هر آنچه که باید درباره سامانه نهاب بدانید

هر آنچه که باید درباره سامانه نهاب بدانید

 

 بانک مرکزی برای راحت‌تر شدن کارهای بانکی مردم سامانه‌های زیادی را در چند ساله اخیر راه اندازی کرده است. یکی از سامانه‌های مهم و کاربردی سامانه نهاب یا سامانه نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانک بوده که توسط بانک مرکزی تأسیس شده است.

 سامانه نهاب چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟ این سامانه چهار سال پیش به منظور جلوگیری از پول‌شویی و نظارت بر عملکرد مشتریان بانکی تأسیس شده است. برای این اینکه به طور دقیق با عملکرد این سامانه آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

 سامانه نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانک چیست؟

 سامانه نظام هویت‌سنجی الکترونیکی با نام کوتاه شده نهاب شناخته شده و توسط بانک مرکزی تأسیس شده است. از سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی این سامانه در دستور کار قرار گرفت و در این سامانه تمام اطلاعات مربوط به مشتریان بانک‌ها جمع‌آوری شد. کد شهاب توسط این سامانه به تمام افراد حقوقی، حقیقی و اتباع خارجی داده می‌شود.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 آشنایی با کاربرد سامانه نهاب

 همان‌طور که اشاره شد این سامانه اطلاعات مشتریان را جمع‌آوری می‌کند و قبل از تأسیس این سامانه بانک مرکزی برای پیدا کردن این نوع اطلاعات مشکلات زیادی داشت. هر فرد حقیقی یا حتی حقوقی می‌تواند چندین حساب در بانک‌های مختلف داشته باشد و در هر حساب نیز یک شماره مخصوص دارد. یعنی در حقیقت یک فرد ممکن است چندین شماره‌حساب و چندین شماره کارت داشته باشد .

 قبل از تأسیس سامانه نهاب هر بانک به طور مجزا کار کرده و برای هر فرد یک حساب باز می‌کرد و خبری از حساب آن شخص در بانک‌های دیگر نداشت. این مشکل زمانی خودنمایی می‌کرد که فرد در حساب دیگری در بانک دیگر، چک برگشتی داشت و به مشکلی برخورده بود.

 بانک مرکزی نمی‌توانست روی تمامی حساب‌ها و فعالیت‌های تک‌تک افراد نظارت کامل داشته باشد، چراکه روزانه میلیون‌ها فعالیت و تراکنش در سطح بانک‌ها انجام می‌شد.

 یکی دیگر از مشکلاتی که سبب تأسیس این سامانه شد، نداشتن اطلاعات هویتی بیش از ۲ میلیون حساب بود که در بانک‌ها باز شده بودند. اگر مشکلی از طرف این حساب‌ها به وجود می‌آمد، بانک مرکزی امکان پیگیری از این حساب‌ها را نداشت و افراد صاحب این نوع حساب‌ها به راحتی می‌توانستند پول‌شویی کنند.

 به همین دلیل سامانه نهاب به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات و دسترسی جامع به آنها تأسیس شد. این سامانه اطلاعات مشتریان سیستم بانکی جمع آوری کرده و برای این کار از ثبت‌احوال، سامانه ثبت شرکت‌ها اداره پست، سیستم‌های نیروی انتظامی و دستگاه‌های قضایی و دولتی کمک گرفته است.

 زمانی که این سامانه تأسیس شد، تمامی بانک‌ها موظف شدند تا اطلاعات مشتریان خود را در آن ثبت کنند. بانک‌ها برای آنکه بتوانند برای مشتریان خود حسابی باز کرده یا دفترچه چکی صادر کنند باید منتظر تأیید سامانه نهاب بمانند.

 این سامانه، اطلاعاتی که ثبت می‌شود را با توجه به دسترسی‌هایی که به اطلاعات گوناگون در سامانه‌ها و بانک‌های مختلف دار،د تحلیل کرده و در صورت درست بودن اطلاعات کدی با نام «کد شهاب» صادر می‌کند. بانک‌ها با دریافت کد شهاب می‌توانند برای مشتریان خود حساب باز کنند و خدمات ارائه دهند. بدون داشتن این کد انجام هر کار و خدمتی به مشتریان ممنوع است.

 

 بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت اینترنتی را می‌شناسید؟

 

 مزایای سامانه نهاب

 با کمک سامانه نهاب، بانک مرکزی می‌تواند متوجه شود هر فرد در کدام بانک‌ها حساب دارد و شماره حساب یا کارت‌های او کدام‌اند. همان طور که اشاره شد از سوی سامانه نهاب، کد شهاب صادر می‌شود که این کد برای هر فرد به صورت اختصاصی است و بانک مرکزی می‌تواند از طریق این کد فعالیت‌های بانکی افراد را رصد کند.

 اطلاعات هویتی افراد در سامانه نهاب به صورت کلی انجام شده و اگر فردی دچار مشکلی باشد برای او کد شهاب صادر نشده و نمی‌تواند افتتاح حساب انجام دهد. از طریق سامانه نهاب تراکنش‌های بانک‌های مختلف رصد می‌شوند و بانک مرکزی برای این کار نیازی به بانک‌ها ندارد.

 از زمان راه‌اندازی این سامانه جرائم بانکی مانند پول‌شویی و... تا حد بسیار زیادی کنترل شده و درصد حساب‌هایی که بی‌نام‌ونشان هستند نیز تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. به طور مثال افراد زیادی کسب‌وکارهای اینترنتی راه می‌انداختند و بدون داشتن سابقه‌ای از چک و حساب آنها درگاه پرداخت دریافت می‌کردند که مشتریان برای تسویه مالی یا رسیدن به اجناس خریداری شده خود دچار مشکل می‌شدند.

 

 و در پایان

 بانک مرکزی، سایتی است برای جمع‌آوری اطلاعات مشتری بانک‌های مختلف با نام سامانه نهاب یا سامانه نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانک تأسیس کرده است. این سامانه برای هر یک از افراد یک شماره اختصاصی با نام شماره شهاب را صادر می‌کند. لازم است بدانید تمامی بانک‌ها برای افتتاح حساب و انجام سایر کارهای مشتریان ملزم به دریافت کد شهاب و چک کردن اطلاعات هویتی افراد در این سامانه هستند.

 برای کسب اطلاعات دریافت درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.