سرقت هویت

سرقت هویت

از آنجا که امروزه، مشاغل به طور فزاینده ای برای انجام کارهای روزمره خود به داده های الکترونیکی و شبکه های کامپیوتری وابسته هستند، اطلاعات شخصی و مالی ممکن است به صورت آنلاین در سایت و شبکه های اجتماعی مختلفی ذخیره و یا منتقل شود. این امر می تواند افراد را در معرض نقض حریم خصوصی قرار دهد، پس بنابراین با آگاه شدن از مواردی این چنینی، از سوء استفاده قرار گرفتن اطلاعات شخصی خود جلوگیری نماییم.

سرقت هویت چیست؟

منظور از سرقت هویت، بدست آوردن اطلاعات شخصی یا مالی فرد دیگری برای سوء استفاده از هویت وی در جهت کلاهبرداری است، مانند: ارائه اظهارنامه های مالیاتی جعلی، انجام معاملات غیرقانونی، اجاره یا خرید ملک یا کارهای مجرمانه دیگر. این روزها سرقت هویت در دنیا رشد سریعی داشته است و از طرق مختلف انجام می شود و قربانیان آن معمولاً با خسارت به دارایی و اعتبار خود روبرو می شوند.

 

حتما بخوانید: دریافت شناسه مالیاتی 

 

انواع سرقت هویت

انواع مختلفی از سرقت هویت وجود دارد از جمله:

 

  • سرقت هویت مالی

در سرقت هویت مالی، شخصی برای به دست آوردن اعتبار، کالا، خدمات یا منافع، از هویت یا اطلاعات شخص دیگری استفاده می کند. این شایع ترین شکل سرقت هویت است.

  • سرقت هویت اجتماعی

اگر سارقان اطلاعات شخصی شما مانند محتوای کارت ملی و شناسنامه تان را به دست بیاورند، می توانند از آن برای درخواست کارت های اعتباری و وام استفاده کنند و سپس مانده بدهی را پرداخت نکنند. کلاهبرداران همچنین می توانند از این اطلاعات برای دریافت مزایای پزشکی، از کارافتادگی و سایر مزایای دیگر استفاده کنند.

  • سرقت هویت جنایی

در سرقت هویت کیفری، یک مجرم در هنگام دستگیری، خود را به جای شخص دیگری جا می زند که با این کار امکان دارد که حکم دادگاه به نام واقعی خودش نباشد و از مشخص شدن سابقه دستگیری یا محکومیت به این ترتیب جلوگیری شود. مجرمان حتی اطلاعات شخصی افرادی که فوت کرده اند را نیز می دزدند. علاوه بر مورد هایی که ذکر شد مورد های بسیاری نیز وجود دارد که مجرمان از آن اطلاعات سوءاستفاده می کنند.

 

برای محافظت در برابر سرقت هویت این نکات را در ذهن داشته باشید:

اطلاعات شخصی (تاریخ تولد، کد ملی، شماره حساب بانکی) را به اشتراک نگذارید.

اگر از Wi-Fi عمومی استفاده می کنید، حتما از یک  VPN  استفاده کنید.

از پاسخ به ایمیل های ناشناس که در آن ایمیل ها از شما اطلاعات شخصی و اطلاعات بانکی درخواست می کنند، جدا خودداری کنید.

حملات فيشينگ از طريق ایمیل انجام مي شود. مهاجمان به منظور فريب كاربران از روش هاي متعددي استفاده مي كنند. استفاده از لوگو و برند تجاري شناخته شده و معتبر، ساختار و طراحي ایمیل تقلبي مشابه وبسايت واقعي به گونه اي كه تشخيص جعلي بودن آن براي بسياري از كاربران غيرممكن است. در اين نوع ایمیل ها، مجرم سعي مي كند در پوشش نهادهايي مانند بانك يا بيمه و يا حتي شرکتی كه در آن كار مي كنيد، اطلاعات شخصي و مالی شما را دريافت كند.

در حملات فیشینگ از روش هايي نظير: مهندسي اجتماعي براي دستيابي به اطلاعات حساس و مهم اشخاص یا سازمان ها استفاده می کنند.

در هنگام خرید اینترنتی حتما از سایت های معتبر و به نام خرید کنید و از اعتبار درگاه پرداخت که اطلاعات کارت بانکی خود را درآن وارد می کنید مطلع شوید، تا گرفتار کلاهبرداری اینترنتی و سرقت هویت نشوید. برای اطلاع از شرکتهای معتبر ارائه دهنده خدمات درگاه پرداخت اینترنتی ( پرداخت یار ) به سایت شرکت شاپرک مراجعه نمائید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.