فرار مالیاتی چیست و شامل چه مجازاتی می‌شود؟

 فرار مالیاتی چیست و شامل چه مجازاتی می‌شود؟

 

 گرفتن مالیات در تمام دنیا عرف است و البته هستند همیشه افرادی که می‌خواهند به هر طریقی شده، از دادن مالیات به دولت فرار کنند. برای اینکه دولت‌ها از نحوه فرار از مالیات اشخاص در کسب‌وکارهای مختلف مطلع شوند، به طور معمول حساب‌ها، تراکنش‌ها و... آنها را بررسی می‌کنند تا بتوانند مالیات نهایی را به‌درستی تخمین بزنند. برای آنکه بیشتر با اصطلاح فرار مالیاتی و مجازاتی که در پی این کار برای افراد در اصناف مختلف در نظر گرفته شده آشنا شوید، پیشنهاد می‌دهیم تا خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

 مالیات چیست؟

 از شهروندان، شرکت‌ها و کارخانه‌ها، دولت‌ها پولی را دریافت می‌کنند تا بتوانند خدمات مختلفی مانند شهرسازی، رفاهی، سیاسی و... را برای آنها فراهم کنند. اگر مطلع باشید مالیات در گذشته با نام خراج در بین مردم شناخته شده بود و اغلب افراد هم از دادن آن فرار می‌کردند.

 

 انواع مالیات

 به‌طورکلی ۲ نوع مالیات وجود دارد:

  مالیات مستقیم؛ این نوع مالیات به طور مستقیم شامل درآمد، ارثیه و دارایی افراد می‌شود.

  مالیات غیرمستقیم؛ این نوع مالیات نیز به شکل مالیات بر ارزش‌افزوده روی کالاها و اجناسی یا حتی خدماتی که دریافت می‌کنیم افزوده شده است.

 

 علت اخذ مالیات

 برای برقراری عدالت اجتماعی، مالیات بر اساس درآمد برای هر شخص یا شرکت در نظر گرفته می‌شود. پرداخت مالیات سبب می‌شود تا فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند. با استفاده از این روش دولت می‌تواند تورم را تا حدود بسیاری کنترل کرده و در عوض سبب رونق هر چه بیشتر اقتصاد در جامعه شود.

 در حقیقت باید هر چه درآمد بیشتر باشد، مالیات بیشتری نیز از افراد حقیقی یا حقوقی گرفته شود؛ اما در تمام دنیا هستند افرادی که از دادن مالیات فرار می‌کنند و درآمد واقعی خود را به دولت اعلام نمی‌کنند.

 

 فرار مالیاتی چیست؟

 هر اقدامی که شما برای پرداخت نکردن مالیات چه قانونی و چه غیرقانونی انجام دهید، فرار مالیاتی محسوب می‌شود. اگر شما به هر دلیل مالیات صادر شده را برای کسب‌وکار و درآمدتان منصفانه نمی‌دانید، باید از راه قانونی به آن اعتراض کرده تا به آن رسیدگی شود. پرداخت نکردن مالیات به هر دلیل به نوعی فرار از مالیات محسوب می‌شود و عواقب خاصی دارد.

 به طور مثال برای تعیین مالیات، دولت تمامی حساب‌ها و گردش آنها را دولت چک می‌کند، اگر شما گردش‌هایی را حذف یا کمتر از مبالغ واقعی درج کنید به نوعی تخلف انجام داده‌اید. این روزها برای گرفتن درگاه پرداخت که تحت نظارت شاپرک فعالیت داشته باشد، باید کد مالیاتی دریافت کنید. هستند افرادی که به دنبال نصب درگاه پرداخت اینترنتی بدون گرفتن کد مالیاتی برای سایت کسب‌وکار خود هستند. اما این کار اگرچه شاید ابتدا با کمک افراد سودجو امکان‌پذیر باشد؛ اما بعد از گذشت مدتی با متوجه شدن اداره مالیات و شاپرک برای جریمه مالیات سنگینی برای آنها اتخاذ می‌شود.

 

 آیا راه‌هایی برای فرار مالیاتی وجود دارد؟

 این قوانین بسیار سخت‌گیرانه وضع شده‌اند تا افراد و شرکت‌ها نتوانند به این راحتی‌ها قوانین را دور زده و حق دولت و مردم جامعه را پایمال کنند. مالیات غیر مستقیم بر ارزش‌افزوده که بر روی قیمت نهایی کالاها و خدمات اعمال شده و در لحظه از مصرف‌کننده اخذ می‌شود. مالیات مستقیم بر درآمد کارگران و کارمندان نیز قبل از پرداخت دستمزد، از روی حقوق ماهیانه آنها کسر می‌شود. در این بین افرادی که کارفرما هستند یا در مشاغل آزاد شاغل هستند، از طرق مختلف به دنبال فرار مالیاتی هستند.

 به دلیل اینکه مالیات جنبه عمومی دارد و حق دولت و مردم است، فرار مالیاتی جرم محسوب می‌شود. ندادن مالیات در طولانی‌مدت کشور را دچار رکود و تورم می‌کند و باید جلوی این کار به شکل قانونی گرفته شود.

 

بیشتر بخوانید: لینک پرداخت

 

 از مجازات فرار مالیاتی خبر دارید؟

 اگر فرد یا شرکتی طبق قانون، از دادن مالیات به روش‌هایی که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد فرار کند، شامل مجازات‌هایی می‌شود که برای فرار از مالیات برای افراد تعیین شده‌اند.

  • برخلاف حقیقت تنظیم شدن ترازنامه، حساب سود و زیان آنها یا دفاتر اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل هستند.
  • ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان به مدت سه سال متوالی
  • مخفی کردن فعالیت اقتصادی و درآمد خود
  • جلوگیری از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود
  • اگر مأمور مالیاتی کار وصول یا کسر مالیات پرداخت‌کنندگان را در موعد مقرر قانونی انجام ندهد
  • تنظیم کردن نام دیگری برای معاملات و قراردادها
  • استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر
  • انجام پول‌شویی و استفاده از حساب‌های دیگر
  • بیش از یک‌بار استفاده از صورت‌حساب‌های خرید و هزینه
  • و...

 فرار از مالیات نیز برای اشخاص معمولاً از ۲ تا ۶ سال حبس، جزای نقدی، شلاق از ۳۱ تا ۹۲ ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی تا ۵ سال و... دارد.

 

 و در پایان

 در این مقاله با مالیات و راه‌های فرار و مجازاتی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود آشنا شدید. به شما توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی مانند اخذ درگاه پرداخت کد مالیاتی خود را از سایت اداره مالیات دریافت کنید تا بعد از شروع فعالیت به مشکل برنخوریدسیزپی برای گرفتن کد مالیاتی می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم را بدهد تا در کمترین زمان این کار را انجام دهید. اگر در حین انجام مقدمات گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی به مشکل برخوردید با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید تا آنها راهنمایی‌های لازم را به شما در زمینه‌های مختلف ثبت‌نام ارائه دهند.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.