نئو بانک

نئو بانک

با گسترش استفاده از اینترنت و تلفن همراه هوشمند، تغییرات بسیاری در تمام ابعاد زندگی ما ایجاد شده است و چون بیشتر افراد دارای اینترنت و تلفن همراه هوشمند هستند می توانند کارهای زیادی انجام دهند مثل: تغییر شیوه بانکداری بنابراین بانک ها نیز باید متناسب با تغییرات و نیازهای مشتریان خود، برنامه ریزی انجام دهند که بتوانند به مشتریان خدمات جدید ارائه نمایند و هم چنین مشتریان جدید جذب کنند. در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن بیشتر کسب و کارها، جای خالی بانک های کاملا دیجیتالی بیشتر از قبل، احساس می شود تا افراد بدون نیاز به رفت و آمد به شعبات بانکی، تمام کارهای بانکی خود را انجام دهند. Google

نئو بانک اصطلاح جدیدی در دنیای فناوری می باشد که موجب شده است انقلابی در صنعت بانکداری به راه بیوفتد و بانکداری سنتی به چالش کشیده شود. نئو بانک ها نوعی از بانکداری دیجیتال هستند، به این صورت که بانک ها دیگر شعبه ای ندارند و کاملا مجازی هستند. هدف اصلی نئوبانک ساده سازی خدمات مالی می باشد. در سال 2015 در انگلیس برای اولین بار نئوبانک ها پا به عرضه رقابت با بانک های سنتی گذاشتند و به دلیل ارائه سرویس های سریع و بهتر در بقیه نقاط جهان نیز مورد استقبال قرار گرفت. رشد و پیشرفت نئوبانک ها نشانگر این است که استارت آپ هایی که درحوزه فین تک فعالیت می کنند توانسته اند تاثیرات بسیاری بر تحولات دیجیتالی نظام بانکی به جا بگذارند به همین دلیل است که نئو بانک رقیب بانکداری سنتی شده است.

نئوبانک را با خدمات الکترونیکی که اکثر بانک‌ها در حال حاضر ارائه می‌دهند نباید اشتباه گرفت. طی چند سال اخیر بانک های سنتی با هدف ساده سازی استفاده از خدمات بانکی خدماتی همچون اینترنت بانک و موبایل بانک ارائه کرده اند. اما نئوبانک‌ها در تلاش‌اند تا تمامی خدمات بانکی اعم از احراز هویت، باز کردن حساب، گرفتن وام و ... را در بستر اپلیکیشن‌های موبایلی و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای مشتریان خود عرضه کنند. علاوه بر غیرحضوری بودن دریافت خدمات در نئوبانک، سرعت بالا در سرویس ‌دهی، پشتیبانی و در دسترس بودن طی 24 ساعت شبانه روز، هزینه های عملیاتی پایین تر، استفاده از فناوری رمزگذاری همراه با سایر اقدامات امنیتی برای محافظت از داده‌های مشتریان، راحتی در پرداخت‌های بین المللی، صرفه جویی در هزینه‌های رفت و آمد و سرویس‌های ارزش افزوده و خداحافظی با رسیدهای کاغذی، نوآوری در پرداخت، از مزیت های بانک های دیجیتال است. 

مرتبط بخوانید: لینک پرداخت 

از تفاوت های بانک سنتی با نئو بانک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بانک های سنتی، بستر خدمات و شعبات بانکی فیزیکی را دارا می باشند در حالی که هیچ شعبه فیزیکی در نئوبانک ها وجود ندارد و توسط اپلیکیشن های موبایلی ارائه می شود، در بانک های سنتی پشتیبانی مشتریان توسط کارمندان آن بانک انجام می شود اما نئوبانک ها برای پشتیبانی مشتریان از هوش مصنوعی و بات ها استفاده می کنند، در بانک های سنتی هر فرآیند بانکی مانند افتتاح حساب زمان بر و طولانی است چرا که به صورت دستی انجام می‌شود اما نئوبانک ها خدمات خود را به صورت اتوماتیک و با سرعت زیادی انجام می‌دهند.

به طور متوسط سالانه 10 ویژگی جدید به خدمات نئوبانک‌ها اضافه می‌شود که این عدد برای بانک‌های سنتی 6 ویژگی است؛ پیش‌بینی رشد بازار نئوبانک از سال 2017 تا پایان سال 2020  بیش از 50.6 درصد است و تا 70 درصد نیز کاهش هزینه‌های سرویس‌دهی به نسبت هزینه‌های فعلی از طریق نئوبانک‌ها پیش‌بینی شده است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود در میان کشورها چین بالاترین نرخ رشد در بخش نئوبانک را تا سال 2025 داشته باشد. در آسیا نیز 11 بانک به این سبک وجود دارد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نوین پرداخت با درگاه پرداخت سیزپی 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.