تغییر دوره ای رمز عبور

تغییر دوره ای رمز عبور

بارها از زبان کارشناسان امنیت اطلاعات شنیده ایم که رمزعبور باید چه مشخصاتی داشته باشد، چطور نگهداری شود و بازه زمانی ایمن استفاده از یک رمز عبور چقدر است. 

این روزها چالش سیستم بانکی کشور تامین امنیت و سهولت دسترسی به رمز پویای بانکی است و هنوز موافقان و مخالفان بسیاری دارد. گذشته از حساب بانکی، بسیاری از ما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داریم و حساب یا حتی حساب‌هایی در یک محیط به‌خصوص داریم و لازم است از اطلاعات شخصی خودمان که در این حساب‌ها منتشر کرده‌ایم محافظت کنیم. 

قطعا بسیاری از ما لذت می‌بریم که لحظات شاد خود را در اینستاگرام به نمایش بگذاریم و انرژی‌های مثبت رفقایمان را دریافت کنیم. تعدادی نیز اهل نوشتن دل‌نوشته‌ها و افکار خود در وبلاگ‌ها یا کانال‌های مجازی هستند. عده‌ای هم مشتاق تولید محتوای ویدیویی برای سرویس‌های مبتنی بر ویدیو هستند. 

اینستاگرام

بحث امنیت مجازی به ما می‌گوید علاوه بر اینکه باید متوجه سطح حساسیت اطلاعات منتشرشده توسط خودمان باشیم، باید به طور جدی در حفظ امنیت حساب رسانه‌ای خودمان نیز کوشا باشیم. 

علاوه بر این که باید از حساب‌ها و اطلاعات شخصی خودتان محافظت کنید، باید توجه داشته باشید که دنیا به سمت گردش اطلاعات آنلاین می‌رود و کودکان شما شاید حتی با اجازه خود شما اقدام به نصب انواع بازی یا اپلیکیشن در گوشی و تبلت شما یا همسرتان می‌کنند؛ شما به عنوان یک والد باید اطلاعات عمومی خودتان را در زمینه دانش سایبری بالا ببرید. 

امنیت سایبری

باید به تمام اپلیکیشن‌هایی که تا کنون نصب کرده‌اید بروید و ببینید مجوز دسترسی به چه قسمت‌هایی از گوشی و حافظه را خواسته و آیا واقعا برای انجام کار اصلی خود به آن دسترسی‌ها نیاز دارد؟! 

در دنیای ارتباطات، علایق و مشخصات شما کمک زیادی به دلالان تجارت خواهد کرد. آنها ممکن است با جمع آوری اطلاعات ساده از شما یا فرزندان‌تان، تبلیغات خاصی را برای آنها نشان دهند. این ساده‌ترین و کم‌خطرترین حالت ممکن است. گاهی از مشخصات افراد ساده‌لوح برای افتتاح حساب‌های مربوط با جرایم سازمان‌یافته و پولشویی یا حتی برای فرار مالیاتی، سواستفاده می‌شود. 

درباره امنیت حساب خود بیشتر بدانید

بنا به همه آنچه تا اینجا گفته شد، لازم است به صورت دوره‌ای هر چند وقت یکبار رمزهای ‌خود را تغییر دهید! زمان این تغییر بستگی به شرایط شما دارد. مثلا بعد از استفاده از سیستم‌های عمومی مانند کافی‌نت‌ها، وقتی زیر یک دوربین مداربسته اطلاعاتتان را وارد می‌کنید، یا وقتی یک غریبه می‌تواند دست شما را هنگام وارد کردن رمز بخواند و موقعیت‌هایی از این دست. 

