تاریخچه صنعت پرداخت

تاریخچه صنعت پرداخت

شروع فعالیت در صنعت پرداخت الکترونیک در ایران از سال 1350 انجام شد، به این صورت که 4 سال بعد از اختراع اولین دستگاه های خود پرداز بانکی در جهان، بانک تهران با خرید تعدادی از دستگاه های ATM  و نصب و راه اندازی آن ها وارد حوزه پرداخت الکترونیک شد.

از اواسط دهه 70 مجددا دستگاه های خود پرداز بانکی و کارت های بانکی به صورت گسترده  مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن با افزایش تقاضا از سمت کاربران، منجر به افزایش این سرویس ها و ابزار های پرداخت شد. بانک ها و موسسات مالی خود را با این تغییر بزرگ آماده کردند و خدمات خود را به صورت غیرحضوری به مردم ارائه دادند. در این دوره،  بانک ها با مشکلات و چالش هایی روبه رو بودند مانند: تامین کارت ها و دستگاه های ATM، نصب، نگه داری، پول گذاری و امنیت این دستگاه ها، انجام مسائل مربوط به سرقت، چاپ و پشتیبانی کارت ها، دانش تولید نرم افزار های بانکی، هم چنین هر بانک فقط کارت مخصوص به خود را قبول می کرد. 

سپس با به وجود آمدن شبکه شتاب بانک مرکزی، در شبکه الکترونیکی بانک ها پیشرفت بیشتری حاصل شد و مردم بانک هایی را ترجیح می دانند که عضو شبکه شتاب باشند. پس از آن شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک که به نام PSP معروف هستند، راهکارها و محصولاتی را  به دارندگان کارت های بانکی ارائه کردند که می توان  به دستگاه های Pos، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و کد های Ussd را اشاره کرد.

بعد از پیشرفت ها، کار و تلاش زیاد در صنعت پرداخت کشور، شاپرک که شبکه الکترونیکی پرداخت کارت است، از سال 1391 جهت ساماندهی صنعت پرداخت در کنار شبکه شتاب کار خود را شروع کرد و 12 شرکت PSP از شبکه شتاب به شبکه شاپرک منتقل شدند.

بیشتر بدانید: اسامی 12 شرکت PSP

به طور خلاصه یک پرداخت الکترونیکی می تواند به صورت پرداخت کالا یا خدمات در اینترنت تعریف شود که شامل تمام عملیات های مالی با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند: کامپیوتر، تلفن هوشمند و تبلت است. پرداخت آنلاین بلافاصله انجام می شود، راحت است و زمان زیادی نمی گیرد و برای زندگی امروزه ما که با سرعتی سریع اتفاق می افتد بسیار کارامد است. بر اساس آمار های انجام شده استقبال از پرداخت های آنلاین و خرید های اینترنتی در بین کاربران ایرانی روز به روز افزایش می یابد.

در پست های بعدی اطلاعات بیشتری از درگاه پرداخت برای شما قرار می دهیم....

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.