NFC چیست

NFC چیست

احتمالا شما هم کلمه NFC به گوشتان خورده است و کنجکاو هستید بدانید که NFC چیست؟ با ما همراه باشید تا با این تکنولوژی به روز دنیا آشنا شویم.

فناوری NFC چیست ؟

NFC مختصر شده ( Near Field Communication ) به معنای " ارتباطات میدانی نزدیک " است که راهی برای برقراری یک ارتباط دو طرفه بین دو دستگاه مجهز به فناوری NFC است، در  ارتباط NFC هر دو دستگاه باید به تراشه NFC مجهز باشند تا از تکنولوژی ان اف سی، پشتیبانی نمایند برقراری ارتباط با کیفیت مطلوب از طریق ان اف سی به فاصله دستگاه ها از یکدیگر وابسته است ، این فاصله معمولا در حدور 4 سانتی متر می باشد.

چگونه از NFC استفاده می شود؟

اکنون که دانستیم NFC چیست، عملکرد این تکنولوژی را می توان به زبان ساده به این صورت بیان کرد؛ دقیقاً مانند بلوتوث و Wi-Fi و سایر سیگنال های بی سیم، تکنولوژی NFC بر اساس اصل ارسال اطلاعات از طریق امواج رادیویی عمل می کند. فناوری مورد استفاده در NFC بر اساس شناسایی فرکانس رادیویی ( RFID ) است و از القای الکترومغناطیسی برای انتقال اطلاعات استفاده می شود. برای ایجاد ارتباط ان اف سی باید ویژگی سخت افزاری NFC در هر دو دستگاه در حالت فعال قرار بگیرد سپس با قرار دادن دو دستگاه در نزدیک یکدیگر با فاصله ای تقریبی 4 سانتیمتر، داده ها می توانند  بین دو دستگاه انتقال پیدا کنند. ایجاد این مبادله بدون وارد کردن کد تایید امکان پذیر است و از امنیت مناسبی برخوردار است.

کاربرد NFC در صنعت مالی و پرداخت چیست؟

این تکنولوژی در زمینه های متنوع و گسترده ای قابل استفاده و به کار گیری می باشد، اما کاربرد آن در صنعت پرداخت، یکی از اصلی ترین هدف های به وجودآمدن این تکنولوژی بوده است. NFC در دو حوزه پرداخت های موبایل و پرداخت هزینه استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به اینکه گوشی موبایل همیشه در دسترس مردم است با مجهز شدن  هر تلفن هوشمند به فناوری NFC، گوشی مورد نظر می‌تواند نقش کارت بانکی و یا دستگاه کارتخوان را داشته باشد. شیوه کار به این صورت است که با نصب اپلیکیشن مالی روی تلفن همراه و اجرای آن، مدیریت کارت‌های بانکی توسط اپلیکیشن انجام می‌شود و با استفاده از رمز اول یا دوم می‌توان خرید و پرداخت پول را انجام داد و با مشخص کردن کارتی که می‌خواهیم پرداخت را با آن انجام دهیم بر روی پوزهایی که مجهز به قابلیت پرداخت  NFC  هستند، با نزدیک کردن موبایل به دستگاه کارتخوان، کلیه تراکنش‌ها مانند خرید، دریافت موجودی، پرداخت قبض و غیره را می‌توان انجام داد با این روش، دیگر نیازی به استفاده از کارت بانکی و وارد‌کردن رمز آن ندارید و احتمال کپی‌کردن کارت توسط افراد کلاهبردار با دستگاه‌های کپی کارت مغناطیسی یا مطلع‌شدن آن‌ها از رمز کارت به صفر می‌رسد. Google Wallet یا کیف پول گوگل یک مثال در این مورد است، شما می‌توانید اطلاعات کارت‌های اعتباری خود را در گوگل والت ذخیره کنید و یک «کارت‌بانکی مجازی» دریافت کنید و با آن تمام خریدها و هزینه‌های خود را پرداخت کنید.

مرتبط بخوانید: کیف پول الکتریکی 

همچنین موبایل های مجهز به NFC می‌توانند به‌عنوان کارت الکترونیکی حمل‌و‌نقل جهت استفاده از مترو و اتوبوس استفاده شوند. در صورتی‌که موبایل شما مجهز به NFC باشد، دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های الکترونیکی نیست و تنها باید گوشی را در مقابل دستگاه NFC خوان قرار دهید. در‌حال‌حاضر بیشتر کارت‌های الکترونیکی مترو دارای برچسب‌ یا تگ NFC هستند

در صنعت حمل‌و‌نقل پرداخت با QR code نیز مورد استفاده قرار می گیرد. QR code ها همان کدهای دوبعدی هستند در ایستگاه های اتوبوس، مترو و در تاکسی ها نصب شده است و مردم آن را از طریق دستگاه موبایل خود اسکن می کنند و سپس کد خوانده شده به برنامه مورد نظر فرستاده می شود و از وجه کالا یا خدمات از حساب فرد کسر می شود و به حساب مورد نظر انتقال می یابد. درگاه پرداخت سیزپی نیز به عنوان پیشتاز صنعت پرداخت کشور، با همکاری پس پی کیف پول مبتنی بر QR  کد را جهت ارائه خدمت به هموطنان ارائه کرده است. علاوه بر خدمت کیف پول سیزپی برای سهولت استفاده از لینک پرداخت در کسب و کارها که به صورت حضوری کالا یا خدمات به مشتریان ارائه می کنند QR لینک پرداخت را نیز ارائه کرده تا با اسکن کد کیوآر به راحتی به درگاه پرداخت شاپرک منتقل شده و پرداخت پول صورت پذیرد.

حتما بخوانید: پرداخت کرایه تاکسی با پس پی 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.