روش‌های کلاهبرداری اینترنتی را می‌شناسید؟

روش‌های کلاهبرداری اینترنتی را می‌شناسید؟

 

 افراد سودجو و کلاهبردار راه سوءاستفاده و دزدی را به طور ماهرانه‌ای سریع پیدا می‌کنند و این ماجرا در حیطه فضای مجازی و اینترنتی نیز به شکل‌های مختلف وجود دارد. این نوع کلاهبرداری‌ها توسط پلیس فتا پیگیری می‌شود و کلاهبرداران هر روز نیز داستان و روش جدیدی برای این کار پیدا می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری اینترنتی بیشتر آشنا شویم. از شما دعوت می‌کنم تا انتهای این مقاله همراه ما شوید .

 

 آمار بالای کلاهبرداری اینترنتی

 طبق آمار و ارقام گرفته شده توسط پلیس فتا، کلاهبرداری یا در اصطلاح فیشینگ جرائم سایبری و اینترنتی در کشور بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند و اغلب کلاهبرداران به کارت‌های بانکی که در فضای مجازی و اینترنت استفاده می‌شوند، حمله می‌کنند.

 بیشترین تخلفات در زمان استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی سایت‌ها انجام می‌شوند و آن هم به این دلیل که افراد به دلیل آگاهی نداشتن وارد صفحات جعلی می‌شوند و با وارد کردن اطلاعات کارت و حساب بانکی خود اطلاعات لازم را به کلاهبرداران می‌سپارند.

 

 فیلتر کردن پرداخت‌یارها

 مثال گنه کرد در بلخ آهنگری و به شوشتر زدن سر مسگری را شنیده‌اید؟ مثال این روزهای کلاهبرداری‌های اینترنتی است. پلیس فتا زمانی که گزارش کلاهبرداری از حساب بانکی را دریافت می‌کند، در مرحله اول پرداخت‌یاری که مشتری از آن استفاده کرده است را مسدود می‌کند!

 این کوتاهی و کلاهبرداری اغلب ربطی به شرکت‌های پرداخت‌یار ندارد و بی‌دقتی مشتریان و سوءاستفاده کلاهبرداران موجب این نوع کلاهبرداری اینترنتی می‌شوند. شما که با ما همراه شده‌اید، روش‌های رایج برای کلاهبرداری اینترنتی را می‌شناسید؟ در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم. با ما همراه شوید؟

 

 شبیه‌سازی درگاه پرداخت

 همان‌طور که اشاره کردیم رایج‌ترین روش کلاهبرداری اینترنتی از طریق ساخت صفحات شبیه درگاه‌های پرداخت اینترنتی است. این شبیه‌سازی معمولاً با کمترین اختلاف با صفحات اصلی ساخته می‌شوند. برای اینکه بتوانید جلوی این نوع کلاهبرداری‌ها را بگیرید باید قبل از وارد کردن اطلاعات بانکی خود در صفحه آن را امتحان کنید.

 سیستم فیشینگ که روی صفحات پرداخت از سوی کلاهبردارها نصب شده است، می‌تواند اطلاعات کارت بانکی را ذخیره کند و آنها از این اطلاعات به‌راحتی سوءاستفاده کنند.

 

 کلاهبرداری اینترنتی

 قبل از اینکه از سایتی خرید کنید، نماد الکترونیک آن را چک کرده و صفحه پرداخت هر کسب‌وکاری هم باید با به‌صورت واضح آدرس شاپرک را بدون حرفی اضافی یا کم داشته باشد.

 

 استفاده از اپلیکیشن‌های متفرقه

 برای انتقال پول یا استفاده از رمز دوم از هر اپلیکیشنی استفاده نکنید. بانک‌ها یک اپلیکیشن مخصوص به خود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید رمز اینترنتی یکبار مصرف داشته باشید. استفاده از اپلیکیشن‌های متفرقه سبب می‌شود تا کلاهبرداران بتوانند از اطلاعات حساب شما سوءاستفاده کرده و به‌راحتی اقدام به سرقت موجودی حساب شما کنند.

 برای جلوگیری از افتادن در دام این شیوه کلاهبرداری اینترنتی، حتماً تمام اپلیکیشن‌های بانکی خود را از سایت رسمی بانک مربوطه دانلود و نصب کنید.

 

 روش کاهش کلاهبرداری‌های اینترنتی

 

 استفاده از درگاه پرداخت معتبر

 هر ایمیل یا لینک پرداختی را باز نکنید. با وارد کردن اطلاعات کارت‌بانکی خود در هر لینک پرداخت و درگاه پرداختی احتمال اینکه مورد حمله سایبری و کلاهبرداری اینترنتی قرار بگیرید، بسیار زیاد است.

 بانک‌ها و از همه مهم‌تر بانک مرکزی وظیفه کم کردن این نوع جرایم بانکی را دارند و باید برای آنها تمهیدات حساب شده‌ای در نظر بگیرند. در حال حاضر نیز با اعتبارسنجی تراکنش‌ها این کار را آسان‌تر کرده و افراد می‌توانند تراکنش‌ها را درست پیگیری کنند.

 استفاده از رمز دوم یک بار مصرف

 استفاده از رمز دوم یکبار مصرف کمک می‌کند تا کلاهبرداران نتوانند از اطلاعات بانکی شما سوءاستفاده کنند؛ اما دقت داشته باشید که کلاهبرداران اینترنتی هر روز راهکار جدیدی را برای کلاهبرداری پیدا می‌کنند.

 

 خرید از سایت معتبر

 گاهی کلاهبرداران به روش‌های غیراصولی درگاه پرداخت برای سایت خود می‌گیرند و از این طریق از اطلاعات بانکی افراد سوءاستفاده می‌کنند. در وهله اول به داشتن اینماد سایت توجه داشته باشید و جست‌وجوی ساده سابقه سایت یکه قصد خرید از آن را دارید پیدا کنید.

 

 و در پایان

 شما در این مقاله با کلاهبرداری‌های اینترنتی و راه‌های آن و اینکه از این کار جلوگیری کنید آشنا شدید. درگاه پرداخت سیزپی با داشتن مجوز از بانک مرکزی و شاپرک درگاه امنی برای کسب‌وکار شما و مشتریانتان است. شما با استفاده از سیزپی نمی‌گذارید که کلاهبرداران از اطلاعات کارت‌بانکی مشتریان شما دزدی شود؛ چراکه سیزپی اقدامات لازم برای مقابله با این جرایم اینترنتی را در نظر گرفته است.

 رضایت کاربران و تلاش برای فراهم کردن محیطی امن برای پرداخت از اهداف سیزپی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت‌نام و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و... با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.