پرداخت در محل چیست ؟

پرداخت در محل چیست ؟

پرداخت در زمان تحویل یا همان پرداخت در محل چیست ؟
پرداخت در محل به نوعی از تراکنش مالی گفته می شود که در آن خریدارِ کالا یا خدمات بعد از تحویل گرفتن سفارش مورد نظر وجه آنرا به صورت نقد به فروشنده پرداخت نماید. شرایط و مدل های پرداخت وجه بر اساس آنچه در بخش شرایط پرداخت در قرارداد های خرید و فروش آورده می شود با هم متفاوت هستند. "پرداخت در محل" با مفهوم دیگری به نام "جمع آوری هنگام تحویل" نیز شناخته می شود، زیرا که فرآیند تحویل در محل امکان جمع آوری وجوه به اشکال مختلف نظیر پرداخت توسط چک، پرداخت نقدی و پرداخت الکترونیک ( پرداخت از طریق دستگاه پوز یا پرداخت از طریق کارتخوان مجازی ) را فراهم می آورد.


بطور خلاصه :

  • به شرایطی پرداخت در محل ( COD ) می گوئیم که مشتری عملیات پرداخت وجه را در زمان تحویل کالا یا خدمات، انجام دهد و نه از طریق درگاه پرداخت.
  • پرداخت وجه در مدل پرداخت در محل ( COD ) شامل روش های متفاوتی می باشد که هر کدام از این روش ها می توانند در سیستم ها و یا روش های حسابداری شرکتها تاثیر گذار باشند.
  • از مزایای استفاده از روش پرداخت در محل ( COD ) به جای پرداخت از طریق درگاه پرداخت اینترنتی برای مشتریان، می توان به فرصت زمانی بین ثبت سفارش تا تحویل سفارش اشاره کرد کرد که مشتری می تواند در این فرصت وجه قابل پرداخت را فراهم و در زمان تحویل، صورتحساب را یکجا تسویه نماید. به بیانی ساده تر می توان گفت مشتری بدون اینکه وجه کالا یا خدمات را داشته باشد می تواند فرآیند ثبت سفارش را انجام دهد و تا زمان تحویل وجه مورد نظر را آماده نماید.
  • به محض دریافت سفارش توسط مشتری، فروشنده نیز وجه خود را دریافت می کند. این امر می‌تواند از طریق دستگاه پوز، کارتخوان مجازی، لینک پرداخت و بسیاری شیوه های دیگر باشد.

بیشتر بدانیم : نحوه دریافت لینک پرداخت

مراحل پرداخت در محل

پرداخت در محل ( Cash On Delivery ) و روشهای حسابداری
یک تراکنش مالی از نوع پرداخت در محل می تواند به صورت های مختلفی انجام شود از اینرو تاثیرات مختلفی بر روی سیستم حسابداری شرکتها می گذارد. شرکتهای سهامی عام ملزم به استفاده از حسابداری تعهدی بر اساس اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری هستند. بر اساس حسابداری تعهدی، شرکت در زمان انجام تراکنش درآمد را شناسائی می کند و در صورتیکه پرداخت با تاخیر انجام شود مبلغ قابل پرداخت در سرفصل اسناد دریافتنی سند می خورد. شرکت های خصوصی می توانند هم از روش تعهدی و هم از روش نقدی برای سیستم حسابداری خود استفاده کنند. در مدل حسابداری نقدی، شرکت می بایست منتظر بماند تا مبلغ قابل پرداخت وصول شود تا آنرا در سرفصل درآمد ثبت کند.
اگر یک مشتری به صورت حضوری و از لیست موجودی حال حاضر یک فروشنده خرید نماید، پرداخت مانند یکی از روش های پرداخت در محل ( COD ) انجام می شود. بر اساس روش حسابداری تعهدی، در این حالت زمان ماندگاری مبلغ قابل پرداخت در  سرفصل های وجوه دریافتنی کمتر شده و کارائی بالاتر می رود.

مرتبط بخوانید : سرویس پرداخت در محل یا COD


در خصوص قراردادهائی که زمان پرداخت طولانی‌تری دارند، شرکت می توانند شرایط پرداخت را "پرداخت در محل" تنظیم کنند و به مشتری این امکان را بدهند تا در زمان دریافت سفارش، اقدام به پرداخت وجه نماید. در سامانه های سفارش پستی خاص مانند eBay ، روش پرداخت در محل ( COD ) می تواند در جهت کاهش ریسکهای تقلب بین فروشندگان و خریداران استفاده شود. به طور کلی در روش پرداخت در محل ( Cash On Delivery ) تا زمانی که خریدار سفارش خود را تحویل نگرفته است احتیاجی به پرداخت وجه نیست.

ادامه دارد ...


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.