نحوه استفاده از سیستم بلاک‌چین در پرداخت آنلاین

نحوه استفاده از سیستم بلاک‌چین در پرداخت آنلاین

 

 برای اینکه بتوانیم در یک شبکه غیرمتمرکز، تراکنش‌ها را ثبت و ردیابی کنیم از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری با امنیت بالایی همراه است و به‌راحتی می‌توانید در پرداخت‌های آنلاین از آن استفاده کنید. شفافیت و دقت در عملیات پرداخت این فناوری سبب شده تا امروزه از سیستم بلاک‌چین بیشتر برای پرداخت آنلاین و انواع تجارت الکترونیک استفاده شود. برای اینکه از نحوه استفاده از فناوری بلاک‌چین در پرداخت آنلاین باخبر شوید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

 

 پرداخت آنلاین سنتی و پرداخت آنلاین با سیستم بلاک‌چین

 همان‌طور که می‌دانید زمانی که پرداخت آنلاین به‌صورت سنتی انجام می‌شود، از یک درگاه پرداخت باواسطه بانک استفاده شده و پرداخت انجام می‌شود. این واسطه باید قابل تأیید دو طرف تراکنش یعنی بانک و انجام دهنده تراکنش باشد. شاید به گوش شما هم خورده باشد که سال‌هاست افراد سودجو در پی آن هستند که از طریقی در انجام تراکنش‌ها خللی ایجاد کنند تا بتوانند به اهداف شوم خود که در واقع سرقت پول است، برسند.

 اینجاست که اگر شما قصد دارید از روش‌های سنتی استفاده کنید، باید در زمان استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی و مکانی که اطلاعات کارت‌بانکی خود را وارد می‌کنید، بسیار دقت داشته باشید. البته به‌تازگی با استفاده از بلاک‌چین می‌توانید تراکنشی آنلاین و البته به‌صورت مستقلی را انجام دهید.

 زمانی که شما تراکنش خود را با استفاده از فناوری بلاک‌چین انجام می‌دهد، در یک شبکه غیرمتمرکز اطلاعات لازم درباره تراکنش‌ها ثبت می‌شون.  با این روش امنیت و شفافیت اطلاعات تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند و در صورت لزوم می‌توانید جزئیات بیش‌تری مورد بررسی قرار دهید.

 

 کمک بلاک‌چین به امنیت پرداخت‌های آنلاین

 رمزنگاری

زمانی که در بستر بلاک‌چین تراکنش انجام می‌دهید، توسط رمزنگاری خودکار این فعالیت‌ها ایمن می‌شوند. این بدین معناست که تنها فرد انجام دهنده تراکنش، قابلیت دسترسی به آن را دارد و می‌تواند اطلاعات آن را مشاهده کند.

 

 عدم متمرکز بودن

 اشاره شد که بلاک‌چین شبکه‌ای غیرمتمرکز است و هیچ شبکه خاصی کنترل آن را به عهده ندارد. این ویژگی سبب می‌شود تا در برابر حملات سایبری مقاوم بوده و امکان نفوذپذیری کمتری داشته باشد.

 

 تراکنش‌های غیرقابل تغییر

 از آنجایی که دسترسی به تراکنش‌ها برای همه افراد امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین تراکنش‌های انجام شده در محیط بلاک‌چین را نمی‌توان تغییر داد. پس از ثبت تراکنش امکان تغییر آن را نخواهید داشت و به همین دلیل از نظر امنیتی این نوع تراکنش‌ها بسیار ایمن هستند.

 

 فرایند شفاف‌سازی پرداخت‌های آنلاین با بلاک‌چین

 در ادامه این مقاله می‌خواهیم درباره این موضوع بپردازیم که بلاک‌چین چگونه می‌تواند پرداخت‌های آنلاین را به‌صورت شفاف و دقیق انجام دهد؟

 تراکنش‌هایی که در بلاک‌چین انجام می‌شوند، قابلیت ردیابی دارند و شما بعد از انجام این فرایند به‌راحتی می‌توانید آن را پیگیری کنید و ببینید درست انجام شده‌اند یا خیر. اشاره شد که تراکنش‌های بلاک‌چین قابلیت ردیابی خوبی دارند و به همین دلیل بروز کلاهبرداری و تقلب در تراکنش‌ها کمتر رخ می‌دهد و در صورت نیاز راحت‌تر می‌توانید این مشکلات را پیگیری کنید.

