اینترنت اشیاء چیست؟

اینترنت اشیاء چیست؟

مفهوم اینترنت اشیاء چیست؟

اینترنت اشیاء ( Internet of Things ) یک شبکه عظیم از اشیا و افراد می باشد که از طریق اتصال به اینترنت، به یکدیگر متصل هستند که اطلاعات مربوط به روش استفاده و محیط پیرامون خود را جمع آوری و به اشتراک می گذارند. اینترنت اشیاء شامل تعداد فوق العاده ای از اشیاء در هر شکل و اندازه است؛ از مایکروویو هوشمند، که به طور خودکار غذای شما را برای مدت زمان مناسب گرم می کند، تا اتومبیل های خودران که حسگرهای پیچیده آنها، اشیا را در مسیر خود تشخیص می دهند، تا دستگاه هایی که ضربان قلب و تعداد اقداماتی که در آن روز انجام داده اید را اندازه گیری می کنند و سپس می توانید از این اطلاعات برای پیشنهاد برنامه های ورزشی متناسب با خود استفاده کنید.

اینترنت اشیاء چگونه کار می کند؟

دستگاه ها و اشیاء دارای حسگر داخلی به یک پلتفرم اینترنت اشیاء ( IoT ) متصل می شوند که داده های دستگاه های مختلف را ادغام و یکپارچه می کند و با ارزش ترین اطلاعات را برای پاسخگویی به نیازهای خاص تجزیه و تحلیل و اعمال می کند.

سیستم عامل های قدرتمند اینترنت اشیا، می توانند دقیقاً مشخص کنند که چه اطلاعاتی مفید است و چه مواردی را می توان با خیال راحت نادیده گرفت. از این اطلاعات می توان برای شناسایی الگوها، توصیه ها و شناسایی مشکلات احتمالی قبل از بروز آنها استفاده کرد. با بینش ارائه شده توسط تجزیه و تحلیل پیشرفته، قدرت کارآیی بیشتر فرآیندها فراهم می شود. اشیا و سیستم های هوشمند به این معنی است که شما می توانید برخی کارها را به طور خودکار انجام دهید، به ویژه هنگامی که این کارها تکراری، معمولی، وقت گیر یا حتی خطرناک هستند.

مرتبط بخوانید: فین تک چیست؟

بیایید به چند نمونه اشاره کنیم تا ببینیم کاربرد اینترنت اشیا در زندگی واقعی چگونه است.

اینترنت اشیاء در خانه شما

تصور کنید هر روز ساعت 7 صبح بیدار می شوید و به محل کار خود می روید. ساعت زنگ دارتان هر روز سر ساعت شما را بیدار می کند. اما امروز به دلیل اینکه هوا مساعد نیست شما باید نسبت به روزهای قبل آرام  رانندگی کنید پس بنابراین به محل کار خود با کمی تاخیر می رسید. اما اگر شما ساعت تان هوشمند و دارای اینترنت اشیاء بود هیچ  وقت دچار این مشکل نمی شدید چرا که ساعت بر اساس همه این عوامل محیطی، خود را تنظیم می کند و  شما می توانید مسافت رانندگی و زمان سفر را محاسبه کنید، آب و هوا و فاکتور سرعت پایین تر سفر را به دلیل باران شدید بررسی کنید و از زمانی که باید بیدار شوید آگاه می شوید. حتی ممکن است ساعت تان با قهوه ساز مجهز به اینترنت اشیاء شما همگام سازی شود، تا اطمینان حاصل شود که قهوه صبحگاهی شما هنگام برخاستن آماده است.

 

اینترنت اشیاء در حمل و نقل

با هشدار هوشمند خود بیدار شده اید، اکنون به سمت محل کار خود رانندگی می کنید. در همین حین چراغ موتور روشن می شود. خیلی عجله دارید و نمی خواهید وقت بسیاری در تعمیرگاه برای رفع مشکل هدر دهید، پس چه می کنید؟

اگر اتومبیل شما دارای اینترنت اشیاء باشد، با جمع آوری اطلاعات و داده های موجود در اتومبیل و ارسال آن ها به سیستم عامل سازنده، می تواند شما را در یافتن  علت اصلی مشکل  کمک کند و با مراجعه به نزدیکترین تعمیرگاهی که آدرس آن برای شما ارسال می شود، مشکل شما رفع می شود. همینطور که می بینید این کار از تلف شدن وقت شما جلوگیری می کند.

 

اینترنت اشیاء در فروشگاه ها

 به خاطر شلوغی بیش از حد صف های پرداخت فاکتور در فروشگاه ها، تصمیم دارید که از خرید خود صرف نظر کنید. اما اگر فروشگاه به اینترنت اشیا مجهز باشد و قابلیت سیستم صندوقداری خودکار را داشته باشد، می توان خیلی سریع  فاکتوری که برایتان  ارسال شده را با اتصال به اپلیکیشن پرداخت موبایلی خود، پرداخت کنید.

این کار تجربه بسیار عالی را برای مشتری خلق می کند و علاوه بر صرفه جویی در وقت باعث صرفه جویی در هزینه های استخدام و به کارگیری نیروهای صندوقدار هم می شود.

اینترنت اشیاء بیشترین تاثیر و تغییر را در بانکداری و شیوه های پرداخت خواهد داشت. همچنین اینترنت اشیاء در  شهرها و بسیاری از صنایع مختلف کاربرد های گسترده ای دارد و نوید بخش، جهانی هوشمند می باشد.

حتما بخوانید: دریافت درگاه پرداخت 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.