چک صیادی

چک صیادی

چک صیادی چیست؟

چک نوعی سند تجاری است که معمولا برای خرید و پرداخت مبلغ به صورت مدت دار یا چک روز استفاده می شود. چک یکی ابزارهای پرداخت است از دیگر ابزارهای پرداخت می توان از درگاه پرداخت نام برد. جدیدترین نوع چک عرضه شده در ایران در سال 1400، چک صیادی است که به صورت یکپارچه در تمامی بانک ها ارائه می شود. این نوع چک مزیت های بسیار زیادی دارد که مهمترین آن بالا بردن ضریب اعتبار چک و تضمین آن است. صادرکننده ها باید این چک‌ را در سامانه صیاد به نشانی www.cbi.ir ثبت کرده و نیاز است تا شخص گیرنده چک از فرد صادرکننده آن بخواهد که چک در سامانه صیاد حتماً ثبت شده باشد. همچنین اگر چک در سایت ثبت نشده باشد بانک نمی‌تواند مبلغ آن را پرداخت کند. چک صیادی مشخصات ظاهری و امنیتی خاص خود را دارد که به راحتی می توان از چک تقلبی تشخیص داد مثلا اگر چک را در مقابل نور قرار دهید، تصاویر روی آن سه بعدی هستند و عبارت چاپخانه دولتی ایران به راحتی قابل رویت است. اختصاص شماره شناسه یکتا به هر برگ از دسته چک صیاد که اگر از بالا، سمت چپ چک صیادی خود را ملاحظه نمایید، کد ۱۶ رقمی صیادی وجود دارد که در واقع کاربرد آن استعلام اعتبار صادر کننده چک نسبت به داشتن چک برگشتی، سقف مجاز برای صدور چک و تاریخ مجاز برای صدور چک از طریق سامانه پیش بینی شده در وب سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل استعلام می باشد. در واقع شما برای اطمینان از خوش حسابی دارنده چک و اطمینان از اینکه چک نقد خواهد شد می توانید از آن استعلام بگیرید. برای استعلام می توانید این کد 16 رقمی را به سامانه استعلام پیامکی با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ ارسال نمایید. فرمت ارسال به صورت 1*1* شناسه استعلام 16 رقمی است. در پاسخ به درخواست استعلام ممکن است با پنج وضعیت زیر روبرو شوید:

رنگ سفید: یعنی صادرکننده چک هیچگونه سابقه چک برگشتی ندارد.

رنگ زرد: یعنی صادرکننده تنها یک فقره چک برگشتی به نامش ثبت شده است.

رنگ نارنجی: یعنی صادرکننده دارای ۲ الی ۴ فقره چک برگشتی می­ باشد یا حداقل ۲۰ میلیون تومان تعهد بازپرداخت به بانک را دارد.

وضعیت قهوه ای: یعنی صادرکننده ۵ الی ۱۰ فقره چک برگشتی داشته است.

و در نهایت رنگ قرمز: که نشان دهنده ی این است که صادرکننده چک بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی دارد یا بیش از ۵۰ میلیون تومان به بانک بازگرداند.

بیشتر بخوانید: صدور چک در وجه حامل ممنوع

نمونه چک صیادی

نحوه صدور چک صیادی

پس از درج مندرجات چک در برگ آن، صادرکننده به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مراجعه کرده و سپس اقدام به ورود اطلاعات چک و اطلاعات هویتی ذینفع/ذینفعان می‌کند. بعد از وارد کردن مندرجات چک در سامانه صیاد، اطلاعات تایید و ثبت اولیه انجام می‌شود. لازم به ذکر است این مرحله به‌عنوان ثبت اولیه چک تلقی شده و ثبت نهایی چک در سامانه صیاد مستلزم تأیید دریافت چک توسط ذینفع آن است. Google

مطلب پیشنهادی: بهترین پرداخت یار

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.