نحوه محاسبه مالیات بر گردش حساب را می‌دانید؟

نحوه محاسبه مالیات بر گردش حساب را می‌دانید؟

 

 مالیات بر گردش حساب چگونه است؟ آیا تمام تراکنش‌ها مشمول مالیات می‌شوند یا خیر؟

مالیات مقوله مهمی در جوامع مختلف است و قوانین اخذ آن و شرایط آن موارد مهمی هستند که باید تمام افراد از آنها آگاهی داشته باشند. تراکنش مشکوک چه نوع از تراکنشی است؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها را نمی‌دانید بهتر است ما را در این مقاله همراهی کنید.

 

 مالیات تراکنش بانکی چیست؟

 در سال‌های اخیر نسبت به تراکنش‌هایی یک حساب، مالیات اخذ می‌شود. برای انجام این کار افراد باید اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان توافق شده به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

 اگر تعداد تراکنش‌های روزانه شما زیاد باشند و مشکوک به فعالیت تجاری باشید، سابقه مالیاتی شما و البته حساب بانکی‌تان بررسی می‌شوند.

 بین بانک و سازمان مالیاتی کشور رابطه خوبی وجود دارد و تمام تراکنش‌ها که از طریق درگاه پرداخت یا دستگاه‌های پوز انجام می‌شود ثبت و رصد خواهد شد. نوع تراکنش‌ها مهم نیست که واریز وجه، برداشت وجه، اعلام موجودی، گردش حساب یا پرداخت قبوض و... باشد. تمام فعالیت‌ها رصد شده و سازمان امور مالیاتی، مالیاتی را در ازای استفاده از خدمات بانکی از حساب شما کسر می‌کند. این نوع مالیات با نام مالیات بر گردش حساب یا مالیات گردش بانکی نام دارد.

اگر شما حتی کسب‌وکار اینترنتی نیز داشته باشید برای ارائه خدمات و محصولات خود، از مشتریان هزینه‌ای دریافت می‌کنید. مشتریان با اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی که شما دارید پرداخت‌ها را انجام می‌دهند و برای انجام این نوع تراکنش‌ها نیز مالیات از حساب شما کسر می‌شود.

 

 

 

بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 چه تراکنش بانکی مشکوک است؟

 دارایی که شما در حساب‌های بانکی‌تان دارید ملاکی برای تعیین مالیات نیست و صرفاً تعداد تراکنش‌های حساب‌های بانکی شما برای سازمان مالیاتی اهمیت دارد. اگر مبلغی وارد حساب شما شده یا خارج شود، سازمان مالیاتی آن را یک تراکنش حساب کرده و مالیات از حساب شما بابت این موضوع کسر می‌شود.

 تراکنشی اگر مشکوک باشد توسط سازمان مالیاتی بررسی می‌شود تا مشخص شود تراکنش مشمول مالیات است یا نه؟

 

 چه تراکنش‌هایی مشمول مالیات نمی‌شوند؟

 از سوی سازمان امور مالیاتی مشخص شده تراکنش‌هایی که در ادامه نام برده می‌شوند، بی مشکل هستند و شامل مالیات نخواهند شد.

  • تراکنش‌های با ماهیت درآمدی برای محاسبه مالیات
  • تراکنش‌هایی با ماهیت درآمدی حاصل از کشاورزی یا وقف، نذورات، ارثیه
  • تراکنش‌هایی با ماهیت غیر درآمدی
  • تراکنش‌های بانکی اعضای هیئت‌مدیره و سهام‌داران اشخاص حقوقی
  • تراکنش‌های دریافت و پرداخت مربوط به حق شارژ
  • تراکنش‌های دریافت و پرداخت به حساب بستگان
  • واریزهای مربوط به مخارج روزمره زندگی
  • تسهیلات بانکی
  • سود بانکی دریافتی
  • تنخواه‌های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تأیید کارفرمای ذی‌ربط.
  • قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
  • وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت
  • تراکنش‌هایی به جهت دریافت وام و تسهیلات
  • تراکنش بانکی حاصل از امور کشاورزی
  • گردش مالی حاصل از امور ارث، نذر، حبس و وقف
  • گردش بانکی حاصل از منابع درآمدی، حقوق، دستمزد و اجاره

 برای بررسی این نوع تراکنش‌ها از اظهارنامه مالیاتی استفاده می‌شود. البته یادآوری ‌شود، سازمان مالیاتی توان بررسی تراکنش‌های مشکوک را دارد و می‌توان صحت یا غلط بودن اظهارنامه مالیاتی را مشخص کند.

 

 سقف گردش حساب برای مالیات

از سوی سازمان مالیاتی سقف تراکنش بانکی و سقف گردش حساب برای اشخاص مختلف اعلام شده است. به‌طور مثال افراد حقیقی که بازنشسته هستند تا ۲۰ میلیارد ریال، مستمری بگیران تا ۱۰ میلیارد ریال و افراد بیکار نیز تا ۵ میلیارد ریال اجازه انجام تراکنش دارند. اگر از این مبالغ اعلام شده در حساب‌ها تراکنشی بیشتر انجام شود، افراد باید مدارک و مستندات مربوطه ماهیت تراکنش‌ها را به سازمان ارائه دهند تا مشمول مالیات نشوند.

 

 و در پایان

 در این مقاله با مالیات بر گردش حساب یا مالیات بر تراکنش‌های بانکی آشنا شدید. این تراکنش‌های بانکی شامل چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و باید بررسی شوند تا مشخص شود بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی کشور معاف از پرداخت مالیات هستند یا خیر.

 برای اینکه آمار درستی از گردش حساب خود و تراکنش‌هایتان در لحظه داشته باشید، اگر کسب‌وکار اینترنتی دارید از درگاه پرداخت معتبری مانند سیزپی استفاده کنید. با انتخاب درگاه پرداخت سیزپی هفت روز هفته و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز تیم پشتیبانی سیزپی در کنار شما هستند.

 سیزپی به عنوان پرداخت‌یار با مجوز بانک مرکزی، آماده ارائه راهکارهای پرداخت آنلاین برای تمامی کسب‌وکارها است. سهولت راه‌اندازی با بهره‌گیری از افزونه‌ها و پلاگین‌ها مختلف، امنیت و پشتیبانی ۲۴ ساعته از مزایای درگاه پرداخت سیزپی است.

 برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.