نحوه اطلاع از بدهی مالیاتی

نحوه اطلاع از بدهی مالیاتی

 

 شما در هر صنفی باشید با حساب تجاری، سرو کارتان به پرداخت مالیات و دردسرهای خاص آن خواهد افتاد. اگر شما تا الان نمی‌دانید چطور باید به دنبال اطلاعات مالیاتی خود باشید بهتر است تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

 استفاده از کد ملی، راحت‌ترین راه برای پیدا کردن اطلاعات مالیاتی است. با استفاده از اینترنت برای پیدا کردن سوابق مالیاتی می‌توانید وارد سامانه الکترونیکی استعلام سوابق مالیاتی شوید. باتوجه‌به اینکه افراد حقیقی هستند یا حقوقی یا مالیات برای نهادهای مختلف وضع شده باشد با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانید سابقه مالیاتی را استعلام بگیرید.

 

 روش‌های استعلام بدهی مالیاتی

 · با استفاده از کد ملی

 · با استفاده از شناسه ملی

 · از طریق سامانه آسان ثبت

 · از طریق نرم‌افزار مالیات پروانه کسب

 

 مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

 استعلام سوابق مالیاتی با کد ملی به شما این امکان را می‌دهد تا به سوابق و بدهی‌های مالیاتی خود دسترسی پیدا کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

 ۱. وارد سایت my.tax.gov.ir شوید.

 ۲. در قسمت ثبت‌نام، اطلاعات خود را وارد کنید تا ثبت‌نام در سامانه را تکمیل کنید.

 ۳. پس از ثبت‌نام موفقیت‌آمیز، کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید.

 ۴. سپس کد امنیتی تصویری را در بخش موردنظر وارد کنید.

 ۵. وارد پنل کاربری خود شوید.

 ۶. در داخل پنل کاربری، می‌توانید موارد و عناوین مختلفی را مشاهده کنید، از جمله استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی، ابلاغیه‌های الکترونیکی، اظهارنامه‌ها، مشاهده سوابق مالیاتی و مشاهده فیش‌های پرداخت‌شده مالیاتی.

 ۷. با کلیک روی گزینه موردنظر، می‌توانید به‌راحتی اطلاعات مالیاتی خود را مطالعه و مشاهده کنید.

 

 استعلام بدهی مالیاتی با شناسه ملی نیز به همین روش انجام می‌شود. برای این کار، کافی است کد ملی خود را در بخش مربوطه و شماره تماس خود را در بخش دیگر وارد کنید و به پنل کاربری خود دسترسی پیدا کنید. در پنل کاربری، می‌توانید سوابق و بدهی‌های مالیاتی خود را مشاهده و استعلام نمایید و از خدمات مالیاتی بهره‌برداری کنید.

 

 مشاهده سوابق مالیاتی اشخاص حقوقی

 برای اینکه بتوانید استعلام بدهی مالیاتی برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی را بگیرید باید از روشی که در ادامه ذکر می‌شود اقدام کنید.

 * برای استعلام مالیات اشخاص حقوقی ابتدا وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://www.tax.gov.ir شوید.

 *بعد از وارد شدن به سایت باید ثبت‌نام کرده و وارد حساب کاربری‌تان شوید

 * در این قسمت اطلاعات خواسته شده از شما بابت اطلاعات مربوط به شرکت خصوصی را وارد کنید.

 *بعد از این بخش می‌توانید استعلام سوابق مالیاتی شرکت را بگیرید و جزئیات آن را مشاهده کنید.

 *در صورت مشاهده بدهی مالیاتی می‌توانید از طریق درگاه پرداخت به صورت آنلاین آن را پرداخت کنید.

 *بعد از پرداخت بدهی رسیدهای مالیاتی و اسناد مرتبط با پرداخت‌های شما در حساب کاربری‌تان ثبت می‌شود و در نوبت‌های بعدی قابل استعلام است.

 

 مشاهده سوابق مالیاتی اشخاص حقیقی

 همان‌طور که اشاره شد برای استعلام بدهی مالیاتی و مشاهده سوابق مالیاتی اشخاص حقیقی با داشتن کد ملی می‌توانید وارد سامانه امور مالیاتی شده سوابق خود را در این سامانه مشاهده کنید. مطلع هستید که مالیات انواع مختلفی مانند مالیات درآمد، مالیات مشاغل، مالیات ملک و... دارد که ممکن است یک یا چند نمونه از آنها شامل شما شود.

 

 فراموشی پرداخت مالیات

 اگر پرداخت مالیات‌های خود را فراموش کردید باید دراسرع‌وقت بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنید. برای اینکه به مشکلات پرداخت بدهی برنخورید، بهتر است دوره‌ای وضعیت مالیاتی خود را بررسی کرده و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بدهی را به‌موقع پرداخت کنید.

 داشتن بدهی مالیاتی سبب سنگین شدن مبلغ آن شده و در صورت پرداخت نکردن دچار عواقبی مانند ممنوعیت خروج از کشور و.... خواهید شد.

 

 نحوه پرداخت بدهی مالیاتی

 بعد از اینکه بدهی مالیاتی پس از مشاهده سوابق مالیاتی نوبت به بررسی روش‌های پرداخت آن می‌رسد. برای پرداخت بدهی مالیاتی خود، می‌توانید از روش‌های مختلف زیر استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 پرداخت آنلاین مالیات به‌صورت آنلاین

 شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور (https://www.tax.gov.ir/) وارد حساب کاربری خود شوید و بدهی مالیاتی را به‌صورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت، پرداخت کنید.

 

 پرداخت مالیات از طریق خودپرداز

 روش دیگری که می‌توانید برای پرداخت مالیات از آن استفاده کنید، پرداخت قبض از طریق خودپردازهای بانکی است

 

 و در پایان

 در این مطلب درباره استعلام سوابق مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی اطلاعات مفیدی به دست آورد دید. توجه داشته باشید که استفاده از درگاه پرداخت برای انجام پرداخت‌ها امن‌ترین و سریع‌ترین روش است.

 درگاه پرداخت سیزپی با داشتن مجوز از بانک مرکزی و سامانه شاپرک یک از پرداخت‌یارهای امن کشور است. ثبت‌نام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود به گونه‌ای که با ثبت‌نام کامل و بی‌نقص شاهد احراز هویت و فعال‌سازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.