رمیتنس چیست

رمیتنس چیست

تعریف رمیتنس ( Remittance )

رمیتنس به فرایند انتقال پول از کشوری به کشور دیگری بر بستر اینترنت گفته می شود. این اصطلاح از کلمه remit گرفته شده است که به معنی وجه رساندن است. در گذشته انتقال پول از کشوری به کشور دیگر راه‌های سخت و با کارمزد بالا مانند صرافی‌ ها صورت می گرفت اما امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات در حوزه مالی و به وجود آمدن رمیتنس، انتقال وجه به دشواری گذشته نیست و نقل و انتقال پول را بین کشورهای مختلف به ویژه برای نیروی کار مهاجر آسان شده است. با استفاده از ابزار رمیتنس یک نیروی کار خارجی می تواند درآمد خود را به حساب فردی دیگر در کشور دیگر که همان وطنش است، منتقل کند.

رمیتنس و تولید ناخالص داخلی

مهاجرت دلایل زیادی دارد و می‌تواند علت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد؛ اما یکی از دلایل مهمی که باعث مهاجرت افراد می‌شود، پیدا کردن یک شغل و منبع درآمد است. در حال حاضر حدود ۲۵۸ میلیون نفر در خارج از کشور خود زندگی می‌کنند. مهاجران در کشورهای دیگر، همیشه به دنبال تعامل با کشور مبدا و البته خانواده خود هستند که یکی از جنبه‌های این تعامل، می‌تواند مسائل مالی باشد. بسیاری از مهاجرانی که در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند، بخشی از درآمد خود را به وطن‌شان می‌فرستند تا بتوانند به لحاظ مالی به خانواده خود کمک کنند.

 رمیتنس نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد. طبق آمار در سال ۲۰۱۴، مبلغ ۴۳۶ میلیارد دلار به کشورهای درحال‌توسعه ارسال‌شده است و پرداخت های رمیتنس، موجب ایجاد یک جریان مالی بزرگ میان کشور ها می شود. در سال ۲۰۱۴، ۵۸۳ میلیارد دلار آمریکا بین کشور های مختلف مبادله شد که ۴۳۶ میلیارد دلار آن توسط کشور های در حال توسعه دریافت شد.  به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ مهاجران مکزیکی که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده بودند، بیش از ۴۲ میلیارد دلار به کشور خود فرستادند که بسیار بیشتر از درآمد حاصل از فروش نفت بود.

کدام کشورها بیشترین خروج رمیتنس و کدام یک بیشترین ورود رمیتنس را دارند ؟

رمیتنس در بعضی از کشور ها بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی ( GDP ) را به خود اختصاص داده است. برای مثال کشور نپال در سال ۲۰۱۴، حدود ۲۵% از درآمد ناخالص داخلی خود را از طریق رمیتنس های وارد شده به این کشور به دست آورد. بیشترین مشتری رمیتنس هم کارگران و متخصصان هندوستان و چین هستند که سالانه ده‌ها میلیارد دلار از طریق رمیتنس ارسال می‌کنند. از طرفی بیشترین مقدار رمیتنس انجام شده به ترتیب در کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، انگلستان، آلمان، کانادا، فرانسه، روسیه، ایتالیا و اسپانیا انجام شده است. یعنی بیشترین مبلغی که به شیوه رمیتنس از کشورها خارج شده است به ترتیب از این کشورها بوده و از طرف مقابل کشورهای دریافت کننده بیشترین رمیتنس‌ها هند و چین هستند. رمیتنس ها موجب می شود تا ساکنان کشور های توسعه نیافته حساب های بانکی بیشتری جهت دریافت این مبالغ باز کنند، در نتیجه به صنعت بانکداری این کشورها کمک می کند.

مرتبط بخوانید: دریافت پول از طریق لینک پرداخت

 

رمیتنس را از چه طریق انجام می دهند ؟

رمیتنس معمولا از طریق سرویس‌های سنتی مانند بانک‌ها، پی‌پال ( PayPal )، وسترن‌یونیون ( Western Union ) و مانی‌گرام ( MoneyGram ) انجام می‌شود. اما امروزه بازیکنان جدیدی ایجاد شده‌اند که در تلاش‌اند تا صنعت را تغییر دهند؛ شرکت‌های جدیدی کار در بازار رمیتنس را شروع کرده‌اند و پتانسیل شبکه فعلی را بهبود بخشیده‌اند. برخی از این شرکت‌ها محصولات پرداخت برون‌مرزی کارآمد و شفافی ارائه می‌دهند. از این بازیکنان می‌توان به

وردرمیت ( WorldRemit )

ترنسفروایز  ( TransferWise )

رمیتلی ( Remitly )

اشاره کرد. این شرکت‌ها، گزینه‌های مختلفی به انتقال‌دهنده ارائه می‌دهند و فرستنده می‌تواند با استفاده از حساب‌های بانکی، کارت اعتباری یا کارت نقدی، پرداخت خود را انجام دهد. آنها همچنین می‌توانند چگونگی تحویل پول به گیرنده را انتخاب کنند.

حواله رمیتنس

رسیدی است که از طرف مشتریان برای ارائه دهندگان خدمات ( استارت آپ هایی که در این زمینه فعالیت می کنند) ارسال می شود تا آن ها اطمینان یابند که پرداخت ها صورت گرفته است. حواله های رمیتنس شامل اطلاعاتی مهمی مثل شماره حساب، مبلغ، تاریخ ثبت و … هستند. با وجود اینکه صدور این حواله ها الزامی نیست، اما موجب می شوند تا طرفین از تطابق مبالغ ارسالی و دریافتی اطمینان پیدا کنند، این حواله ها برابر با یک رسید پرداخت نقدی است.

در کشور ما نیز همانند کشورهای دیگر، این کار از طریق برخی استارت آپ ها صورت می گیرد و این استارت آپ ها کار پرداخت دانشجویی خارج از کشور، ثبت نام در آزمون های بین المللی، خرید از وب سایت های خارجی و ... را انجام می دهند، اما در ایران با توجه به مشکلات تحریم این حوزه به طور جدی به پیشرفتی نرسیده است. تحریم‌های بین‌المللی، ما را از اتصال آنلاین به سیستم‌های درگاه پرداخت بین‌المللی محروم کرده است اما شاید در آینده با وجود یک راهکار جامع، حوزه رمیتنس رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ایجاد درگاه پرداخت


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.