تراکنش ناموفق چرا اتفاق می افتد؟ ؛ بررسی انواع علل و راه حل آن

تراکنش ناموفق چرا اتفاق می افتد؟ ؛ بررسی انواع علل و راه حل آن

 

یکی از موضوعاتی که به طور معمول در تراکنش های بانکی وجود دارد این است که افراد گاها با خطاهایی به عنوان تراکنش ناموفق مواجه می شوند. مجموعه ای از علل و عوامل هستند که در بروز این مساله دخیل می باشند و به عبارتی می توان گفت، مشکل تک علیتی نیست.

در این مقاله قرار است که به این موضوع بپردازیم و عمده دلالیلی که باعث می شوند چنین خطایی رخ دهد را مورد بررسی قرار دهیم. در نهایت نیز راهکار رفع این مشکل را نیز به شما خواهیم گفت. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تراکنش ناموفق چیست؟

حتما یکبار هم که شده تجربه کرده اید که هنگام خرید از یک وبسایت، زمانی که در درگاه پرداخت اینترنتی یا درگاه بانکی وبسایت فروشگاه مذکور می باشید، بعد از این که تمامی اطلاعات به درستی وارد گردید، پیغامی روی صفحه مشاهده می شود با عنوان این که : تراکنش ناموفق است. یا حتی زمانی که از کارتن بانکی خود خرید کرده اید و بعد از تایید رمز کارت بانکی تان در مواردی مشاهده می شود که دستگاه پوز خطای تراکنش ناموفق را نمایش می دهد.

تراکنش ناموفق به طور خلاصه به شرایطی گفته می شود که در ان مبلغ مشخصی از حساب یک شخص حقیقی یا حقوقی کسر گردیده اما به حساب مقصد واریز نشده است. به همین دلیل گفته می شود که فرایند خرید نیز به شکل ناقصی پیش رفته و نیازمند پیگیری خواهد بود.

البته نباید نگران باشید. زیرا که بانک ها در هنگام رخداد این اتفاق ناخوشایند برای مشتریان در کوتاه ترین زمان ( که معمولاً 24 ساعت می باشد)، تمامی هزینه کسر شده را به حساب افراد بازمیگردانند.

این موضوع در اثر چه عامل یا عواملی رخ می دهد؟ آیا در بروز این خطا صرفاً کاربر یا مشتری دخیل است یا سامانه ارائه دهنده خدمات بانکی؟

برای پاسخ گویی به این سوال باید گفت که تراکنش ناموفق می تواند ناشی از هر دو طرف، یعنی کاربران و ارائه دهندکان خدمات بانکی باشد. بنابراین نباید صرفاً یکی از دو طرفین را محکوم نماییم. بلکه باید موضوع پیش آمده را بررسی کرده و علت به وجود آمدن این خطا را رفع نمود.

تراکنش ناموفق و بررسی علت های آن

یکی از دلایلی که برای تراکنش های ناموفق برشمرده اند، بروز اختلالات در اتصال اینترنت می باشد. زیرا در هنگام پیگیری روند پرداخت و جا به جایی یکسری وجوه بانکی، نیاز است که اتصال اینترنت به طور کامل مناسب باشد تا درگاه  های بانکی اطلاعات مورد نیاز را دریافت و ثبت کنند.

زمانی که به هر دلیلی در زمان پرداخت مبلغ به شکل انلاین یا از طریق دستگاه های پوز، اینترنت دچار مشکل شود شاهد هستیم که تراکنش نمی تواند روند موفقیت آمیزی داشته باشد.

از دیگر مواردی که می توان به عنوان منشا بروز تراکنش های ناموفق برشمرد، موارد زیر هستند:

1.    مشکوک بودن یکسری از تراکنش ها در هنگام انتقال وجه و عدم پذیرش بانک با هدف بررسی های بیشتر و پیشگیری از بروز هر گونه تخلف از سوی افراد حقیقی و حقوقی

2.    بروز اشتباه در هنگام وارد کردن رمز اول و رمز پویا و نیاز به تکرار رمز به شکل درست

3.    عدم رعایت سقف برداشت از حساب در هنگام تراکنش و نمایش خطا به کاربران

4.    عدم موجودی کافی و نمایش خطا برای کاربران برای آگاهی و افزایش موجودی حساب شان

5.    ارائه اطلاعات نادرست یا اشتباه مثل تاریخ انقضا و (CVV2) 

6.    عدم ارائه اطلاعات صحیح کارت مقصد برای جا به جایی مبلغ

7.    و...

در کنار عوامل فوق علل مختلف و متعدد دیگری نیز می توانند دخالت مستقیمی روی تراکنش های ناموفق شما داشته باشند که تعدادی از آن ها را ذکر نمودیم. بنابراین با آگاهی و شناخت از آن ها می توانید تا حد زیادی از مواجهه با چنین خطایی جلوگیری کنید یا این که بعد از رخ دادن چنین شرایطی به راحتی و بدون استرس در صدد رفع و پیگیری تراکنش ناموفق خودتان برآیید.

 

نحوه بازگشت هزینه بعد از تراکنش ناموفق

پیگیری مبلغ کسرشده در روند یک تراکنش ناموفق به طور کلی نیازمند اقدامات جدی نخواهد بود. زیرا به طور کلی این هزینه به شکل خودکار ( اتوماتیک) پس از گذشت مدت زمان 24 ساعت تا   72نهایتاً ساعت به حساب شما بازگردانده خواهد شد. در نتیجه بدون هیچ نگرانی امکان تکرار خرید تان را خواهید داشت.

اما اگر به هر دلیلی (که در موارد بسیار استثنایی این شرایط رخ میدهد) این هزینه به حساب شما واریز نگردید به راحتی با تماس گرفتن با پشتیبانی های بانک خود می توانید درخواست کنید که مبلغ به شما عودت داده شود.

خاتمه

در این مقاله ای که مطالعه نمودید از تراکنش ناموفق صحبت کردیم و عللی که به طور عمده در بروز آن نقش ایفا می کنند را ذکر نمودیم. در نهایت نیز در خصوص نحوه پیگیری برای عودت وجه کسرشده نیز اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم.

خوش بختانه با گسترش تکنولوژی و رشد نرم افزار هایی که انواع درگاه های پرداخت الکترونیکی استفاده می کنند بروز این خطاها کاسته شده و افراد به اطمینان خاطر بیشتری می توانند روند کارهای پرداختی شان را انجام دهند.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.