نرخ مقطوع مالیات چیست؟

نرخ مقطوع مالیات چیست؟

 

در ایران مالیات چندین نوع مختلف دارد که آشنایی با آنها برای افرادی که صاحب کسب‌وکاری هستند و فعالیت اقتصادی دارند، لازم است. از مالیات ‌بردرآمد و دارایی گرفته تا مالیات بر ارزش‌افزوده و... همگی بنا به شرایط مشخصی به افراد و شرکت‌های مختلف تعلق می‌گیرند و باید پرداخت شوند.

در میان انواع مختلف مالیات آیا نام مالیات مقطوع یا نرخ مقطوع مالیات را تابه‌حال شنیده‌اید؟ این نوع مالیات نیز توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای افراد یا شرکت‌هایی خاص تعیین می‌شود.

 در ادامه این مقاله، قصد داریم درباره مالیات مقطوع و نحوه محاسبه آن صحبت کنیم و برای اطلاع از اینکه چه افرادی مشمول این نوع مالیات می‌شوند، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 آشنایی با مالیات مقطوع

 یکی از قوانین مالیاتی سازمان امور مالیاتی این است که به سودها و زیان‌های حاصل از فعالیت اشخاص و شرکت‌ها توجهی نمی‌کند و مالیات را به طور مستقیم از محل فروش و درآمد شخص یا شرکت دریافت می‌کند که با نام مالیات مقطوع شناخته شده است.

 به‌طور مثال اگر شخصی ملکی را بفروشد یا بخرد در همان لحظه مالیات را پرداخت می‌کند و در سال‌های آتی با سود کردن از قیمت ملک، لازم نیست مالیات دیگری نیز پرداخت کند.

 

 پرداخت مالیات مقطوع

 برای پرداخت مالیات مقطوع، ابتدا بهتر است با نحوه محاسبه نرخ مقطوع مالیات آشنا شوید. اطلاع از نحوه محاسبه مالیات مقطوع کمک می‌کند تا بتوانید علاوه بر پرداخت درست و به‌موقع از طرح‌های تشویقی و معافیت‌ها این نوع مالیات نیز استفاده کنید.

 سازمان امور مالیاتی باتوجه‌به ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای محاسبه نرخ مقطوع مالیات، در طول سال میزان فروش کالا و خدمات در کنار سوابق مالیاتی شخص یا شرکت را در نظر می‌گیرد. فرم مالیاتی مربوطه در سامانه امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir بارگذاری می‌شود و به اطلاع همه افراد و شرکت‌ها می‌رسد.

 

 محاسبه نرخ مقطوع مالیات فروش سهام

 فروش سهام براساس ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات مقطوع می‌شود. میزان سود و زیان شرکت‌ها در محاسبات مالیاتی مقطوع در نظر گرفته نشده و برای شرکت‌های بورسی ۰.۵ درصد و برای شرکت‌های غیر بورسی ۴ درصد نرخ مقطوع مالیات محاسبه می‌شود.

 به‌طور مثال براساس این قانون، اگر کسی بخواهد سهام خود که زیان زیادی دیده است را بفروشد، بدون درنظرگرفتن زیان او، نرخ مالیات مقطوع برای او محاسبه می‌شود.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 محاسبه نرخ مقطوع مالیات نقل‌وانتقال املاک

طبق ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ مقطوع مالیات برای نقل‌وانتقال املاک مسکونی و تجاری بدون سرقفلی ۵ درصد و برای سرقفلی ۲ درصد از ارزش معاملاتی در نظر گرفته می‌شود و آن هم بدون در نظر گرفتن سود و زیان.

 همان‌طور که قبل توضیح دادیم اگر شما ملک بدون سرقفلی را باقیمتی بفروشید و در آن زیان یا حتی سود کنید، در نرخ تعیین شده برای مالیاتی که باید بپردازید، تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. بهتر است بدانید برای پرداخت مالیات نرخ مقطوع نیازی به اظهارنامه مالیاتی ندارید و پرداخت این نوع مالیات بر عهده فروشنده است.

 

 شرایط پرداخت نرخ مقطوع مالیات به‌صورت اقساط

 ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای آن دسته افراد یا شرکت‌هایی که توان مالی پرداخت مالیات را ندارند مشخص کرده که امکان پرداخت به‌صورت اقساط برای این افراد وجود دارد. تعداد اقساط این مالیات می‌تواند براساس توان مالی افراد از ۴ قسط تا ۶ قسط متغیر باشد.

البته طبق ماده ۱۹۰ قانون‌های مالیات مستقیم، اگر افراد به‌طور منظم اقساط خود را پرداخت نکنند، مشمول جریمه خواهند شد و باید آن را نیز پرداخت کنند.

 

 و در پایان

در این مقاله با مالیات نرخ مقطوع آشنا شدید. برای پرداخت‌های مالیاتی خود از درگاه پرداخت معتبر نیز می‌توانید به‌صورت آنلاین استفاده کنید. برای این کار نیز سرچ در گوگل به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

 درگاه پرداخت اینترنتی با متصل‌شدن به بانک‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا شما در سریع‌ترین زمان ممکن و در محیط امنی بدون مراجعه به بانک پرداخت‌های خود را انجام دهید.

 درگاه پرداخت سیزپی با داشتن مجوز از بانک مرکزی و سامانه شاپرک محیط امنی را برای پرداخت‌های شما به وجود می‌آورد. با نگاهی به معروف‌ترین درگاه پرداخت اینترنتی بین‌المللی یعنی پی پال (PayPal) متوجه می‌شویم حتی بزرگ‌ترین درگاه پرداخت‌ها نیز برای سرویس‌دهی خود از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند، درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی دارای کمترین میزان کارمزد بوده و حتی شرایطی را فراهم کرده که بتوان پرداخت کارمزد را به صفر رساند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر برای دریافت درگاه پرداخت با ما در تماس باشید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.