رمزعبور ایمن

تازه‌کارترین هکرها رمزگشایی از رمزهای عبور را با حدس زدن ساده‌ترین و محبوب‌ترین رمزها آغاز می‌کنند و برنامه‌های رمزگشا که قابلیت بازسازی یا تعریف الگوریتم دارند پیچیده‌ترین رمزها را نهایتا پس از چند ساعت، پیدا می‌کنند. اما هکرهای حرفه‌ای وقت خود را برای پروژه‌های کوچک و اخاذی از شما در قبال برگرداندن اکانت اینستاگرامتان هدر نمی‌دهند؛ پس نگران نباشید اما با مدیریت اطلاعاتی که در اینستاگرام یا دیگر اکانت‌های خود منتشر می‌کنید، مواظب باشید تبدیل به لقمه‌ای چرب برای تبه‌کاران نشوید. این اطلاعات می‌تواند اعلام سفر شما به یک کشور دیگر باشد. فرض کنید شما عکسی انتشار می‌دهید که در آن تمام اعضای خانواده‌تان حضور دارند. چندی قبل نیز عکسی از خانه‌ی‌ مجلل خود منتشر کرده‌اید که موقعیت آن‌را کاملا نمایان کرده‌اید. الان شما یک طعمه بالقوه برای سرقت هستید!  

امنیت مجازی

موقعیت مشابه وقتی اتفاق می‌افتد که شما یه رمز ساده و قابل حدس برای حساب بانکی خود در نظر می‌گیرید. یا حتی بدتر از آن! رمز را در کنار کارت بانکی نگهداری کنید! 

شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده رسانه و محیط‌های مجازی از شما می‌خواهند رمزی پیچیده و شامل بر ارقام، حروف و علایم نوشتاری در نظر بگیرید. علت این امر، تلاش بسیاری از افراد کنجکاو و بیکار برای سواستفاده از حساب‌های دیگران است. 

 

 رمزعبور

این سواستفاده‌ها گاهی صرفا برای سرگرمی یا محک زدن توانایی مجرم انجام می‌شود ولی گاهی اهداف شوم دیگری در سر مجرم است. درست است! شخصی که از حساب دیگری سواستفاده می‌کند، مجرم است. حتی در کشور ما نیز پلیس فتا برای مبارزه با جرایم سایبری راه‌اندازی شد. اما همانگونه که نیروی‌انتظامی هشدارهای متفاوتی را درباره نحوه خروج پول از بانک یا محافظت از اموال شخصی در ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و ... با انواع وسایل ارتباط جمعی به اطلاع شهروندان می‌رساند باید هشدارهای امنیت سایبری را نیز جدی گرفته و از وارد کردن هرگونه اطلاعات شخصی در سایت‌های مشکوک و معامله اینترنتی با افراد ناشناس خودداری کرد. 

درباره امنیت سایبری بیشتر بدانید

منتشر کردن تصویر کامل کارت بانکی یکی از خطاهای امنیتی است! 

احتمالا نمی‌دانید که کپی کردن کارت بانکی یک عمل عینی نیست و مجرم سایبری نمونه مشابه کارت شما را نمی‌سازد؛ بلکه با هک کردن رمز اینترنتی کارت بانکی شما به یکی از روش‌های گفته شده در بالا و سایر اطلاعات کارت بانکی‌تان که از طریق تصویر منتشرشده توسط خود شما در اختیار او قرارگرفته، با یک عملیات اینترنتی بانکی، حسابتان را خالی می‌کند! 


رمز عبور ایمن

خوشبختانه راه‌هایی برای حفظ اطلاعات بانکی وجود دارد که یکی از ایمن‌ترین آن‌ها، استفاده از لینک پرداخت است. 

اگر شغل‌تان ایجاب می‌کند نقل و انتقال مالی داشته باشید یا کسب و کار آنلاین دارید، از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنید. درگاه اختصاصی مثل یک شعبه دریافت وجه است که مقصدش شماره حساب شماست، بدون اینکه کوچکترین خطری امنیت حساب بانکی شما را تهدید کند.

 

درباره امنیت حساب بانکی بیشتر بدانید


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.