چهار شاخصه بانکداری باز

چهار شاخصه بانکداری باز

از آن‌جا که مشتریان بانک‌‌ها برای انجام امور بانکی غیرحضوری خود نیاز به نرم‌افزار یا برنامه‌های کاربردی متنوعی دارند و بانک‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیاز و سلیقه مشتریان متعدد خود در تولید برنامه‌ها باشند؛ نیاز به همکاری بین بانک و توسعه‌دهندگان خارج از حوزه بانک برای رفع نیازهای بازار مدرن صنعت بانک‌داری به وجود آمد. با دسترسی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به سرویس‌های بانکی، که تا قابل از شکل‌گیری مفهوم بانک‌داری باز این امکان وجود نداشت، ایده‌های نویی در صنعت بانک‌داری به شکوفایی رسید. چهار اصل، به عنوان شاخصه‌ی ابتکارعمل در حوزه بانک‌داری باز، شناخته شده‌اند و درواقع مولفه‌های اساسی در مفهوم بانک‌داری باز هستند. به این معنی که اگر این اجزا نباشند آن مفهوم، ناقص و الکن می‌ماند.

بانکداری مدرن 

این‌ها سیستم عامل و گرداننده یک بانک‌داری باز، نامیده می‌شوند:

نوآوری باز: بازگرداندن نوآوری به صنعت بانک‌داری هدف بانک‌داری باز است؛ موسسات مالی باید رابط برنامه نویسی نرم‌افزار خود را در معرض دید عموم قرار بدهند؛ باید از بیرون به قضیه نگاه کنند و تجربه و فرهنگی را پدیدآورند که پذیرای موسسات مالی کوچک‌تر باشد و نه تنها تبعیضی قایل نشوند بلکه منجر به خلاقیت و نوآوری بیشتر بشوند. بارها دیده‌ایم پروژه‌های بانک‌داری بازی را که به علت عدم توجه به چشم انداز توسعه‌دهندگان ثالث، شکست می‌خورند. 

 نوآوری

استاندارد باز: اتخاذ استانداردهای باز درمانی برای سندرم استفاده یا خرید محصولاتی است که از قبل موجود بودند. این امر به موسسات مالی این امکان را می دهد تا با استفاده از بهترین شیوه های صنعتی و صرفه جویی در زمان، رابط برنامه نویسی نرم‌افزار بهتری تولید کنند و به سوی بانک‌داری باز پیش بروند.

 استاندارد باز

رابط برنامه نویسی نرم‌افزار باز: رابط برنامه نویسی نرم‌افزار باز به معنای رابط برنامه نویسی نرم‌افزار عمومی نیستند. رابط برنامه نویسی نرم‌افزار می‌توانند به صورت کنترل شده برای توسعه‌دهندگان ثالث باز شوند و توسعه‌دهندگان ثالث، بدون اجبار به عبور از چندین مانع می‌توانند از رابط برنامه نویسی نرم‌افزار بانک استفاده کنند. موسسات علمی در سطح جهانی هستند که به بانک‌ها کمک می‌کنند از جدیدترین علوم برای طراحی رابط برنامه نویسی نرم‌افزار خود استفاده کنند و محیط‌های آزمایشی برای سنجش بهینگی کارکرد، امنیت و …فراهم می‌کنند. پروژه بانک‌داری باز(OBP) و TESOBE از آن جمله هستند.

 رابط برنامه نویسی نرم افزار

متن باز: استفاده از منابع متن‌باز در حوزه بانک‌داری –مانند Red Hat- می‌تواند به معنی عدم وجود انحصارفروشنده و امکان کنترل دقیق بر روی شاخصه‌های خلق بانک‌داری باز باشد. استفاده و ادغام منابع متن‌باز به تمام بنگاه‌های اقتصادی این فرصت را می‌دهد تا با سرعت و توان خود به سوی بانک‌داری بازپیش بروند.

 متن باز

هرگاه در مسیر بانک‌داری باز مشکلی پیش آید باید به این مولفه‌ها رجوع کرد و اشکال را در یکی از این اصول جست. آنها قوانین ساده و در عین حال قدرتمندی برای پیشبرد اهداف شما در حوزه‌ی بانک‌داری باز هستند که توسط موسسات علمی گفته شده در بالا در نرم‌افزار پروژه بانک‌داری باز، گنجانده شده‌اند. همچنین ترکیب این ابزارهای متن‌باز می‌تواند برای برنامه‌ی شما کاربرد بیشتری ایجاد کرده و بانک یا موسسه شما را به سر منزل بانک‌داری باز برساند. این ابزار توانسته است متخصصان صنعت بانک‌داری را قادر به اجرایی کردن سریع‌تر ایده‌هایشان نماید و همچنین زمینه‌ی بحث و تبادل نظر دانشجویان رشته‌های مرتبط را درباره ماهیت باز خدمات مالی در آینده، تقویت کند.

 بانکداری باز

اگر بانک‌ها به سمت سرویس‌های بانک‌داری باز (Open Banking) حرکت نکنند، با توجه به اینکه همه توقعات بازار را نیز نمی‌توانند فراهم آورند، به راحتی از قافله عقب مانده و بازار را به سایر رقبا واگذار می‌نمایند. از نمونه کاربردهای بانک‌داری باز می‌توان به تسهیل فرآیندها در شرکت‌های پرداخت‌یاری اشاره کرد. این شرکت‌ها که عمدتا در زمینه ارائه‌ی درگاه پرداخت اینترنتی فعالیت دارند؛ اکثر خدمات خود را در قالب فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک) ارائه می کنند، این خدمات و نوآوری‌ها با توجه به بازار رو به رشد پرداخت‌یار‌ها، دامنه گسترده‌ای خواهد یافت و برای مثال می‌توان به مدیریت تسهیم وجوه، مدیریت منابع کیف پول و تسویه با پذیرندگان کیف پول و ... به عنوان برخی از موضوعاتی که از زیرساخت‌های بانک‌داری باز استفاده می‌کنند اشاره نمود.  

فناوری های نوین مالی فین‌تک


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.