فاکتور رسمی

فاکتور رسمی

به هر سند و یا فاکتوری که به هر شکلی مثلا به صورت دست نویس، کاغذی یا کامپیوتری، جهت تایید یک معامله بین فروشنده و خریدار امضا گردد، فاکتور رسمی گویند. اگر این فاکتورها به وسیله یکی از طرفین به سازمان امور مالیاتی ارائه شود برای طرفین می تواند ایجاد حق نماید. فاکتور رسمی هم برای فروش کالاها و هم برای فروش خدمات باید صادر گردد و ارتباطی به کوچکی و بزرگی یک بنگاه اقتصادی ندارد. فاکتور‌های رسمی جهت روشن شدن نوع معامله و همچنین عقد معامله مورد استفاده قرار می گیرند اما یک فاکتور رسمی شامل چه مشخصاتی است؟ Google

در تنظیم یک فاکتور رسمی باید قوانین وزرات اقتصاد در نظر گرفته شود و مطابق با ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد. اداره مالیات تصویر یا کپی فاکتور رسمی را تایید نمی کند و اصل فاکتور چاپ شده دارای شماره سریال را می پذیرد. این روزها اکثر کسب و کارها دارای نرم افزار حسابداری بوده و به راحتی فاکتور فروش را صادر می کنند. این فاکتور شامل بخش های زیر است:

  • مشخصات فروشنده (مشخصات کامل شناسه ملی/کدملی ، کد اقتصادی، شماره ثبت، آدرس و کد پستی)
  • مشخصات خریدار (مشخصات کامل شناسه ملی/کدملی ، کد اقتصادی، شماره ثبت، آدرس و کد پستی)
  • توضیح کالا یا خدمت معامله شده
  • شماره سریال فاکتور (این مورد بسیار مهم است و شماره سریال با رنگ قرمز و به صورت برجسته چاپ شود تا قابل تشخیص باشد) فاکتورهایی که توسط نرم افزار اکسل تهیه و پرینت گرفته می شود مورد تایید دارایی نیست.
  • تخفیف، مالیات و عوارض
  • مهر و امضا (بدون خط خوردگی)

مطلب مرتبط:  دریافت شماره شبا

 

تفاوت فاکتور رسمی و غیررسمی

فاکتورهای رسمی دارای فرمت خاصی هستند که در بالا نیز اشاره شد، اما فاکتورهای غیررسمی مثل فاکتورهای فروشگاهی که موقع خرید به خریدار تحویل می شود و صرفا برای اطلاع وی می باشد، دارای فرمت خاصی نبوده و در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد.

از صدور فاکتور صوری خودداری کنید !

فاکتور صوری برای عملیات حساب سازی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ریسک بوده و احتمال شناسایی آن توسط اداره مالیات وجود دارد. اداره مالیات با روش هایی نظیر کنترل فعال یا غیرفعال بودن شناسه ملی و کد اقتصادی ، کنترل اسناد و فیش های واریزی و چک های پرداختی، کنترل اعتبار گواهی ارزش افزوده نسبت به صوری بودن فاکتورها پی می برد.

پیشنهاد می شود ماده  147 و 148 قانون مالیات های مستقیم را مطالعه کنید.

 

یادآوری می کنیم با استفاده از لینک پرداخت، کیوآر کد و حتی فاکتور آنلاین سیزپی نسبت به دریافت مبالغ فاکتور خود اقدام نموده و رسید آن را ضمیمه فاکتور رسمی خود نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید: ثبت نام درگاه پرداخت اینترنتی

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.