دایرکت دبیت چیست

دایرکت دبیت چیست

برداشت مستقیم یا Direct debit به عملیاتی گفته می‌شود که با استفاده از آن، مشتری می‌تواند بدون نگرانی از فراموش کردن و همچنین بدون نیاز به مراجعه به بانک پرداخت‌های ضروری دوره‌ای خود را انجام دهد. در این عملیات، مشتری به بانکی که در آن حساب دارد و یا شرکتی که از آن خدماتی دریافت می‌کند، اجازه‌ی برداشت از حساب خاصی را جهت پرداخت هزینه هایی مانند صورتحساب قبض، اقساط، شارژ آپارتمان و …  در قالب یک دستور پرداخت، صادر می‌نماید. این سرویس، برای پرداخت‌های از جنس مشتریان و کسب و کارهای شناخته شده یا تکرارشونده مانند خرید شارژ، پرداخت قبوض، پرداخت آبونمان ساختمان، شارژ کیف پول الکترونیک، خرید از سرویس‌های اینترنتی کاربرد بیشتری دارد.

تفاوت تراکنش برداشت خودکار با پرداخت‌های دوره‌ای منظم توسط پرداخت‌کننده در این است که در روش برداشت خودکار این دریافت‌کننده است که فرآیند را شروع کرده و پول را از حساب پرداخت‌کننده برداشت می‌کند و نه پرداخت کننده. امکان برداشت خودکار از حساب بانکی در حال حاضر در کشورهای بسیاری از جمله انگلیس، برزیل، آلمان، سوئد، اسپانیا، آفریقا، سوئیس و هلند فعال است.  این نوع از برداشت به اعتقاد کارشناسان باعث افزایش قابلیت های بانکی می شود. تا آنجا که در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است «بانک مرکزی با راه اندازی سرویس برداشت مستقیم اقدام بزرگی برای تقویت اکوسیستم کسب و کارهای نوپا انجام داد که هم اکنون در ۱۸ بانک عملیاتی شده است.» دایرکت دبیت برای جاهایی که نیاز به واریز آنی پرداخت دارند مناسب نیست، پس اگر سیکل واریز برای شما مهم نیست می تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

برداشت مستقیم چیست

تفاوت بین دایرکت دبیت و سفارش پرداخت دائمی

تفاوت اصلی در سفارش پرداخت دائمی (standing order) این است که شرکت (یا شخص) که باید به آن پول بپردازید می‌تواند میزان دایرکت دبیت یا تاریخی که آن را دریافت می‌کنند را تغییر دهند، هر چند آن‌ها باید با دادن تعداد مشخصی از اعلان روز به شما اطلاع دهند. شما در کنترل یک سفارش پرداخت دائمی هستید و می‌توانید آن‌ها را در هر زمانی تغییر دهید و یا لغو کنید.

نکات مثبت دایرکت دبیت

راحتی در استفاده: پرداخت ها اتوماتیک انجام می شود .

انعطاف پذیری: مبالغی که باید برداشت شود یکسان نبوده و هر دفعه متفاوت است. همچنین تعداد دفعات برداشت نیز می تواند فرق کند.

حفظ محیط زیست: استفاده از روش های paperless یا بدون کاغذ نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می کند که در زمان و پول شما هم صرفه جویی می کند.

به راحتی فراموش کنید: اگر پرداخت صورتحساب را فراموش کردید سیستم دایرکت دبیت خود به خود پرداخت را انجام میدهد.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.