نوآوری و فناوری در پرداخت

نوآوری و فناوری در پرداخت

نوآوری چیست؟

نوآوری تغییری در یک صنعت یا یک سازمان است که منجر به ایجاد ارزش و مطلوبیت برای تمام استفاده کنندگان آن می شود.

نوآوری در فضای پرداخت بسیار مهم است. به همین دلیل بانک ها، شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و استارت آپ های فین تک مشغول توسعه فناوری های جدید برای همراهی با تغییرات سریع بازار و تحول روند انتظارات مصرف کننده هستند. صحنه تجارت الکترونیک دائما در حال تغییر است و به نسبت، روش پرداخت نیز تغییر پیدا می کند و کاربران و کسب و کارهای آنلاین زیادی از این تغییرات استقبال و آن ها را دنبال و یا توسعه می دهند.

مرتبط بخوانید: تغییر و تحول در صنعت پرداخت 

سیستم های پرداخت نوین مانند کیف پول الکترونیکی، پرداخت موبایلی، کد های QR و راهکارهای بانکداری الکترونیک اکنون از پرداخت های سنتی مانند کارت و پول نقد پیشی گرفته اند. به عنوان مثال آمازون فروشگاه های بدون صندوقدار را در ایالات متحده معرفی كرد و قصد دارد این مفهوم را در سطح جهانی گسترش دهد.

یکی از نوآوری های کلیدی پرداخت در اقدامات امنیتی که در سال 2020 افزایش یافته است، احراز هویت مشتری است که کاربران برای خریدهای خاصی احتیاج به احراز هویت دارند.

در سال 2019 اولین کارت اعتباری که بر اساس اثر انگشت و با تکنولوژی بیومتریک صادر شده بود توسط یک بانک در انگلیس رونمائی شد. در سال  2020 نیز به طور گسترده شاهد نوآوری بیومتریک در پرداخت بوده ایم.

احراز هویت بیومتریک چیست؟

احراز هویت بیومتریک (Biometrics) نوعی امنیت است که ویژگی های بیومتریک کاربر را اندازه گیری و مطابقت می دهد تا تأیید کند شخصی که قصد دسترسی به دستگاهی خاص یا فرآیند ویژه ای را دارد مجاز به انجام این کار است.  ویژگی های بیومتریک ویژگی های فیزیکی و بیولوژیکی است که منحصر به فرد خاص است و به راحتی می توان آن را با ویژگی های مجاز ذخیره شده در پایگاه داده مقایسه کرد. اگر ویژگی های بیومتریک کاربری که سعی در دسترسی به دستگاه دارد با ویژگی های کاربر تأیید شده مطابقت داشته باشد ، دسترسی به دستگاه مجاز است. احراز هویت بیومتریک همچنین می تواند در محیط های فیزیکی نصب شود و نقاط دسترسی مانند درها و دروازه ها را کنترل کند.

در حال حاضر می توان گفت که مصرف کنندگان اکنون به احراز هویت بیومتریک عادت کرده اند. تلفن های هوشمند را در نظر بگیرید که با اثر انگشت و تشخیص چهره قفل خود را باز می کنند. امنیت بیومتریک در حال تبدیل شدن به یک حالت عادی است. به همین دلیل است که ارائه دهندگان این نوع خدمات  قصد دارند در مورد روشهای جدید برای افزایش امنیت خدمات خود و جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری های پیچیده، تحقیق کنند و خدمات ویژه تری ارائه دهند. به عنوان مثال معاملات انجام شده از طریق سیستم امن سه بعدی شامل احراز هویت بیومتریک مانند تشخیص صدا، اسکن صورت یا اسکن اثر انگشت صورت گیرد.

مطلب مرتبط: امنیت پرداخت 

در حوزه پرداخت از طریق تلفن همراه نیز این سیستم، از داده های جمع آوری شده در هنگام پرداخت برای تأیید اعتبار تراکنش ها  استفاده می کند بدون اینکه مشتری مجبور شود که آنها را مجدد تأیید کند. در نتیجه، کسب و کارهای آنلاین می توانند تجربه مشتری را در خریدهای  تلفن همراه که نیاز به احراز هویت قوی دارند ، بهبود ببخشند.

با این تفاسیر کاربران از پرداخت های نقدی دور می شوند و شاهد رشد بیشتری از روش های پرداخت بدون پول نقد و استفاده از این فرصت خواهیم بود.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.