سامانه های تسویه و پرداخت

سامانه های تسویه و پرداخت

سامانه های پرداخت و تسویه  مهم ترین زیرساخت های پولی در اقتصاد کشورها به شمار می روند که نقش شریانی را برای جریان مبادلات نقدی بر عهده دارند. سامانه های پرداخت و تسویه به مجموعه ای از روال ها، دستورالعمل ها و نرم افزارهای اطلاق می شود که امکان انتقال وجه از یک حساب بانکی به حساب دیگر را بر عهده دارند.

شتاب:

شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی به عنوان زیرساخت پرداخت های کارتی برای اتصال سوئیچ کارت بانک های مختلف به یکدیگر عملیاتی شده است. خدمات پایه شتاب شامل: دریافت مانده موجودی از حساب های پیش فرض کارت، برداشت وجه نقد از خودپردازها و شعب بانک ها، انتقال وجه از یک کارت به کارت دیگر و پرداخت قبوض شرکت های خدماتی است.

پایا:

سیستم پایا به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد را از جانب بانک مبدأ دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال کند. بانک‌ها نیز می‌توانند دستور پرداخت‌های مشتریان خویش را به صورت انفرادی یا انبوه، دریافت و برای پایاپای و انجام در بانک‌های مقصد به «پایا» ارسال کنند.

مرتبط با تسویه: دریافت شماره شبا

سحاب:

سامانه حواله الکترونیکی بین بانکی، سامانه ای است که امکان انتقال وجوه موجود در حساب کارت بانکی یک مشتری را آنی به حساب کارت بانکی خود یا فرد دیگری در سایر بانک های عضو شبکه سحاب فراهم می نماید. سحاب سامانه ای است که به مشتریان بانک امکان می دهد با استفاده از کارت خود بتوانند به هر بانک دیگر عضو مرکز «‌شتاب» حواله کنند.

ساتنا:

سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) سیستم یا نظامی الکترونیک است برای به انجام رساندن تمامی نقل و انتقال‌های الکترونیک میان تمامی بانک‌ها و موسسه‌های بزرگ مالی که بانک مرکزی در مهر ماه 1386 بهره‌برداری از آن را آغاز کرده و تاکنون راهبری این سامانه و همچنین اداره امور روزانه و مسائل عملیاتی را به عهده دارد. این سامانه فقط مبادلات آنلاین را پشتیبانی نمی‌کند. بلکه مشتری می‌تواند با حضور در شعبه‌های بانک خود مبلغ موردنظرش را در این سامانه امن ثبت کند. ساتنا را می‌توان‌ راحت‌ترین راه نقل و انتقال مالی در ابعاد بزرگ به شمار آورد و آن را جایگزین مناسبی برای انواع چک‌های رمزدار بین بانکی دانست.

--------------

مرتبط بخوانید: کارت به کارت 

-------------

تابا:

سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیکی سامانه‌ای است که به نگهداری اوراق بهاداری که ویژگی‌های تعیین شده توسط بانک‌مرکزی را دارا باشند، اقدام می‌کند. این سامانه علاوه بر نگهداری اوراق بهادار (به صورت الکترونیکی) نام و مشخصات دارنده آنها را نیز ثبت می‌کند. صرفاً بانک‌های کشور به این سامانه دسترسی دارند و می‌توانند برای خود یا به نیابت از مشتریان خود، اوراق نگهداری شده در این سامانه را خرید و فروش کنند.

چکاوک:

جای انتقال فیزیکی چک، تصویر چک را بین بانکهای عامل انتقال می دهد و پس از بررسی از سوی بانک ها نتیجه را به بانک مبداء اعلام می کند. چکاوک شامل دو زیر سیستم کلی می باشد که یکی از این زیر سیستم ها امکان نظارت بانک مرکزی و کنترل نقدینگی بر روی گردش کاری چک های بین بانکی برای تمامی بانکهای عضو را میسر می سازد و زیر سیستم بعدی امکان انتقال تصویر چک به جای لاشه چک را فراهم آورده و همچنین می تواند نتیجه بررسی چک در بانک مقصد را به بانک مبداء منتقل نماید.

 

تسویه ها در درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی توسط سامانه پایا انجام می شود و طی سیکل 24 ساعته شاپرکی به حساب مقصد واریز می گردد.

 

پیشنهادی از سراسر مطالب: تسویه درگاه پرداخت سیزپی


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.