سرویس پرداخت در محل یا COD

سرویس پرداخت در محل یا COD

همان‌طور که می‌دانید خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی گسترش یافته است ولی در کنار آن وجود بعضی از درگاه‌های پرداخت نامعتبر باعث سلب اعتماد مشتریان و کاهش خرید آنلاین شده است. این موضوع موجب از دست رفتن بخشی از بازارِ هدفِ تعدادی از فروشگاه‌ها می‌شود. به همین دلیل گروهی از صاحبان کسب و کار مجازی، برای حل این مشکل از روش پرداخت در محل استفاده می‌کنند. 

 

سیستم پرداخت در محل (Cash On Delivery) که اختصارا C.O.D نامیده می‌شود روشی‌ست که مشتری هنگام دریافت محصول خود در محل، مبلغ را پرداخت می‌کند. این شیوه‌ی پرداخت در فروش‌های اینترنتی و خرده فروشی کاربرد دارد و به دو روش قابل اجرا است: 

1. پرداخت با کارت بانکی در محل دریافت محصول: در این حالت مبلغ سفارش با دستگاه کارت‌‎خوان یا همان پوز پرداخت می‌شود. 

2. پرداخت نقدی: در این حالت هزینه به صورت نقدی پرداخت شده و پیک یا مامور پست آن را به حساب شرکت واریز می‌کند. این خدمت معمولا توسط شرکت‌های واسط پستی و حمل و نقل ارائه می‌شود و خود باعث کاهش ریسک دریافت کالای معیوب است. 

هزینه‌ی مربوط به حمل و نقل کالا در فرآیند پرداخت در محل، اغلب بر عهده‌ی فروشنده است و معمولا مامور ارسال به صورت درصدی از قیمت محصول، سهم خود را دریافت می‌کند. 

 پرداخت نقدی

مزایای پرداخت در محل 

این روش پرداخت برای مشتریان مزایایی دارد از جمله؛ اگر کارت بانکی خریدار رمز دوم نداشته باشد می‌تواند به این صورت کالای مورد نظر خود را خریداری نماید. علاوه بر آن فروشندگانی که تازه‌کار هستند و نام و برند معتبر و مشهوری ندارند با ارائه این سیستم پرداخت، به اعتبار خود افزوده، اعتماد مشتریان را جلب و فروش بالاتری را ثبت می‌کنند. 

 

معایب پرداخت در محل 

در کنار مزیت‌ها و کاربردهایی که این روش پرداخت دارد، می‌تواند برای فروشندگان ریسک نیز به همراه داشته باشد. 

  • امکان دارد خریدار به هر دلیلی از گرفتن بسته خودداری کرده و بسته را مرجوع کند. در این صورت اگر تعداد سفارش‌های مرجوعی افزایش یابد فروشنده مجبور خواهد بود زیان ناشی از هزینه‌های پستی را به عهده بگیرد. 

  • در روش پرداخت در محل، رسیدن مبلغ سفارش به دست فروشنده، زمان‌بر بوده و با تاخیر همراه است که این موضوع به کسب و کار ضرر می‌رساند و به‌ویژه باعث افت کیفیت خدمات برای مشتری خواهدشد. 

  • فروشنده باید سود 5 الی 10 درصدی به شرکت‌های واسط پستی پرداخت کند؛ این هزینه و کارمزد به قیمت تمام شده محصول اضافه می‌شود و قدرت فروشنده برای در نظر گرفتن قیمت‌های رقابتی، پایین می‌آید. 

  • امکان گمشدن یا سرقت کالا هم بارها در این نحوه‌ی پرداخت، تجربه شده است؛ از آنجا که شرکت واسط از قبل هزینه‌ی حمل و نقل را از فروشنده دریافت کرده است تعهدی برای رساندن محصول به دست مشتری ندارد. 

  • اگرچه در این روش فروش افزایش می‌یابد ولی سود آن‌چنانی نصیب فروشنده نمی‌شود.  

  • برای کالاهایی که حمل و نقل آسانی ندارند، این روش کارآمد نیست. 

 پرداخت در محل

مطلب مرتبط : مزایای پرداخت در محل

با توجه به نکته‌های گفته شده، به کاربران و صاحبان کسب و کارها توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، برای فروشگاه آنلاین خود از روش‌های پرداخت الکترونیک و درگاه‌های پرداخت امن و مطمئن استفاده کنند. درگاه پرداخت سیزپی به کسب وکارها این امکان را می‌دهد که بعد از هر تراکنش، طبق سیکل شاپرک، تسویه آنی داشته باشند. کارمزد این درگاه پرداخت در سطح شبکه پرداخت کشور پایین‌ترین نرخ را داشته و همچنین سیزپی به دارنده‌ی درگاه این امکان را می‌دهد که لوگوی کسب و کار خود را در درگاه پرداخت اختصاصی خود‌ درج کند. اگر فروشگاهی وب‌سایت نداشته باشد می‌تواند از لینک پرداخت اختصاصی و کیو-آر کد انحصاری آن استفاده کند. شما دیگر محدود به سقف مجاز کارت به کارت روزانه نیستید و می‌توانید تعداد تراکنش‌های نامحدود تا سقف 50 میلیون تومان در هر عملیات داشته باشید و از همه مهم‌تر، تیم پیشتیبانی سیزپی هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، همراه شماست.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.