سامانه چکاد ؛ مزایا و نحوه ورود به آن

سامانه چکاد ؛ مزایا و نحوه ورود به آن

 

سامانه چکاد از جمله سامانه هایی است که در سیستم بانکداری ایران وارد شده و بسیاری از فعالیت هایی که به شکل حضوری و مرتبط با صادر شدن چک و نقد کردن آن انجام می شد در این سیستم به صورت دیجیتال قابلیت اجرایی دارد. این سیستم نیز در راستای اینترنتی شدن بسیاری از فعالیت هایی است که قبلاً به شکل حضوری انجام می شد و نیاز بود که تغییر شکل دهد. برای مثال در گذشته مبادلات مالی به شکل فیزیکی بود اما اکنون کسب و کار های اینترنتی اقدام مهمی که انجام می دهند دریافت درگاه پرداخت می باشد.  در ادامه قرار است که در خصوص این سامانه به شرح اطلاعاتی بپردازیم. با ما همراه باشید.

سامانه چکاد چیست؟

سامانه چکاد در دسته انواع سامانه های بانکی قرار می گیرد که با هدف بهبود روند فعالیت های تخصصی در حوزه بانکداری شروع به کار کرده است. بسیاری از افرادی که با دسته چک های قدیمی کار کرده اند می دانند که این نوع نقل و انتقاالات پولی تا چه میزان با مشکلاتی همراه بود. به همین دلیل اتفاقی که رخ داد این است که یک سامانه آنلاین فراهم گردید تا بتوانند به عنوان بستری فراهم برای انواع مبادلات مالی از آن استفاده کنند.

تاریخچه کوتاه

در سال 1401 و در آبان ماه همین سال این سامانه در جمعی از روسا و نمایندگان مجلس آغاز به کار کرد. مهم ترین هدفی که از طراحی و اجرای این سامانه دنبال می شد این است که چک کاغذی به طور کامل از صحنه تبادلات مالی از بین برود. به همین دلیل چکاد که مخفف چک امن دیجیتال می باشد تا حد زیادی خیال دریافت کنندگان و صادر کنندگان چک را راحت کرد.

امکان انجام اقدامات دیجیتالی مثل صدور و دریافت چک می تواند مشکلات روند کاری فیزیکی و چک کاغذی را بهبود بخشد. بانک مرکزی اولین بانکی بود که این نوع روند صدور و پرداخت چک را توسعه داد و به مرور بانک های دیگر شروع به کار کردند.

نحوه ورود به سامانه چکاد

نحوه ورود به سامانه چکاد از جمله پرسش هایی است که به کرّات از سوی افراد درگیر با این سامانه مطرح می گردد. در نتیجه افراد دایما در گوگل سرچ می کنند یا این که از متخصصین فعال در انواع کافی نت های سطح شهر کمک می گیرند.

کسانی که در صدد ورود به این سامانه هستند مستلزم آن است که یکسری اطلاعات مورد نیاز این سامانه را به درستی وارد آن کنند. در نهایت نیز افرادی که قرار است این چک ها برایشان وصول گردد باید از این طریق تایید خود را اعلام کنند و در تاریخ مقرر چک نسبت به نقد آن اقدامات لازم را انجام دهند.

فرایند نقد کردن چک نیز به این شکل است که از حساب صاحب چک برداشت شده و به حساب بانکی شخص گیرنده واریز می گردد.

کسانی که چک صادر می کنند و افرادی که این چک های دیجیتالی را دریافت می نمایند نیاز است که هر دو آن ها سامانه چکاد را روی همراه بانک خود داشته باشند. در نتیجه از قوانین ابتدای کار این است که همراه بانک خود و بخش سامانه چکاد را فعال کرده تا بتوانید از خدمات موجود در این سامانه بهره مند گردید.

مزیت های سامانه چکاد

از مهم ترین مزایایی که می توانیم برای سامانه چکاد برشمریم امنیت بالا در ارائه و دریافت چک می باشد. در نتیجه افراد بدون نگرانی و با امنیت بالایی می توانند از دیگران چک دریافت کنند. در واقع دیجیتالی شدن فرایند کار در ارائه و دریافت چک کمک کرد افراد به راحتی بتوانند به مبادلات تجاری خودشان رسیدگی کنند.

از دیگر مزایا این است که این چک ابداً امکان این را ندارد که مورد سرقت قرار گیرد یا این که اطلاعات روی آن تغییر پیدا کنند. امضای صادر کننده چک نیز به شکل دیجیتالی روی آن ثبت شده و احتمال کلاهبرداری در این زمینه تقریباً نزدیک به صفر است.

سومین مزیت سامانه دیجیتالی چکاد این است که تمامی قوانینی که برای چک های کاغذی وجود دارد برای چک دیجیتالی نیز صادق است و قابل اجرا خواهد بود. در نتیجه روند کار کاملاً بر اساس اصول و قواعد سابق انجام می گردد.  

خاتمه

در این مقاله در زمینه سامانه چکاد اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم و در خصوص نحوه ورود به آن نیز مطالبی را عنوان نمودیم. خوش بختانه با توجه به زیر ساخت های جدی که در این سامانه تدارک دیده شده است می توانیم امیدوار باشیم که در آینده نیز پیشرفت های جدی و قابل توجهی در آن به وجود بیاید و کاربران تجربه های بهتری در زمینه به کار گیری این سامانه داشته باشند.

 

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.