سامانه سنا چیست؟

سامانه سنا چیست؟

 

 سامانه‌های زیادی از سمت بانک مرکزی برای رفاه حال مردم راه‌اندازی شده‌اند. سامانه سنا نیز یکی از سایت‌های مفید بانک مرکزی بوده که برای محاسبه و نشان دادن نرخ روزانه ارز سنا ساخته شده است. تمام صرافی میانگین خریدوفروش ارز را ارز سنا در نظر می‌گیرند و این ارز به‌عنوان یک شاخص، میانگین قیمت ارز را در بازار نشان می‌دهد.

 شما درباره سامانه سنا چه می‌دانید؟ اگر می‌خواهید درباره سامانه سنا و ارز سنا بیشتر بدانید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 سامانه سنا چیست؟

 سامانه سنا در اصل سامانه نظارت ارزی است. این سامانه از طرف بانک مرکزی راه‌اندازی شده و اعلان میانگین قیمت ارزی که در صرافی‌ها مبادله می‌شود، وظیفه اصلی آن است. اطلاع‌رسانی روزانه درباره نرخ ارز وظیفه این سامانه است و محلی برای خریدوفروش یا مبادله ارز نیست.

 هدف بانک مرکزی از راه‌اندازی این سامانه، سیستماتیک بودن قیمت ارز معامله شده در بازار است تا قیمت‌ها زیر نظر یک سامانه به همه مردم ارائه شود و بتوان کنترل نسبی روی آنها داشت.

 تمامی صرافی‌ها نیز برای مبادله ارز موظف هستند از سامانه سنا استعلام قیمت بگیرند و در ضمن معاملات ارزی خود را در سامانه سنا ثبت کنند. این سایت در کل مرجعی خوب برای مردم، بازرگانان و حتی خود دولت است تا بتوان در لحظه شاهد نرخ دقیق ارز در بازار باشند.

 

 

ارز سنا به چه کسانی تعلق می‌گیرد

 همان‌طور که اشاره شد نرخ ارز سنا که در سامانه سنا ثبت می‌شود. در صرافی‌ها میانگین قیمت مبادله ارز از این سامانه گرفته می‌شود. این معاملات شامل ارز دولتی نیز می‌شوند که از ارز آزاد قیمت کمتری دارد.

 اطلاع دارید که ارز در کشور ما تک نرخی نیست و به سامانه‌هایی مانند سنا برای تعیین قیمت نیاز است. بسیاری از کشورهای جهان ارز تک نرخی دارند و به همین دلیل نیازی به ایجاد سایت‌هایی برای تعیین نرخ ارز وجود ندارد.

 

 انواع ارز

 در کشور ما همان‌طور که اشاره شد ارز چندین نرخ دارد که هر کدام به‌منظور خاصی قیمت‌گذاری شده‌اند. در ادامه با انواع ارز در ایران بیشتر آشنا می‌شوید.

 

 ارز دولتی

 ارز دولتی همان‌طور که از نام آن پیداست توسط دولت و برای مصارفی مانند سفر، تحصیل، معالجه بیماران و... به افراد عرضه می‌شود. گرفتن این نوع ارز شرایط و مراحل خاصی دارد. به طور مثال ارز را با قیمت ارزان‌تر باید بخرید و پول آن را از طریق درگاه پرداخت یا بانک پرداخت کنید و مبلغی از این ارز برای چند ماه باید داخل حساب ارزی شما باقی بماند.

 

 

 ارز آزاد

 ارز آزاد؛ ارزی است که دست عموم مردم برای خریدوفروش وجود دارد. قیمت این نوع ارز باتوجه ‌به عرضه و تقاضا جامعه متغیر است. مشکلات اقتصادی، چاپ پول و تورم و... روی قیمت ارز آزاد تأثیرگذار است.

 

 ارز نیمایی

 سومین نوع ارز در کشور، ارز نیمایی است. این ارز برای صادرات و واردات استفاده می‌شود. در حقیقت قیمت این ارز از ارز دولتی گران‌تر و از ارز آزاد ارزان‌تر است. برای دریافت ارز نیمایی، بازرگانان باید در سامانه تجارت ثبت‌نام کنند تا با استفاده از این نوع ارز بتوانند برای صادرات و واردات محصولات مختلف اقدام کنند.

 

 ارز سنا

 ارز سنا میانگین قیمت خریدوفروش ارز در بازار است. در واقع در سامانه سنا این ارز مستقیم قیمت‌گذاری نمی‌شود.

 

 تفاوت نرخ ارز سنا با نرخ ارز نیمایی

 کمی قبل با ارز سنا و نیمایی آشنا شدید. نرخ ارز سنا از ارز نیمایی بیشتر بوده و سامانه سنا فقط میانگین نرخ ارز مبادله شده در بازار و صرافی‌ها را به نمایش در می‌آورد. ارز نیمایی نرخ مشخصی دارد و از طرف دولت تعیین می‌شود.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 ارز سنا به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

 ارز سنا به‌منظور تأمین نیاز افراد نیست و فقط نشان دهنده میانگین نرخ ارز مبادله شده در بازار است. در اصل ارز سنا قابل خریدوفروش نیست و نمی‌توان به‌منظور خاصی از آن استفاده کرد. ارز سنا تنها شاخصی برای نشان دادن وضعیت ارز در جامعه است.

 

 عوامل تأثیرگذار بر نرخ ارز سنا

 عوامل زیادی بر روی نرخ ارزی که در سامانه سنا نمایش داده می‌شود تأثیرگذار است. تعدادی از عوامل مؤثر بر قیمت ارز را در ادامه ذکر شده است.

 · نرخ تورم

 · بدهی دولت

 · ثبات سیاسی و اقتصادی

 

 و در پایان

 نرخ ارز سنا در سامانه سنا به نمایش گذاشته می‌شود. توسط بانک مرکزی این سامانه راه‌اندازی شده تا بر قیمت‌های ارز در بازار نظارت شده و قیمت‌ها تا حد امکان کنترل شود. برای انواع پرداخت‌هایتان از درگاه پرداخت معتبری استفاده کنید. افتتاح حساب کاربری در درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی برای همه کسب‌وکارها رایگان است و برای استفاده از طریق گوشی همراه و کامپیوترهای شخصی به‌دقت متناسب‌سازی شده است. درگاه پرداخت سیزپی امکان پرداخت به‌وسیله کلیه کارت‌های بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند را دارا است. ثبت‌نام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود به‌گونه‌ای که با ثبت‌نام کامل و بی‌نقص شاهد احراز هویت و فعال‌سازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.