لندتک چیست

لندتک چیست

با رشد تکنولوژی و فناوری، فین تک در بیشتر عرصه زندگی امروزه ما نفوذ پیدا کرده است و مفاهیم جدیدی در این زمینه تعریف شده است. به طور کلی واژه فین تک می‌تواند برای هر نوآوری درمورد نحوه تعامل مردم با کسب و کار، از اختراع پول دیجیتال تا انواع فعالیت‌های مالی به کار رود و آن ها را پوشش دهد. یکی از این حوزه ها، لندتک می باشد.

لندتک چیست؟
لندتک ( LendTech ) که از ترکیب دو واژه lend به معنی قرض دادن و Technology به معنی فناوری ساخته شده است و به کاربرد فناوری در حوزه وام دهی اشاره دارد. دریافت و اعطای وام از مسئله ‌هایی است که بانک‌ها و متقاضیان وام با آن روبه‌رو هستند، با استفاده از لند تک که در دنیا جایگاه مناسبی پیدا کرده است، فرایند وام دهی راحت تر و سریع تر شده است و از سوی دیگر، واسطه‌گری بانک‌ها را به ‌نوعی از میان برداشته شده است.

عملکرد لندتک

لندتک، پلتفرمی می باشد که در بستر اینترنت به مبادله وام میان وام‌دهنده و وام‌گیرنده می‌پردازد. این پلتفرم، مسیر وام‌دهی بانک‌ها و مؤسسه‌های خصوصی و اعتباری را به متقاضیان وام تسریع کرده و با پشتیبانی از انواع وام مانند وام مسکن، خودرو و خرید کالا، روشی نوین را در زمینه وام‌دهی به وجود آورده است. در واقع لندتک‌ها رابطی بین وام‌دهندگان (اشخاص حقیقی، مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاری و حتی بانک‌ها) و وام‌گیرندگان بوده و با اتصال آن‌ها به یکدیگر، موانع سخت و طولانی وام‌دهی سنتی را برطرف می‌کنند. لندتک، بانکداران را قادر می‌سازد تا وام‌های ارزان‌تر و زندگی مقرون به صرفه تری را به مشتریان خود ارائه دهند.

مزایای لندتک

وام‌دهی بصورت لندتک نسبت به وام‌دهی سنتی دارای مزایایی می‌باشد، که چند نمونه را می‌توان در موارد زیر به آن اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری
  • استفاده از شرایط و نرخ بهره مناسب
  • انجام فرآیندهای درخواست و امضای قرارداد به صورت سریع‌تر، راحت‌تر و هم‌تراز با اولویت‌های مشتریان
  • کم تر شدن ساختار های هزینه ها
  • تعریف باز پرداخت مناسب برای مشتری
  • پیشنهادات بهتر در جهت وفادار سازی مشتری

 

لندتک در ایران

این صنعت در ایران جدید است و در نتیجه برای کاربران و استفاده کنندگان به طور کامل شناخته شده نیست. یکی از پلتفرم هایی که در این صنعت مشغول به فعالیت است سامانه تامین مالی جمعی فاندولند می باشد که پل ارتباطی میان سرمایه گذاران و متقاضیان وام می باشد. تامین مالی جمعی مبتنی بر چهار روش اهدا، پاداش، وام و سهام می باشد.

صندوق‌ قرض‌الحسنه خانوادگی نیز می توان نمونه ای از لندتک دانست. صندوق‌ قرض‌الحسنه خانوادگی ایده جدیدی است که از نیاز های افراد ایجاد شده است. در این نوع وام که در واقع نوعی سیستم وام‌دهی فرد به فرد است، عده‌ای از افراد خانواده، دوستان و آشنایان هر کدام مبلغ مشخصی پول را به صورت ماهیانه در صندوقی که توافق کرده‌اند، واریز می‌کنند و هر ماه با انجام قرعه‌کشی، کل مبلغ به شخصی که قرعه به نامش درآمده تعلق می‌گیرد، این روند تا زمانی که همه اعضا برنده قرعه‌کشی شوند و یک بار کل مبلغ را دریافت کنند ادامه پیدا می‌کند. همچنین با استفاده از درگاه پرداخت سیزپی نیز می توان پرداخت قسط های اعضا صندوق را مدیریت کرد به این شکل که هر ماه در موعد مشخص یک لینک پرداخت، معادل با مبلغ قسط از طریق پیامک برای اعضا ارسال می شود. وجوه واریز شده از طریق پنل سیزپی قابلیت گزارش گیری بر اساس نام واریز کننده را دارد.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.