شماره شبا

شماره شبا

شبا چیست؟

شبا مخففی است از کلمه " شماره حساب بانکی ایرانیان" که با هدف تسهیل و نیز استاندارد سازی مبادلات بین بانکی ایجاد شده است. هر بانکی برای خودش فرمت خاصی در شماره حساب ها دارد مثلا بانک ملت یک نوع به خصوص شماره حساب دارد و بانک ملی یک نوع دیگر. حال اگر بخواهید از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر وجهی را منتقل کنید فکر می کنید چه اتفاقی بیفتد؟ شماره حساب بانک ملت فقط در شعبات بانک ملت پذیرفته شده است نه در شعبات بانک ملی. پس اینجا نیاز هست یک شماره استانداردی وجود داشته باشد که مقبول همه بانک ها نیز باشد. شبا یک کد 24 رقمی است که از سال 85 توسط بانک مرکزی اجباری شد. انتقال وجه با استفاده از شبا از طریق سامانه های پایا یا ساتنا صورت می گیرد. پایا و ساتنا هر کدام ساعت های خاص تسویه خود را دارند که در مطالب قبلی به آن اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: دریافت شبا

جهت استفاده از پایا می توانید:

 یا به بانک مراجعه کنید و حداکثر تا  50 میلیون تومان را منتقل کنید.

یا از اینترنت بانک و موبایل بانک استفاده کنید و حداکثر 15 میلیون تومان را  منتقل کنید.

جهت استفاده از ساتنا نیز می توانید:

یا به شعب بانک مراجعه کنید و به صورت نامحدود وجوه را منتقل کنید.

یا از اینترنت بانک و موبایل بانک استفاده کنید.

دقت کنید انجام ساتنا با حداقل 15 میلیون تومان شروع می شود.  

 

تبدیل شماره شبا به شماره حساب / تبدیل شماره حساب به شماره شبا

می توان هم شماره حساب را به شماره شبا تبدیل کرد هم بالعکس یعنی از روی شبا به شماره حساب رسید. شماره شبا که 24 رقمی است دو رقم نخست، ارقام کنترلی یا چک دیجیت شناسه شبا است و از نوزده رقم باقیمانده، سه تای نخست آن کد ثبت‌شده هر بانک است و باقی اعداد خود شماره حساب است. جهت تبدیل شماره حساب به شماره شبا می توانید از تب شبا در صفحه اصلی سایت سیزپی استفاده کنید.

 

شبا کجاها به درد می خورد؟

در انتقال وجه به حساب هایی نزد بانک های دیگر کشور نیاز به شبا خواهد بود. همچنین به دلیل محدودیت در سقف انتقال وجه کارت به کارت، برای انتقال وجه با مبالغ بالا نیاز به استفاده از پایا و ساتنا خواهد بود که لازمه اول آن داشتن شبای مقصد است. همچنین برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی نیز به شماره شبا نیاز است چرا که کلیه تسویه ها در سیکل پایا صورت می گیرد.

 

پیشنهاد سیزپی: درگاه پرداخت اینترنتی چیست


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.