هوش تجاری و تأثیرات آن در بانکداری

هوش تجاری و تأثیرات آن در بانکداری

 

 بانک و بانکداری در حوزه مالی و اقتصادی کشور بسیار اهمیت دارد و انجام امور بانکی، مدیریت آنها مهم‌ترین دغدغه، مسئولان این حوزه است. از هوش تجاری در بانکداری چه می‌دانید؟ به نظر شما هوش تجاری چگونه می‌تواند به بهتر اجرا شدن این امور کمک کند؟ در این مقاله قصد در مورد هوش تجاری در صنعت بانکداری صحبت کنیم تا با شناخت این هوش روند کاری بانک و بانکداری را بهتر بشناسیم.

 

 نقش مدیریت داده‌ها در بانکداری

 همان‌طور که شاید مطلع باشید کارهای مهم بانکی اغلب شامل فرایند سرمایه‌گذاری و سودآوری آن برای مشتریان، نظارت و مدیریت بانک‌ها، مدیریت و بررسی نقدینگی بانک، بهتر کردن کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی و... می‌شوند.

 این چند موردی که اشاره شد، قسمت کوچکی از فعالیت‌های بانک‌ها هستند و بنا به شرایط اولویت‌های مهم کاری، بانک‌ها دچار تحول خواهند شد. برای اینکه این نوع کارها و خدمات راحت‌تر و سریع‌تر انجام شوند امروزه بانک‌ها از هوش تجاری در بانکداری و مدیریت داده‌ها استفاده می‌کنند.

 پیچیدگی کار تحلیل داده‌هایی که متعلق به مشتریان هستند برای مدیریت داده‌ها در صنعت بانکداری مشکلاتی به وجود می‌آورند. این کار به دلیل حجم زیاد داده‌ها برای نگهداری و حتی تجزیه‌وتحلیل مشکل است. با استفاده از هوش تجاری در صنعت بانکداری تحلیل کردن این نوع داده‌ها و حتی کنترل عملیات روزانه و حتی ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان توسط بانک‌ها به مشتریان بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

 

 نحوه کار هوش تجاری در بانک‌داری

 اطلاعاتی که در بانک‌ها ذخیره می‌شوند، سوابق فعالیت آنها را نشان می‌دهند و به همین دلیل بیشترین کاربرد را در بانکداری دارند. زمانی که کارمندان بانک به این اطلاعات راحت‌تر دسترسی داشته باشند، بهتر از هر زمان دیگری می‌توانند به مشتریان خدمات ارائه دهند.

 هوش تجاری با تجزیه اطلاعات موجود در بانک‌ها می‌تواند نیاز مشتریان را شناسایی کرده و با اولویت‌بندی دقیق به رفع سریع‌تر نیازهای مشتریان کمک کند.

 

 اصول اساسی هوش تجاری در صنعت بانکداری

 هوش مصنوعی برای بهره‌وری بیشتر همواره چند اصل اساسی را در زمینه بانکداری رعایت می‌کند که در ادامه این مقاله با آنها آشنا می‌شوید.

 · جمع‌آوری دیتاها به شکل خودکار

 · بررسی اهداف و عملکردهای دستگاه بانکی

 · امکان نمایش دیتاها به‌صورت داشبورد

 · دادن هشدار در زمان‌هایی که عملکرد با اهداف بانک مغایرت داشته باشد.

 

 کاربرد هوش تجاری در بانکداری

 بعد از شناخت اصول هوش تجاری می‌توانید کاربرد این فناوری را در بانکداری راحت‌تر بشناسید.

 · بازاریابی

 · مدیریت ریسک

 · تشخیص تقلب

 · مدیریت پورت‌فولیو

 · مبادلات مربوط به اوراق بهادار

 · ایجاد پروفایل مشتری

 · مدیریت ارتباطات با مشتری

 · نهادینه کردن سیستم ضد پول‌شویی و...

 

 امنیت اطلاعات با هوش تجاری

 اطلاعاتی که توسط مشتریان به بانک‌ها ارائه می‌دهند، محرمانه است. این اطلاعات ممکن است مورد حمله‌های فیشینگ، هک و... قرار بگیرند. به همین دلیل هوش تجاری وظیفه امنیت این داده‌ها را نیز بر عهده دارد. به طور مثال برای درگاه پرداخت در فروشگاه‌های آنلاین نیز از هوش تجاری بهره می‌برند.

 ممکن است حمله‌های سایبری باعث از بین رفتن اطلاعات محرمانه عموم مشتریان شود. هوش مصنوعی در این مواقع به‌صورت مداوم روی ترافیک شبکه نظارت دارد و با دیدن کوچک‌ترین مشکلی فوراً هشدار خواهد داد.

 

 تثبیت مشتریان از طریق هوش تجاری

 زمانی که امور بانکی درست و به موقع انجام شود مشتریان رغبت بیشتری به انجام امور بانکی دارند و کم‌کم به مشتری وفادار تبدیل خواهند شد. به‌طور مثال شما اگر درگاه پرداخت اینترنتی مناسبی برای کسب‌وکارتان انتخاب کرده باشید که بدون مشکلی و سریع تراکنش‌ها را انجام دهد، نه تنها مشتری از دست نمی‌دهید بلکه می‌توانید آنها را به مشتریان وفادار همیشگی خود تبدیل کنید. هوش تجاری می‌تواند با استفاده از ابزارهای موسوم به BI مشتریان برجسته را شناسایی کرده و در مدیریت بهتر آنها به بانک‌ها کمک کند.

 

 مدیریت ریسک

 یک سیستم پردازشی در بانک‌ها برای تأیید یا لغو وام‌ها وجود دارد، با این حال وجود ریسک‌های زیادی در این زمینه، عملکرد بانک‌ها را دچار خلل می‌کند. با کمک هوش تجاری تجزیه‌وتحلیل داده‌های مشتریان راحت‌تر و البته دقیق‌تر انجام خواهد شد و سبب کم شدن معوقه‌های بانکی و... می‌شود.

 به طور مثال تولید چک الکترونیک که امروزه جای چک‌های کاغذی را گرفته‌اند می‌توانند در مدیریت ریسک تجاری کمک زیادی کنند و هوش تجاری در مدیریت این کار نیز موفق عمل کرده است.

 

 و در پایان

 استفاده از فناوری‌های جدید در زمینه مالی، علاوه امنیت کسب‌وکارتان، کارهای شما را نیز راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر از قبل پیش می‌برد. شما می‌توانید برای کسب‌وکارتان در شبکه اجتماعی نیز از لینک پرداخت کنید که برای پرداخت مشتریان شما امنیت و سرعت پرداخت بیشتری دارد. هوش تجاری مزایای زیادی برای صنعت بانکداری، دارد که به بخشی از آن در این مقاله اشاره شد. اگر شما هم می‌خواهید در امن‌ترین شرایط و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا فعالیت خود را ادامه دهید، برای داشتن درگاه پرداخت امنی مانند سیزپی لحظه‌ای درنگ نکنید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه اخذ درگاه پرداخت اینترنتی با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.