هوش مصنوعی و پرداخت الکترونیک

هوش مصنوعی و پرداخت الکترونیک

هوش مصنوعی چیست؟

برای نخستین بار هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence ) توسط جان مکارتی (John Mccorthy) که پدر علم و دانش تولید ماشین های هوشمند است، استفاده شد. خیلی از افراد تصور می کنند که هوش مصنوعی همان ربات ها هستند که برای راحت تر شدن کارها ایجاد شده اند اما واقعیت با این تصورات تفاوت هایی دارد. هوش مصنوعی تکنولوژی است که می تواند واکنش هایی شبیه رفتارهای انسانی داشته باشد. هدف هوش مصنوعی شامل 3 مورد است: یادگیری، استدلال و درک

امروزه در بسیاری از کارهای روزمره که انجام می دهیم مانند جستجو در اینترنت یا شبکه های اجتماعی و ... از این تکنولوژی استفاده شده است. در ادامه کاربرد های هوش مصنوعی را در حوزه های مختلف می گوییم تا اطلاعاتمان در این زمینه بیشتر شود.

هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

صنعتی که تاکنون بیشترین سرمایه گذاری را در زمینه توسعه هوش مصنوعی (A.I.) داشته است صنعت مالی با تمرکز ویژه بر پرداخت ها می باشد. فناوری هوش مصنوعی در سال های آتی رشد نمایی در صنعت مالی را دارد و همین طور که نشانه های این پیشرفت هم در حال حاضر قابل مشاهده است.

بر اساس آمارهای جهانی، حجم پرداخت های آنلاین در طی چند سال اخیر رشد 11% داشته است . با این افزایش باید خدمات و راهکارهای نوینی ارائه شود که بانک‌ها و موسسه‌های مالی و حتی استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک با چالش کلاهبرداری و تقلب دست و پنجه نرم نکنند. هوش مصنوعی یک ابزار ارزشمندی برای ایفای نقش یک ناظر برای جلوگیری از تلاش های مجرمان برای کلاهبرداری و فیشینگ، تشخیص رفتار های غیرمجاز، تشخیص هویت کلاهبردار و اتفاقاتی از این قبیل است. هوش مصنوعی باعث بالا رفتن امنیت فضای سایبری می شود.

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در پرداخت الکترونیک می توان به توسعه سامانه های کشف تقلب ( Fraud Detection ) و ضد پولشوئی ( Anti Money Laundering ) اشاره کرد خصوصا در توسعه درگاه های پرداخت اینترنتی که در بحث آینده به صورت مفصل از آنها خواهیم گفت.

مطلب مرتبط : درگاه پرداخت اینترنتی چیست ؟

مورد دیگر کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پرداخت استفاده از چت بات ها (chatbots) و خودکارسازی فرآیندها است. چت بات ها سیستم های تحلیل متن و ارائه پاسخ مناسب به کاربران است. به عنوان مثال در بخش پشتیبانی بانک ها با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می توان در مدت زمانی کوتاه تر و سریع تر به پرسش های تکراری مشتریان پاسخ داد یا برای افتتاح حساب کاربری در شرکت های فین تک که دارای مراحل مشخصی می باشد می توان از چت بات ها و ابزارهای خودکارسازی هوش مصنوعی استفاده شود. مزیت بهره گیری از این روش این است که در زمان نیروهای انسانی صرفه جویی می شود هم چنین خطاهای انسانی نیز کاهش پیدا می کند.

هوش مصنوعی در مبادلات مالی

خیلی از افراد تمایل دارند که وضعیت بازار سهام شرکت های مختلف را برای  آینده پیش بینی نمایند. تعداد زیادی از شرکت های خرید و فروش سهام، با استفاده از سیستم های توسعه یافته مخصوص، قیمت ها را پیش بینی نموده و اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند. قطعا زمانی که میزان داده های موجود قابل پردازش افزایش یابد، انسان به تنهایی قادر نخواهد بود، که تمام آن داده ها را بررسی و تجزیه و تحلیل نماید. در این هنگام می باشد که هوش مصنوعی به پردازش داده ها و انجام محاسبات لازم پرداخته و راهگشای بسیار مناسبی برای استفاده کنندگان خواهد شد .


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.