تفاوت درگاه های بانکی مستقیم و واسط

تفاوت درگاه های بانکی مستقیم و واسط

یکی از مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، انتخاب و ایجاد درگاه پرداخت جهت انجام پرداخت های آنلاین فروشگاه اینترنتی می باشد. ممکن است متقاضیان درگاه پرداخت در رابطه این موضوع که چه تفاوتی بین درگاه پرداخت مستقیم و واسط وجود دارد یا اینکه کدام یک از آن ها بهتر و مناسب فروشگاه آنلاین خود هستند سوال هایی داشته باشند، به همین دلیل در این مطلب تمام توضیحات در مورد درگاه پرداخت واسط و مستقیم، مزایا و معایب این دو برای شما گفته می شود که بتوانید بهترین درگاه پرداخت را انتخاب نمایید. 

در ابتدا به تعریف درگاه پرداخت واسط و مستقیم می پردازیم، درگاه مستقیم بانکی یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت های PSP می باشد. کلمه PSP مختصر شده عبارت Payment Service Provider است. شرکت های PSP ارائه دهندگان خدمات پرداخت می باشند که در سال 1383 به وجود آمدند، این شرکت ها عضو شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) هستند و طبق ضوابط و قوانین بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و بانک ها برای مدیریت پرداخت های الکترونیک با این شرکت ها همکاری می کنند. در ایران 12 شرکت PSP به صورت رسمی فعالیت می کنند که لیست آن ها را می توانید در سایت شاپرک مشاهده کنید اما درگاه های واسط شرکت هایی هستند که بر اساس آیین نامه های بانک مرکزی به آن ها " پرداخت یار" گفته می شود. برای آسان تر شدن فرایند دسترسی افراد به خدمات پرداخت الکترونیک، شرکت های پرداخت یار از سمت بانک مرکزی مجوزهایی را برای ارائه غیرمستقیم ابزارهای پرداخت دریافت کرده اند. کلمه واسط به این جهت به کار می رود که این شرکت ها بین مشتریان درگاه پرداخت و شرکت های PSP واسط هستند.

شرکت سیزپی نیز یک پرداخت رسمی بانک مرکزی می باشد که در راستای تسهیل و بهبود فرایند پرداخت اینترنتی به صاحبان کسب و کارهای مختلف پکیج کاملی از خدمات پرداخت را ارائه می دهد. همانطور که متوجه شدید شرکت های پرداخت یار مانند شرکت های PSP، درگاه پرداخت ارائه می کنند ولی تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

 

تفاوت های شرکت های پرداخت یار با شرکت های PSP

ویژگی ها

درگاه پرداخت سیزپی

درگاه پرداخت مستقیم بانکی

داشتن نماد اعتماد الکترونیک

الزامی نیست

اجباری است

مدت زمان فرایند دریافت پرداخت

یک روز کاری

1 هفته الی 2 هفته

کارمزد

1% مبلغ هر تراکنش تا سقف 1000 تومان

کارمزدی دریافت نمی شود

تسویه حساب

دارای دو نوع تسویه حساب: روزانه خودکار و تسویه حساب دلخواه

تسویه روزانه

پشتیانی

دارای پشتیبانی 24 ساعته و آنلاین

بستگی به نوع PSP دارد

پنل مدیریتی و گزارش گیری

دارد

ندارد

سوییچینگ

دارای سوییچینگ هوشمند بین 4 درگاه پرداخت مختلف

ممکن است از دسترس خارج شود

ایجاد و ارسال فاکتور آنلاین از طریق  پیامک

دارد

ندارد

کیف پول الکترونیک

دارد

ندارد

پلاگین های متناسب با زبان برنامه نویس سایت

دارد

دارد

تسهیم وجوه

دارد

ندارد

ارائه راهکار متناسب با نیاز خاص مجموعه

دارد

ندارد

درگاه پرداخت مخصوص شبکه های  اجتماعی

دارد

ندارد

درگاه پرداخت اختصاصی

دارد

ندارد

کارتخوان مجازی

دارد

ندارد

اطلاع رسانی لحظه ای تراکنش ها از طریق پیامک و ایمیل

دارد

ندارد

انتخاب با شماست اما اگر قصد دارید ابزار پرداختی امن، سریع و پایداری را برای کسب و کار خود انتخاب کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی سیزپی است.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.