سامانه های ساتنا و پایا

سامانه های ساتنا و پایا

با گسترش فضای مجازی، کاربران از اینترنت برای انتقال پول در حساب های بانکی استفاده می کنند ازین رو در این مقاله سعی داریم شما را به سامانه های انتقال وجوه و تسویه آشنا کنیم.

 

ساتنا مخفف شده سامانه تسویه ناخاص آنی می باشد هم چنین پایا نیز به معنی سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی است که چند سال بعد از ساتنا به منظور بهبود عملکرد نظام بانکداری ایجاد شد. این دو سامانه تفاوت هایی نیز باهم دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 

توضیحاتی در مورد ساتنا:

در سامانه ساتنا مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب باشند این امکان را دارند که مبالغ بیش از 150 میلیون ریال را به حساب خود یا حساب سایر افراد در بانک دیگر در همان روز انتقال دهند که می تواند جایگزینی برای چک های رمز دار بین بانکی است.

تسویه مبادلات بین بانکی در سامانه ساتنا اگر در ساعات کاری از طرف بانک ثبت شود، به صورت آنی انجام می شود و انتقال وجوه در این سامانه نسبت به پایا مدت زمان کمتری دارد. حداقل مبلغ انتقال وجه از ساتنا 15 میلیون تومان و حداکثر آن بستگی به دستور العمل های بانک صادر کننده دارد.

 

معرفی سامانه پایا:

سامانه پایا در موارد زیر استفاده می شود:

  • پرداخت حقوق و مستمری
  • پرداخت الکتریکی اقساط تسهیلات
  • پرداخت سود سهام و اوراق بهادار
  • پرداخت بانکی انفرادی و انبوه

 

به گزارش بانک مرکزی، انتقالات در سامانه پایا در حال حاضر به صورت 2 بار در روز می باشد. سیکل اول: ساعت 3:45 صبح سیکل دوم : 15:45 و سپس به بانک ها ارسال می شود.

حداقل مبلغ انتقال وجه از پایا 1 ریال و حداکثر 99.999.999 تومان می باشد.

در سامانه پایا می توانید مقدار انتقال وجه را تعیین نمایید ولی تاریخ انجام آن را چند روز بعد مشخص نمایید. مزیت این کار در این است که می توانید قبل از رسیدن زمان انتقال وجه آن را کنسل کنید.

به طور کلی سامانه پایا، به کارگیری روش های الکترونیکی به منظور جابجایی وجه بانکی برای مبالغ خرد است و سامانه ساتنا به منظور پرداخت های کلان و فوری استفاده می شود.

 

اکنون که آشنایی کلی و اولیه ای با این سامانه ها پیدا کردید حتما مقاله های بعدی ما را دنبال کنید که بیشتر در مورد سامانه های تسویه مطلع شوید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.