کد شهاب

کد شهاب

کد شهاب

کد شهاب مخفف «شناسه هویت الکترونیکی بانکی» است. کد شهاب یک شناسه 16 رقمی است که برای گرفتن آن کافی است با در دست داشتن اطلاعات نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس و شغل به بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و درخواست صدور کد شهاب دهید. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب ایجاد می شود. در صورت نداشتن کد شهاب حساب فرد مسدود می شود و هیچ گونه خدماتی به این اشخاص ارائه نمی شود. مشتریان بانکی که دارای حساب‌های جداگانه در بانک‌های مختلف هستند، کافی است از طریق یکی از بانک‌ها کد شهاب دریافت کنند. شناسه شهاب زمانی برای مشتریان بانکی صادر می‌شود که احراز هویت مشتری به‌صورت کامل انجام و اطلاعات ارائه‌ شده در زمان افتتاح حساب تأیید شود. طبق اعلام بانک مرکزی، کد شهاب برای مشتریان هنگام افتتاح حساب صادر میشود و نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست.

سامانه نهاب

نهاب مخفف نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی است. این سیستم با نگهداری اطلاعات مشتریان بانکی در خود، امکان ارائه انواع استعلام های مرتبط با مشتریان بانکی را به سایر سامانه های مجاز خواهد داشت . سامانه نهاب جهت انجام وظایف خود نیاز به ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی سایر ارگانها نظیر سامانه ثبت احوال ، سامانه ثبت شرکتها ، اداره پست ، سیستمهای نیروی انتظامی و سایر دستگاههای قضایی و دولتی دارد. سامانه نهاب به عنوان پیش نیاز طرح نماد شناخته می شود. نماد با هدف پیاده سازی بستر گواهی امضای دیجیتال در نظام بانکی و به کارگیری آن در سامانه‌های مهم و حاکمیتی همچون پورتال ارزی، سنا، سپام، کاشف، ساتنا و پایا تدوین شد که با پیاده سازی، نیازمندی‌های آن، اعم از تصدیق اصالت مشتریان حقیقی و حقوقی در ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، رمزنگاری اطلاعات حساس، امضای دیجیتال داده‌ها و انتقال امن آن ها محقق شده است.

آیا کد شهاب راهکاری برای مبارزه با پولشویی است؟

از آنجا که بر طبق مفاد بخشنامه بانک مرکزی شناسایی مشتریان بانکی و پاکسازی و اصلاح اطلاعات حساب‌های مشتریان حقیقی و حقوقی امری لازم است، بر این اساس خدمات بانکی باید صرفاً به مشتریانی ارائه شود که هویت و اطلاعات شناسنامه‌ای، مکانی و کسب‌وکاری آن‌ها مشخص است. کد شهاب پایانی بر تراکنش های بدون هویت است و باعث جلوگیری از پولشویی خواهد شد.

 

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.