واقعیت افزوده و صنعت پرداخت

واقعیت افزوده و صنعت پرداخت

 با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و بانکداری دیجیتال، موسسات مالی و بنگاه های اقتصادی دستخوش تغییرات بزرگی شده اند. همانطور که می دانید نوآوری در خدمات بانکی از راه های گوناگونی می ­تواند باعث بهبود عملکرد سازمانی شود، یکی از این نوآوری ها، واقعیت افزوده ( Augmented Reality ) است که به سرعت در حال همه گیر شدن می باشد.

واقعیت افزوده یا AR ترکیبی است از دنیای واقعی با عناصر مجازی، که در آن امکان تصویر برداری زنده از دنیای فیزیکی با استفاده از ابزار های دیجیتال فراهم می شود. به عنوان مثال تصور کنید زمانی که یک طرحی روی کاغذ می کشید به واقعیت تبدیل شود یا هنگام گردش در موزه، زمانی که تلفن همراه خود را به سمت یکی از اشیای موجود در موزه می گیرید، فیلمی از مراحل کشف آن شی برای شما پخش می شود. تمام این ها با واقعیت افزوده ممکن است.

تکنولوژی واقعیت افزوده در اپلیکیشن های موبایلی مانند بازی ها، نرم افزار های مالی و ... استفاده می شود. همچنین  واقعیت افزوده در حوزه فین تک بسیار کاربردی می باشد و می تواند نیاز های صنعت فین تک را برآورده کرده و باعث تحول فین تک شود زیرا که امروزه حجم اطلاعات نسبت به هر روز بیشتر می شود و در نتیجه پردازش و تحلیل آن ها هم پیچیدگی هایی خواهد داشت پس با استفاده از تکنولوژی های واقعیت افزوده و هوش مصنوعی می توان کمک های بسیاری به افراد مختلف برای مواجهه با این پیچیدگی‌ها انجام داد.

درباره هوش مصنوعی بیشتر بخوانید.

 

تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی ( Virtual Reality ) و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیه عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند.

واقعیت افزوده در صنعت مالی و بانکداری و کاربرد های آن 

باتوجه به کاربرد و مزایای تکنولوژی واقعیت افزوده، فرصت بی نظیری برای استفاده از این فناوری در سرویس های مالی پدید آمده است. هم اکنون بانک های بسیاری در حال توسعه و بهره برداری از مزایای این فناوری در سرویس های خود می باشند. در ادامه به چند مورد از کاربرد های واقعیت افزوده در صنعت بانکداری اشاره می‏ شود:

  • اطلاع از وضعیت حساب

یکی از رایج‏ ترین کاربردهای AR اطلاع از وضعیت حساب است. 

فرد ابتدا برنامه کاربردی AR را دانلود و در گوشی هوشمند نصب می‏ کند. سپس با اجرای برنامه و ثبت مشخصات حساب‏ ها، در برنامه ثبت ‏نام می ‏کند. از آن پس، هر زمان که با استفاده از آن برنامه از طریق دوربین گوشی، کارت بانکی ‏اش را اسکن کند، اطلاعات کاملی در خصوص حسابش، از جمله مانده حساب، تراکنش ‏های اخیر و مواردی از این قبیل روی صفحه گوشی ‏اش نمایش داده می‏ شود.

  • خدمات به مشتری

بسیاری از مؤسسات مالی، همچنین از AR و VR برای بهبود تجربه مشتریان خود استفاده می‌کنند. بسیاری از بانک‌ها برنامه‌های AR دارند که به مشتریان کمک می‌کنند تا نزدیکترین شعب بانک‌ و دستگاه‌های خود پرداز را پیدا کنند. کافی است فرد برنامه کاربردی AR را اجرا کند  و سپس با اسکن کردن شماره آن منطقه، نزدیک‏ ترین دستگاه خودپرداز به او نمایش داده می ‏شود. هم چنین اطلاعاتی در مورد مکان، مسافت و خدمات قابل ارائه در شعب اطراف را می تواند مشاهده می کند.

  • مکان ­یابی شعبه و نوبت ­گیری

در این مورد نیز مانند مورد یافتن دستگاه خودپرداز،  با استعلام از طریق برنامه کاربردی ،AR نزدیک‏ترین شعب به کاربر نمایش داده می ‏شود. علاوه بر اطلاعات جغرافیایی، اطلاعاتی در خصوص تعداد افراد در صف در شعب، تعداد پرسنل، ساعت کار شعبه و یا حتی خدمات خاصی که برخی شعب ارائه می ‏کنند، نیز به او داده می ‏شود و او می ‏تواند با برآورد زمان رسیدن به شعبه، شعبه ‏ای را که برایش مناسب‏ تر و خلوت‏ تر است انتخاب و آنلاین نوبت‏ گیری کند.

  • امنیت  

در تکنولوژی واقعیت افزوده به منظور ایجاد یک تجربه مشتری امن‌، می‌توان فناوری بیومتریک را  معرفی کرد که قابل استفاده در سیستم  AR می باشد. فناوری بیومتریک علاوه بر استفاده در سیستم AR در واقعیت مجازی (VR) نیز استفاده می شود که افراد می توانند یک دسترسی امن برای انجام معاملات و درگاه پرداخت داشته باشند.  


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.