فین تک چیست؟

فین تک چیست؟

مفهوم فین تک

فین تک ( FinTech ) اصطلاحی است که برای توصیف فناوری مالی استفاده می شود. به طور گسترده، فین تک، کسب و کار و مجموعه هایی را توصیف می کند که از اینترنت، تلفن همراه، فناوری نرم افزار یا خدمات ابری برای ارائه مطلوب خدمات مالی استفاده می کنند.

هنگامی که فین تک در قرن بیست و یکم ظهور کرد، این اصطلاح در ابتدا به فناوری بکار رفته در سیستم های پیشرفته موسسات مالی گفته می شد و پس از آن، فین تک باعث ایجاد تغییراتی در جهت مشتری مداری و ارائه خدمات بیشتر شد. اکنون فین تک در بخش ها و صنایع مختلفی مانند بانکداری، آموزش، جمع آوری سرمایه و مدیریت سرمایه گذاری کاربرد های فراوانی دارد. کاربران از طریق این فناوری، مدیریت و پیگیری امور خود مخصوصا امور مالی را به راحتی انجام می دهند.

   

فین تک اکنون فعالیت های مالی مختلفی را از جمله انتقال پول، واریز چک با تلفن همراه هوشمند، جمع آوری پول برای راه اندازی کسب و کار یا مدیریت سرمایه گذاری را شامل می شود طبق آمار ها، یک سوم افراد، حداقل از دو یا سه سرویس فین تک استفاده می کنند و دیگر افراد نیز از تاثیر فین تک در زندگی روزمره خود آگاه هستند.

اهداف فین تک

  • ایجاد تحول در صنایع مالی، بانکداری، پرداخت الکترونیک و شکل‌دهی دوباره به آنها با توجه به موارد زیر
  • کاهش هزینه‌ها ( در عین حفظ کیفیت و افزایش خدمات مالی )
  • حذف روال های پیچیده اداری ( بروکراسی )
  • برداشتن محدودیت‌های زمانی
  • حذف محدودیت های جغرافیایی
  • بکارگیری فناوری های هوشمند در ارزیابی خطرها و ریسک‌های احتمالی

مثال ها و کاربرد های فین تک

  • سیستم های تامین مالی جمعی ( Crowdfunding )

به جای مراجعه به یک بانک سنتی برای دریافت وام برای شروع و توسعه یک کسب و کار، می توان با استفاده از پلتفرم تامین مالی جمعی، مستقیما با سرمایه گذاران برای پشتیبانی از یک شرکت یا پروژه  در ارتباط بود. این گونه پلتفرم ها در طی چند سال اخیر چند برابر شده است و به افراد یا مشاغل این امکان را می دهد که بودجه خود را از منابع مختلف جمع آوری کنند. تامین مالی جمعی فاندولند نیز یکی از این پلتفرم ها می باشد. که در دسته بندی لندتک؛ فین تک حوزه وام و قرض دهی مشغول به فعالیت است.

 

  • بلاکچین و ارز رمزنگاری شده ( Cryptocurrency )

ارز رمزپایه و بلاکچین نمونه های بارز فین تک در عمل است. ارز دیجیتال یک نوع پول آنلاین است که با استفاده از فناوری، رمزگذاری شده اند. اما علاوه بر رمزارزها، سرویس های بلاکچین با نگه داشتن داده های منشأ در بلاکچین به کاهش کلاهبرداری کمک می کنند. اگرچه ارزهای رمزپایه و حتی بلاکچین ممکن است تا حدودی یک مورد بحث انگیزی از فین تک باشد اما در سال های اخیر بخش هایی از دنیای سرمایه گذاری را طوفانی کرده است.

  • پرداخت های موبایلی

با ظهور و گسترش فناوری، همه افرادی که دارای تلفن همراه هوشمند هستند از پرداخت موبایلی استفاده می کنند، که به افراد این امکان را می دهد  انتقال وجه و پرداخت ها را به صورت آنلاین یا از طریق تلفن همراه انجام دهند. طبق آمار، بازار جهانی پرداخت موبایلی در مسیر عبور 1 تریلیون دلار در سال 2019 است.

 

  • امور مربوط به بیمه ( InsureTech  )

فین تک حتی در صنعت بیمه نیز نفوذ داشته است. در واقع insurTech به شرکت های بیمه ای گفته می شود که از تکنولوژی برای پیشبرد کسب و کارشان استفاده می کنند. این گونه شرکت ها تمام مواردی که به بیمه مربوط می شود را به صورت آنلاین ارائه می دهند و حضور فرد الزامی نمی باشد.

  • ارائه دهندگان خدمات درگاه پرداخت اینترنتی ( پرداخت‌یارها )

این شرکت ها برای کسب و کارها و فروشگاههای اینترنتی زیر ساخت پرداخت اینترنتی فراهم می آورند. از معروف ترین این شرکتها در سطح جهان می توان به شرکت پی پل ( PayPal ) اشاره نمود. در این نیز یکی از بهترین پرداخت‌یارها شرکت سیزپی می باشد. شرکت سیزپی نیز با ارائه درگاه پرداخت اینترنتی در کمترین زمان، این امکان را برای کسب و کار های آنلاین و مشتریان آن ها فراهم می آورد  تا پرداخت آنلاین امن و سریعی داشته باشند. سیزپی با ارائه نمونه کد درگاه پرداخت، پلاگین درگاه پرداخت و افزونه درگاه پرداخت ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی را برای برنامه نویسان سایت های فروشگاهی آسان کرده است.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.