک ( E-Commerce ) با کسب و کار الکترونیک ( E-Business ) متفاوت است، کسب و کار الکترونیکی به تمامی جنبه‌ های عملیاتی یک کسب و کار آنلاین گفته می‌شود.کسب و کار الکترونیکی تعریف وسیع تری از تجارت الکترونیکی است که نه تنها خرید و فروش کالا و خدمات بلکه خدمات رسانی به مشتریان، همکاری با شرکای تجاری، برگزاری دوره های آموزشی الکترونیکی و انعقاد قراردادهای همکاری الکترونیکی در درون سازمان را نیز شامل می شود.

با افزایش محبوبیت گوشی‌­های هوشمند، شبکه‌­های اجتماعی مثل اینستاگرام و همین­طور وب سایت­‌های فروشگاه اینترنتی و افزایش اعتماد کاربران به خرید­های اینترنتی، تجارت الکترونیک فرصت خوبی برای افزایش ارتباط کسب‌­ و ­کار­ها با مشتریان شد. این تجارت همچون تجارت­‌های سنتی به شکل‌­های مختلفی ارائه شد که در ادامه آنها را بررسی می­‌کنیم.

طبقه بندی ‌های تجارت الکترونیک

  • کسب و کار با کسب و کار( B2B )

تجارت الکترونیک B2B مخفف شده‌ی عبارت Business to Business می‌باشد، در این نوع یک بیزنس محصولات یا خدمات خود را به بیزنس دیگری می‌فروشد. برای مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیع‌کنندگان می‌فروشند و عمده‌فروشانی که محصولاتی را به خرده‌فروشان می‌فروشند.

  • کسب و کار با مشتری ( B2C )   

تقریبا بسیاری از تراکنش هایی که به صورت روزانه با آن ها سروکار داریم از نوع تجارت الکترونیک B2C است. تمامی خرده فروشی های آنلاین شامل این نوع تجارت می شوند. به عنوان مثال خرید از فروشگاه های اینترنتی نوعی از دادوستد B2C به حساب می‌آید. این نوع  از تجارت الکترونیک در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و با سرعت رو به جلو حرکت می کند.

  • مشتری با کسب و کار( C2B )

این نوع دقیقا برعکس تجارت B2C است. در این نوع تجارت الکترونیک افراد خدمات، محصول  یا پروژه‌ای را در اختیار یک کسب ‌و ‌کار قرار می‌دهد. به عنوان مثال جلسات مناقصه را می‌توان در این نوع تجارت دسته‌بندی کرد.

  • مشتری با مشتری ( C2C )

در این نوع از تجارت الکترونیکی انجام یک فرایند تجاری که هر دو طرف آن مشتری یا مصرف‌کننده قرار دارد، امکان پذیر است. یعنی مصرف‌­کنندگان بدون واسطه باهم معامله می­‌کنند. در واقع C2C را می ­توان به صفحه نیازمندی­‌های روزنامه  تشبیه کرد.

  • دولت با مشتری ( G2C )

این نوع تجارت الکترونیک نوعی مبادله الکترونیکی میان دولت یک کشور با مشتریان داخلی یعنی مردم است.

  • دولت با دولت ( G2G )

معاملات تجاری که بین دولت ها انجام می شود در این دسته قرار می گیرند. به عنوان مثال انواع صادرات و واردات، خرید و فروش کالاها و...

مزایای تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک هم برای مشتریان و هم برای کسب و کارها با مزیت های زیادی همراه است. مانند: راحتی در تهیه محصولات و استفاده از خدمات، صرفه جویی در وقت، پرداخت به صورت آنلاین، افزایش مشتریان برای صاحبان کسب و کارها، جهانی شدن فعالیت کسب و کار ها و .... همه این مزیت ها باعث می شود که یک تجارت الکترونیک را راه اندازی کنیم.

با توجه به این که مدل­ های B2C و B2B پرکاربردترین نوع تجارت الکترونیک هستند، بنابراین با طراحی و ساخت سایت و مجهز نمودن درگاه پرداخت اینترنتی امن سیزپی به فروشگاه آنلاین خود، کسب‌ و کارتان را راه‌اندازی کنید.

 

مرتط بخوانید: دریافت درگاه پرداخت اینترنتی


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.