بلاکچین چیست؟

بلاکچین چیست؟

بلاکچین ( Blockchain ) یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارشات است که اطلاعات ذخیره شده روی این سیستم برای اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می شود و با استفاده از رمز نگاری امکان هک و حذف اطلاعات ثبت شده از بین می رود. بلاکچین به عنوان یک دفتر دیجیتال تعریف شده است که اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و برای ذخیره اطلاعات مربوط به رمز ارز ها استفاده می شد. اساساً این فناوری به عنوان یک پایگاه داده مشترک پر از ورودی هایی است که باید توسط شبکه های نظیر به نظیر تأیید و رمزگذاری شود.

در بلاکچین یا زنجیره بلوکی معاملات به ترتیب زمانی و عمومی ثبت می شود. یکی از کاربرد های بلاکچین تسهیل حتی کوچکترین معاملات قابل تصور است. معاملات بلاکچین نظیر به نظیر که به معنای انتقال وجوه به صورت رایگان از یک مکان به مکان دیگر است، بسیار مهم هستند. به عبارت ساده تر، اگر کیف پول مجازی دارید و دوستتان نیز یک کیف پول دارد، می توانید بیت کوین خود را به صورت فوری و رایگان با سکه دیگری مبادله کنید.

وقتی بلاکچین برای اولین بار ایجاد شد، پتانسیل کامل آن برای همه آشکار نبود. امروزه موارد بسیاری وجود دارد که می توان از بلاکچین استفاده کرد و حتی روشهای بیشتری برای استفاده در آینده وجود دارد که عملکرد آن را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

مهم ترین کاربرد بلاکچین بیت کوین و رمز ارز های متمرکز است. همچنین از بلاکچین در بانک و امور مالی و پرداخت های بین المللی استفاده می شود. بلاکچین راهی برای ایجاد یک بستر ایمن و کارآمدی برای پرداخت های بین المللی و انتقال وجه می باشد.

به عنوان مثال سانتاندر به عنوان یک بانک بزرگ تجاری دارای مشتریان خرده فروشی بی شماری است که از پرداخت های کارآمدتر و ارزانتر به ویژه در زمینه نقل و انتقالات بین المللی بهره مند می شوند، در این بانک از فناوری بلاکچین برای کاهش هزینه های این نقل و انتقالات با کاهش نیاز بانک ها به تسویه دستی معاملات استفاده می شود.

همچنین می‌توان برای رهگیری و سنجش زنجیره تامین از این فناوری بهره برد. کارخانه ها و شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند اطلاعات کالاها و حمل و نقل خود را از ابتدا تا رسیدن به دست مشتری روی پایگاه داده ثبت می‌کنند که این کار اصالت کالاها و کیفیت مواد اولیه را برای مشتری تضمین می‌کند.

 

اما کیف پول های مجازی چگونه کار می کنند و در مورد صرافی های آنلاین ارز این کار چطور ممکن است؟

تصور کنید که دو نفر هستند که می خواهند در اینترنت معامله رمز ارز انجام دهند، هر یک از آنها باید یک کلید عمومی و خصوصی داشته باشند که اعداد تصادفی طولانی هستند که برای ایجاد هی ویت کاربر مجازی مورد نیاز است. کلید عمومی و خصوصی به صورت ترکیبی یک امضای دیجیتالی را تشکیل می دهند، دقیقاً مانند آنچه برای امضای اسناد مهم در زندگی واقعی استفاده می شود.

اگر می خواهید برای دوست خود نشانه ارسال کنید و کاملاً مطمئن باشید که هیچ کس دیگر نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند، معامله خود را با کلید عمومی دوست خود رمزگذاری می کنید. فقط دوست شما به کلید خصوصی متناظر با آنها دسترسی دارد، به این معنی که آنها تنها شخصی هستند که می توانند معامله رمزگذاری شده را رمزگشایی کنند. به هر کلید عمومی به طور بالقوه می توان دسترسی داشت، اما در واقع قابل کنترل نیست، مگر اینکه به کلید خصوصی مرتبط دسترسی پیدا کنید.

برای خرید ارز دیجیتال به یک صرافی نیاز دارید تا بتوانید با استفاده از کیف پول مجازی خود معامله کنید. از طریق صرافی می توانید سکه هایی را که خریداری کرده اید یک باره خرج کنید یا می توانید آنها را در کیف پول خود ذخیره کنید، که این امر ما را به اهمیت کلیدهای خصوصی بازمی گرداند.

در دنیای آینده ایده آل، استفاده متداول از فناوری بلاکچین یک واقعیت خوشحال کننده خواهد بود. تا تحقق این امر هنوز مسیری طولانی در پیش است. برای کسب اطلاعات بیشتر از درگاه پرداخت سیزپی با ما در تماس باشید. 

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.