پرداخت بدون تماس

پرداخت بدون تماس

با شیوع کرونا چند ماهی است که شیوه زندگی مردم دستخوش تغییراتی شده است و افراد بیش از قبل از امکانات بانکداری آنلاین استفاده می کنند. پرداخت های فیزیکی و استفاده از دستگاه POS کم شده است. پس بهترین موقعیت برای توسعه و استفاده از پرداخت موبایلی یا پرداخت بدون تماس است. پرداخت های بدون تماس یک نوآوری بزرگ در زمینه پرداخت الکترونیکی است و یک پلتفرم برای نوآوری های آینده را فراهم می کند.

سیستم های پرداخت بدون تماس به چه صورت کار می کنند؟

کارت های پرداخت بدون تماس (Contactless payment cards) دارای تراشه NFC می باشد که امواج رادیویی را منتشر می کند. افراد برای پرداخت هزینه با کارت های بدون تماس، باید کارت را نزدیک ترمینال پرداخت که به خواننده RFID معروف است نگه دارند سپس دستگاه، سیگنال را دریافت کرده و با کارت ارتباط برقرار می کند و پرداخت را پردازش می کند. پرداخت بدون تماس از تکنولوژی بی سیم برای ایمن کردن پرداخت استفاده می کند و پرداخت های نزدیک را امکان پذیر می کند و بدون نیاز به کشیدن کارت بانکی پلاستیکی خود از طریق ورودی دستگاه، فقط با یک حرکت، پرداخت انجام می شود.

شاید با خود فکر کنید که در هنگام استفاده ممکن است که هزینه خرید شخص دیگری را پرداخت کنید، این مورد بعید است زیرا پرداخت های بدون تماس فقط در یک فضای کوتاه کار می کنند. معمولا کارت باید بین 2 تا 10 سانتی متر از یک پایانه پرداخت فاصله داشته باشد. پرداخت های بدون تماس معمولاً در صورتحساب های بانکی با نماد بدون تماس علامت گذاری می شوند. تعداد دفعات استفاده از کارت پرداخت بدون تماس در یک روز به صورت نامحدود می باشد.

ممکن است برای برخی از افراد عدم الزام در ورود پین توسط کاربر خطرناک به نظر برسد. با این حال، پرداخت‌های بدون تماس واقعا امن هستند. معمولا در فیلم‌ها نشان داده می‌شود که هکرها اطلاعات را از یک کارت سرقت می‌کنند، اما در واقعیت چنین اتفاقی نادر است، چون کارت‌های بانکی در کشورهای پیشرفته دنیا دارای تراشه‌های EMV هستند و انجام فرآیند یک تراکنش شامل مراحل متعدد و پیچیده رمزنگاری می باشد.

با استفاده از دستگاهای پرداختی مانند : تلفن همراه، ساعت هوشمند، مچ بند، و ... می توانید پرداخت بدون تماس داشته باشید.

امروزه ما اپلیکیشن‌های پرداخت با قابلیت کیف پول دیجیتالی را در تلفن‌های همراه هوشمندمان در اختیار داریم.‌ این برنامه ها می توانند پرداخت را با استفاده از تراشه NFC و یا اسکن QR کد برای پرداخت‌های خُرد انجام دهند.

کاربرد های کارت پرداخت بدون تماس:

پرداخت الکترونیکی : بیشترین استفاده از کارت های بدون تماس، در خدمات بانکی و پرداخت الکترونیکی می باشد که VISACard  و MasterCard  دو موردی هستند که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

حمل و نقل : برای سفر کردن و پرداخت هزینه مترو، عوارض تردد، بلیط وسایل حمل و نقل با کارت های بدون تماس در یک ثانیه می توانید پرداخت را انجام دهید.

اخیرا نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطرات استفاده از پول نقد و کارت‌های بانکی، استفاده از پرداخت‌های بدون تماس مثل پرداخت با QR کد و خدمات بانکداری غیرحضوری در حال افزایش است. این رشد دلایل متفاوتی دارد که از جمله مهمترین دلایل می‌توان به سلامت، سرعت و دسترسی راحت به خدمات پرداخت اشاره کرد.

در این راستا درگاه پرداخت سیزپی نیز با شعار " سلامت پرداخت " محصول جدید خود با نام فاکتور آنلاین را برای حفظ سلامت و امنیت هموطنان به بازار عرضه کرده است.

بیشتر بخوانید : فاکتور آنلاین چیست ؟

به این ترتیب پرداخت های بدون تماس یک گزینه عالی می باشد.

 

دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.