سامانه پیچک

سامانه پیچک

 

سامانه پیچک در دسته انواع سامانه هایی قرار می گیرد که با هدف بهبود روند کاری تمامی مشتریانی به کار گرفته می شود که دارای چک صیادی هستند. این سامانه نیز همچون بسیاری از سامانه هایی که در سال های اخیر شروع به کار کرده اند، روند الکترونیکی شدن انواع خدمات بانکی را ساده تر کرده و افراد بدون نیاز به حضور در باجه های بانک می توانند فعالیت های بانکی خود را انجام دهند.  مثل اینکه افراد بدون نیاز به پول های کاغذی و فیزیکی از طرق مختلف از جمله دریافت درگاه پرداخت می توانند پول های خود را جا به جا کنند. 

نحوه دسترسی به سامانه پیچک

زمانی که افراد می خواهند وارد سامانه پیچک شوند نیاز است که از یکسری کانال های از پیش تعیین شده وارد این سیستم شوند. برای مثال اپلیکیشن های مجاز که به آن ها مجوز ارائه خدمات در این زمینه داده اند همچون آپ، 724 و ... از جمله روش های ورود به این سامانه می باشند.

به طور کلی باید گفت سامانه پیچک بدون وبسایت می باشد و استقلالی در این زمینه ندارد. هرکدام از کانال هایی که در جهت ثبت چک معرفی شده است، یکسری اطلاعات تکمیلی را برای ثبت نام کاربران دریافت می نمایند.

روند ورود به این سامانه ساده است. حتی می توانید به فیلم ورود به سامانه پیچک نیز دسترسی داشته باشید و در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام از روی ویدئو آموزشی ثبت نام خودتان را انجام دهید.

مزایای سامانه پیچک

از مهم ترین مزیت هایی که می توانیم برای سامانه پیچک برشمریم امنیت بالایی است که برای گیرندگان چک فراهم می کند.

در واقع بسیاری از افرادی که در گذشته دست چک داشتند، اما از این امکان سوء استفاده می نمودند و چک بی محل دست اشخاص بی اطلاع می دادند، دیگر امکان چنین کاری برایشان فراهم نخواهد بود.

زمانی که افراد اطلاعات مورد نیاز مرتبط با چک خودشان را داخل این سامانه ثبت می کنند بسیاری از مشکلات در داد و ستد به شکل سنتی و عدم امنیت افراد ( علیرغم اینکه چک در دست آن ها است) از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر بر اساس قوانین مصوب کسانی که در زمینه وصول چک هایشان بد حسابی کرده اند از امکان برخورداری دسته چک محروم خواهند شد.

با راه اندازی این سامانه شاهد کاهش بسیاری از جرایم و  پرونده های مرتبط با چک بوده ایم. خوش بختانه بر خلاف سالیان گذشته که تعداد زیادی افراد به خاطر جرایم چک و وصول آن دستگیر شده بودند به تدریج شاهد کاهش این آمار ها هستیم.

بنابراین با سامانه پیچک دیگر نیازی به نگرانی وجودو ندارد. اگر دریافت کننده چک هستید به راحتی می توانید اطلاعات چک را داخل این سامانه مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که مورد نظرتان بود آن را تایید نمایید.

معایب سامانه پیچک

یکی از مواردی که در این سامانه وجود دارد و می توان آن را به نوعی عیب و نقطه ضعف شمرد این است که یک سقف برای صدور چک تعیین کرده اند. بنابراین هر فردی نمی تواند مبلخ نامحدودی را برای افراد دیگر چک بکشد.

بسیاری از افراد این نکته را محدودیت این سامانه دانسته اند. اما باید بدانید که این موضوع نیز به دلایل مختلف امنیتی تدارک دیده شده و به نفع افراد دریافت کننده نیز خواهد بود.

ثبت چک از سوی صادر کننده و دریافت کننده

به صورت اجباری نیاز است که هم صادر کننده چک و هم دریافت کننده آن در این سامانه ثبت نام کرده و اقدامات مهم را در طول فرایند دریافت و وصول چک انجام دهند. برای مثال کسی که صاحب چک است باید اطلاعات آن را وارد سامانه کند و فرد دریافت کننده آن باید تمامی اطلاعات را تایید نماید.

خاتمه

در این مقاله عمده اطلاعاتی که باید در زمینه سامانه پیچک داشته باشید را ارائه نمودیم. در صورتی که نیاز است اطلاعات تکمیلی در این خصوص و یا موضوعات مرتبط با درگاه پرداخت داشته باشید، توصیه می کنیم که به سایر مقالات ما در همین وبسایت مراجعه کنید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.