 با استفاده از بلاک‌چین واسطی میان شما و پرداخت وجود ندارد و این کار را به‌صورت مستقیم انجام می‌دهید. سیستم بلاک‌چین قابل‌اعتماد است و تراکنش‌ها را به‌صورت دیجیتال انجام می‌دهد و انجام دهنده تراکنش به این عملیات دسترسی دارد و می‌تواند تمام عملیات را به‌صورت شفاف، مشاهده و بررسی کند.

 هر کدام از تراکنش‌هایی که در بلاک‌چین انجام می‌شود به‌صورت یک بلوک ثبت شده و به بقیه بلوکه‌ها متصل می‌شود. فراموش نکنید این اتصال سبب می‌شود شما با تغییر یک تراکنش بتوانید سایر بلوک‌ها را هم تغییر دهید و البته این کار بسیار سخت و هزینه بر برای شما خواهد بود. با رمزنگاری اختصاصی تراکنش‌ها، امکان تقلب و کلاهبرداری در آنها کاهش پیدا می‌کند و با ضریب اطمینان بیشتری می‌توانید نقل‌وانتقالات خود را انجام دهید.

 

 کم شدن هزینه‌های پرداخت‌های آنلاین با بلاک‌چین

 با رواج استفاده از بلاک‌چین برای انجام پرداخت‌های آنلاین، هزینه‌های این نوع عملیات نیز کاهش پیدا خواهند کرد. به دلیل اینکه در این نوع عملیات واسطه‌ها حذف می‌شوند، پرداخت‌ها به صورت مستقیم از فرد دریافت شده و لازم نیست هزینه کارمزد واسطه‌ها را بپردازید.

 بلاک‌چین از پروتکل‌های رمزنگاری قوی استفاده می‌کند که امکان شکنندگی آن‌ها بسیار کم است، به همین دلیل نیازی به هزینه‌های امنیتی بسیار زیاد برای محافظت از تراکنش‌های آنلاین نیست و همچنین سبب کاهش احتمال فراموشی رمز عبور، تقلب و هک کردن می‌شود.

 در زمان استفاده از بلاک‌چین، لازم نیست تبدیل به ارز انجام شود و این کار به شکل قابل‌توجهی از هزینه‌های شما کم می‌کند و به‌راحتی می‌توانید معاملات بین‌المللی خود را انجام دهید. هزینه‌های عملیاتی کسب‌وکارها با استفاده از فناوری بلاک‌چین در پرداخت آنلاین کم می‌شود. با کمک این فناوری امنیت، شفافیت و اعتمادسازی در زمان تراکنش‌ها بیشتر از هر زمان دیگری خواهد شد.

 

 و در پایان

 در این مقاله درباره استفاده از بلاک‌چین در پرداخت آنلاین اطلاعاتی کسب کردید. در حال حاضر قبل از رواج این فناوری باید در انتخاب درگاه پرداخت مناسب و امن یا استفاده از لینک پرداخت امن، دقت کنید تا تراکنش‌های امنی انجام دهید.

 ما در سیزپی به همه مشتریان خود درگاه پرداخت سیزپی به‌راحتی درگاه پرداخت شخصی امن می‌دهیم و نصب آن روی وب‌سایت فروشگاهی یا اپلیکیشنتان بسیار راحت است. شما حتی می‌توانید لینک پرداخت و فاکتور آنلاین را برای مشتری خود پیامک کنید.

 اگر شما کسب‌وکار اینترنتی داشته و در کنار آن فروش غیراینترنتی هم داشته باشید، می‌توانید از کد QR درگاه پرداخت سیزپی‌تان استفاده کنید تا مشتری با اسکن کردن کد کیو آر به‌وسیله گوشی تلفن همراه هوشمند خود به‌راحتی صفحه پرداخت شما برایش باز شود و وجه را به درگاه پرداخت شخصی شما واریز کند.

 

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.