پرداخت یار

پرداخت یار

پرداخت یار کیست ؟ و چطور مجوز پرداخت یاری دریافت کنیم ؟

با توجه به رشد روزافزون کسب و کارهای اینترنتی و به تبع آن درخواست برای انجام پرداخت وجه کالا و خدمات به صورت آنلاین بانک مرکزی را بر این داشت تا به بازار داغ شرکتهای متمرکز کننده پرداخت سر و سامان بدهد. پس از آن بود که در قالب مستند پرداخت یاری این شرکت ها را شناسائی و پس از موفقیت در آزمون ها مجوز پرداخت یاری به آنها اعطا نمود.

سوال مطرح شده این است که پرداخت یار کیست و چه خدماتی می تواند ارائه کند ؟

برای پاسخ به این سوال به سالهای شروع فعالیت های کسب و کارهای آنلاین سری می زنیم در این سالها کارآفرینان و گردانندگان فروشگاههای اینترنتی برای دریافت درگاه پرداخت می بایست به بانکها مراجعه می کردند و پس از فرآیندهای طول و دراز و رفت و آمدهای متعدد موفق به اخذ درگاه پرداخت بانکی برای وب سایت خود می شدند. تازه !!! این اول کار بود. راه اندازی این درگاه پرداخت در فروشگاه اینترنتی خود کاری طاقت فرسا و فرآیندی تخصصی بود. همین مشکلات بود که باعث شد عده ای برای کمک به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی درگاه های پرداخت واسط ارائه کنند تا دیگر برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی کسی مجبور به طی کردن فرآیند طولانی آن با بانکها نباشد.

با شکل گرفتن این قبیل شرکتها و رقابتی که بین آنها بر سر تصاحب بازار به وجود آمد، دیگر ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی برای وب سایت کار دشواری نبود. چرا ؟ به دلیل اینکه این شرکتها برای جذب بیشتر مشتری اقدام به ارائه نمونه کدها درگاه پرداخت و افزونه درگاه پرداخت و پلاگین درگاه پرداخت در سایت خود نمودند.

در سالهای بعد با شروع فعالیت شرکت شاپرک همانطور که بانکها دیگر مجاز به ارائه دستگاه کارتخوان ( POS ) نبودند اجازه واگذاری درگاه پرداخت یا همان IPG را هم نداشتند کل این عملیات زیر نظر شرکت شاپرک به شرکتهای psp محول شد.

در ابتدا شرکت شاپرک اقدام به غیر فعال کردن درگاه های پرداخت شرکتهای متمرکزکننده پرداخت نمود که این اقدام عجولانه ناشی از نداشتن شناخت و آگاهی کافی نسبت به گستره فعالیت این کسب  و کارها بود. با آشکار شدن عوارض و پیامدهای این غیرفعالسازی و مشخص شدن اینکه چه بسیار کسب و کارهائی از این طریق مشغول به فعالیت می باشند این درگاه های پرداخت مجددا فعال شد و بانک مرکزی برای داشتن نظارت بر این قبیل شرکتها مستند پرداخت یاری را ارائه کرد. از آن زمان بود که متمرکزکنندگان پرداخت تحت عنوان پرداخت یار و با مجوز بانک مرکزی شروع به فعالیت کردند و عضوی معتبر و پذیرفته در صنعت پرداخت کشور شدند.

مراحل دریافت مجوز پرداخت یاری

با توجه به آئین نامه الزامات، ضوابط و فرآیند‌های اجرایی فعالیت پرداخت‌ یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور که توسط بانک مرکزی اعلام گردیده است، شرکت‌های متقاضی مجوز پرداخت یاری می‌توانند اقدامات لازم به منظور آغاز فعالیت خود در شبکه پرداخت الکترونیک کشور را مطابق با مراحل زیر به انجام رسانند:

 

 1- دریافت و مطالعه مستند « الزامات، ضوابط و فرآیند اجرایی فعالیت پرداخت‌یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور » از درگاه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

2- مراجعه به یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت ( PSP ) مورد تأیید شرکت شاپرک و ارائه تقاضای مجوز پرداخت‌یاری

3- دریافت مستندات لازم از شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP)

4- عقد قرارداد پرداختیاری با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP)

5- افتتاح حساب ویژه پرداخت‌یاری نزد یکی از بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید بانک مرکزی که درحوزه پرداخت یاری فعالیت می کنند.

6- امضاء تفاهمنامه میان شرکت شاپرک (بانک مرکزی) و متقاضی مجوز پرداخت یاری

مراحل دریافت مجوز پرداخت یاری

 

موضوع فعالیت پرداخت یار شامل ارائه خدمات پرداخت و نظارت بر عملکرد پذیرندگان  پشتیبانی شده پس از اتصال آنها به شبکه الکترونیکی پرداخت است. براساس آئین نامه های بانک مرکزى پرداخت‌یاران می‌توانند در بستر اینترنت که نیاز به جسم کارت براى پرداخت نیست و تراکنش های CNP انجام میشوند، سرویس‌هاى متنوع و داراى ارزش افزوده براى مشتریان ارائه دهند. این سرویس‌ها نهایتا از طریق سوئیچ شرکت‌هاى PSP پردازش شده و به سمت شاپرک ارسال می‌شوند.

 

هدف این سند تبیین فرایند اجرائی فعالیت شرکت‌های پرداخت یار و پذیرندگان پشتیبانی شده در حوزه پولی و بانکی کشور است.

پس به طور خلاصه می توان چنین گفت :

موضوع فعالیت پرداخت یار شامل بازاریابی، انعقاد قرارداد، ارایه خدمات پرداخت و نظارت بر عملکرد پذیرندگان پشتیبانی شده پس از اتصال آن‌ها به شبکه الکترونیکی پرداخت کشور است.

در نوشتارهای بعدی در خصوص " بهترین پرداخت‌یار " و  " مزایای پرداخت‌یار " و " تفاوت psp و پرداخت یار " مطالبی مطرح خواهیم کرد.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.