فیشینگ چیست؟

فیشینگ چیست؟

فیشینگ چیست؟ 

عاملان کلاهبرداری با کمک تکنیک های فیشینگ سعی می کنند به اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب بانکی شما دست یابند و این کار را از طریق ساختن صفحات جعلی درگاه های پرداخت اینترنتی، اینترنت بانک و یا ارسال ایمیل، پیام یا تماس تلفنی انجام می دهند. با کمک اطلاعاتی که از شما بدست می آورند حساب بانکی شما را خالی و یا شروع به اخاذی از شما می کنند. در تمام سیستم های پرداخت فیشینگ می تواند اتفاق بیفتد. کلاهبرداران برای فیشینگ و خالی‌کردن حساب افراد از موضوعات جذابی مانند کارت سوخت، قطع یارانه، سبد حمایتی خانوار، خرید شارژ اینترنت رایگان و  سوء استفاده می‌کنند. 

 

Image title

ساز و کار فیشینگ 

فرض کنید یک ایمیل دریافت می کنید که به نظر می رسد از سوی بانکی که در آن حساب دارید باشد. از شما می خواهد روی آدرس سایتی که فرستاده کلیک کنید که بسیار هم شبیه آدرس سایت بانک شماست. با ورود به سایت از شما می خواهد که اطلاعات شخصیتان شامل اطلاعات حساب، کارت و رمز را یا وارد کنید یا تکمیل کنید یا چک کنید و علت این کار را "دلایل امنیتی" ، "از بین رفتن اطلاعات" و... مطرح می کند. 

 

Image title

بعضی مواقع از شما خواسته می شود اطلاعات را به شخص خاصی ایمیل کنید. همچنین ممکن است کلاهبرداران با شما تماس بگیرند و خودشان را به جای کارمند بانک جا بزنند.  

 

 

شما چکار میتوانید کنید؟ 

در هنگام خرید اینترنتی به آدرس درگاه پرداخت اینترنتی توجه داشته باشید و آن را کنترل کنید که از درگاه های پرداخت مجاز باشد. شما می توانید فهرست شرکت های مجاز به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی را در سایت شاپرک (بانک مرکزی) ببینید یا روی عکس زیر کلیک کنید.

شاپرک

اگر پیغامی (ایمیل، پاپ آپ ویندوز، تلفن، تلگرام) دریافت کردید که از شما اطلاعتتان را خواسته بود، پاسخ ندهید و اگر اینترنت بانکتان باز است سریع ببندید و سپس با بانک عامل تماس بگیرید. به ایمیل‌ های داخل اسپم در حساب کاربری تان بی اعتنا باشید و آن‌ ها را پاک کنید. از ابزارها و روش های ضد هک و فیشینگ استفاده کنید که بهترین راه آن، استفاده از رمز دوم یکبار مصرف یا پویا است. 

بیشتر بخوانید : انواع حملات سایبری

 

 phishing

چگونه تشخیص دهیم یک پیام فیشینگ است؟ 

  • بانک هیچ وقت از شما نمی خواهد که اطلاعتتان را از طریق ایمیل بفرستید. یک پیام فیشینگ دارای ویژگی های زیر است: 

  • بعضی وقت ها دارای اشتباهات نوشتاری وگرامری است. 

  • بعضی وقت ها دارای هشدار مربوط به پیامدهای عدم پاسخگویی به ایمیل است. 

  • بعضی وقت ها لینک وب سایتی که استفاده می کنند بسیار شبیه آدرس وب سایت بانک یا شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت اینترنتی می باشد. 

  • آدرس فرستنده عجیب و غریب است. 

phishing


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.