پرداخت ساز چیست

پرداخت ساز چیست

پرداخت ساز چیست؟ چه تفاوتی با پرداخت یاری دارد؟ مزایا و معایب پرداخت سازها؟

به طور خلاصه پرداخت ساز این امکان را به وجود می آورد تا افراد بتوانند به کمک اپلیکیشن، انتقال وجه را به صورت کارت به کارت انجام دهند. در این انتقال وجه، ابزار پذیرش متعلق به یکی از بانک های مبدا یا مقصد تراکنش انتقال وجه است.شرکت شاپرک به عنوان ناظر شبکه پرداخت پروتکل وب سرویس‌های درخواست حواله الکترونیکی بین بانکی کارتی غیرحضوری را منتشر کرد که در آن چگونگی فعالیت و مشخصات فنی پرداخت سازان و بانک‌های طرف قرار داد با آنها را مشخص کرده که هدف از تدوین این مستند در شبکه پرداخت، ارائه روشی یکپارچه و امن به منظور پیاده سازی پروتکل ارتباطی بین شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی و فناوران مالی در قالب  نقش پرداخت ساز با وب سرویس پرداخت ساز است که به صورت عمومی از آنها به عنوان اپلیکیشن‌های ارائه دهنده خدمات کارت از جمله کارت به کارت یاد می‌شود. بانک مرکزي باهدف توسعه خدمات بانکداري الکترونیک و ایجاد زمینه براي گسترش نظام مند فناوري هاي مالی در نظـام بـانکی، بـا همکـاري عوامل ذي ربط اقدام به بررسی و تعیین ضوابط و شرایط ارائه خدمت (انتقال وجه کارت به کارت دوجانبه بدون حضور کارت) نمود. معرفی این خدمت که می تواند از طریق پرداخت سازان (Initiators Payment ) نیز در قالب هایی نظیر برنامک هاي همـراه بـه مـردم ارائـه شود، گامی مهم براي ایجاد بستر بانکداري باز و تعمیق خدمات مبتنی بر فناوري هاي مالی در کشور است.

بیشتر بخوانید : آموزش ساخت درگاه پرداخت اینترنتی

ضعف پرداخت ساز

از آنجایی که تراکنش‌های کارت‌به‌کارت از سوئیچ شاپرک عبور نمی‌کند، شاپرک عملاً نمی‌تواند اشراف و اعمال نظارتی بر این تراکنش‌ها داشته باشد؛ این تراکنش های غیرشفاف منجر به افزایش تعداد سایت های قمار و شرط بندی شده است. مخالفان پرداخت سازی معتقدند ارائه این خدمت منجر به افزایش ضریب نفوذ این نرم افزار در بین کاربران شده و امکان رقابت را از بین می برد و از سویی دیگر موافقان این طرح معتقدند با توجه به این که ارائه دهنده خدمت کارت به کارت دو جانبه،  بایستی حتما با یکی از بانک ها قرار داد بسته باشد اگر بانکی این خدمت را قطع کند شرکت پرداخت ساز سراغ بانک دیگر خواهد رفت و این یعنی از دست دادن مشتری برای بانک.

مزیت پرداخت سازان برای بانک ها

تاکید بر ارائه راهکارهای سنتی مانند خودپردازها پاسخگوی نیاز مشتریان نیست و با توجه به گسترش نفوذ تلفن های هوشمند در زندگی افراد، در بلندمدت خواسته های مشتریان با ر وش های سنتی حل نخواهد شد و هر بانکی که خود را به این سمت و سو تطبیق ندهد محکوم به شکست خواهد بود. بنابراین حرکت به سمت بانکداری باز با ارائه API به شرکت های فعال در حوزه پرداخت هم موجب افزایش درآمد بانک خواهد شد و هم باعث کاهش هزینه های عملیاتی بانک خواهد شد.

تفاوت پرداخت یار و پرداخت ساز

با گسترده شدن فضای کسب و کار و نیاز این حوزه به بستر امن پرداخت، نهاد جدیدی برای تسهیل پرداخت های الکترونیک به نام پرداخت یار از سوی بانک مرکزی تعریف شده است که با انعقاد قرار داد با شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت امکان استفاده از ابزارهای پذیرش و اتصال به شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک) به صورت غیر مستقیم برای این نهاد میسر می شود. کلیه تراکنش ها از سوئیچ شاپرک عبور می کند و امکان نظارت بر آن ها وجود دارد. تسویه تراکنش ها طبق سیکل پایا بوده و 24 ساعته انجام می پذیرد. دریافت درگاه پرداخت از پرداخت یار سیزپی حداکثر یک روز کاری زمان می برد. پرداخت یار با یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت قرار داد می بندد، پرداخت سازها باید با  بانک قرارداد ببندند و کلیه مسئولیت های امنیتی نیز به عهده بانک است، دریافت مجوز پرداخت سازی هم زمان بر است. واریز ها آنی انجام می شود. کارمزدهای پرداخت سازها بسیار بیشتر از پرداخت یارها می باشد.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.