از مالیات علی‌الراس چه میدانید؟

از مالیات علی‌الراس چه میدانید؟

 

 پرداخت مالیات برای تمام افرادی که فعالیتی تجاری داشته باشند، الزامی است. حال از علی‌الراس شدن مالیات چیزی می‌دانید؟ تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با مالیات علی‌الراس که یک موضوع مهم و حیاتی در حوزه مالیاتی است سروکار دارند. در این مقاله قصد داریم به موضوع مالیات علی‌الراس بپردازیم. از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از این موضوع مالیاتی مهم با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

 

 مالیات علی‌الراس چیست؟

 تشخیص درآمد توسط ممیزین مالیاتی با نام مالیات علی‌الراس شناخته شده و در زمان‌هایی که مدارک و اسناد موردنیاز یا وجود نواقص در آن‌ها باشد، انجام می‌شود. در این زمان ممیز مالیاتی درآمد مؤدی تخمین می‌زند و بر اساس آن، مالیات تشخیصی محاسبه می‌شود. مالیات‌های تشخیصی به طور معمول بیشتر از درآمد واقعی مؤدی هستند و به همین دلیل باید افراد مبلغ بیشتری بپردازند.

 

 عوامل دخیل در علی‌الراس شدن مالیاتی شرکت‌ها یا افراد حقیقی

 

 ارائه ندادن مدارک مالیاتی کامل

 زمانی که افراد حقیقی یا شرکت‌ها، مدارک و اسناد مالیاتی خود را به طور کامل و درست را در اختیار ممیزین مالیاتی قرار ندهند این مشکل به وجود می‌آید.

 

 ناقص بودن دفاتر و اسناد مالیاتی

 اگر دفاتر مالیاتی شما به درستی تنظیم نشده باشد و در آنها نواقصی وجود دارد، ممیز مالیاتی اظهارنامه مالیاتی شما را قبول نخواهد کرد و دچار مشکل می‌شوید.

 

 عدم آگاهی از قوانین مالیاتی

 اگر شما از قوانین ارائه اظهارنامه مالیاتی و قوانین آن اطلاعی نداشته باشید، دچار علی‌الراس شدن مالیاتی می‌شوید. اگر افراد و شرکت‌ها قوانین مالیاتی را به درستی رعایت کنند یا برای برطرف کردن مشکلات به مشاوره حسابداری و مالیاتی مراجعه کنند، دچار مشکلی نخواهند شد.

 

 انواع مالیات علی الراس

 سه حالت برای علی‌الراس‌شدن مالیات در قوانین مالیات وجود دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شوید.

 

 عدم ارائه اظهارنامه به‌موقع

 همان‌طور که می‌دانید برای پرداخت به‌موقع مالیات باید در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی آماده کنید و اگر این مسیر به‌درستی طی شود، شما در کمترین زمان می‌توانید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی سایت مالیات نیز مالیات‌های خود را به راحتی پرداخت کنید.

  اگر شما حقیقی باشید یا حقوقی در زمان تعیین شده اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهید، مالیات علی‌الراس برای شما اعمال می‌شود. در واقع باید علاوه بر مالیات جریمه مالیاتی را نیز در درگاه پرداخت سایت مالیاتی پرداخت کنید.

 

بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 اظهارنامه ناقص

 در زمان ارائه اظهارنامه سعی کنید اظهارنامه شما کامل و جامع باشد. در صورت نقص در اظهارنامه برای شما مالیات علی‌الراس اعمال می‌شود. بعد از این کار باید نواقص تشخیص داده شده را برطرف کرده و سپس برای پرداخت مالیات اقدام کنید.

 

 تأخیر در ارائه مدارک

 بعد از اینکه درخواست کتبی را به مراجع مالیاتی شخص حقیقی یا حقوقی مدارک مالیاتی خود در زمان تعیین شده ارائه ندهد، مالیات علی‌الراس به او تحمیل می‌شود.

 برای جلوگیری از مشکلات مالیاتی باید از قوانین و مقررات مالیاتی کشور پیروی کرده یا با مشاوره کارشناسان مالیاتی از بروز خطا در انجام این کار جلوگیری کنید.

 

 مالیات علی‌الراس چند درصد است؟

 در هر کشور و منطقه مالیات علی‌الراس قوانین و مقررات مالیاتی خاصی دارد. به طور معمول باتوجه‌به نوع فعالیت اقتصادی و سایر عوامل نرخ مالیات علی‌الراس به‌صورت سالانه توسط سازمان مالیاتی اعلام می‌شود.

 

 و در پایان

 خبر خوب اینکه از سال ۹۸ نرخ مالیات علی‌الراس در ایران حذف شده است. شفافیت و تحقق عدالت مالیاتی اهدافی بوده‌اند که این کار برای رسیدن به آنها انجام شده است. توجه داشته باشید که ارائه اظهارنامه کامل و دقیق اهمیت بسیار زیادی دارد تا از بروز مشکلات مالیاتی جلوگیری کنید و رسیدگی به مالیات‌ها بر اساس اظهارنامه‌های مؤدیان انجام شود.

 سیزپی ارائه‌دهنده درگاه پرداخت با داشتن مجوز از سمت بانک مرکزی و سامانه شاپرک می‌تواند شما را در امر داشتن پرداخت‌های امن و سریع یاری کند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه دریافت درگاه پرداخت با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.