بانکداری دیجیتال

بانکداری دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژي و ابزارهاي الکترونیکی و هوشمند همچون اینترنت، شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه هوشمند ماهیت رفتاری مشتریان تغییر پیدا کرده است و در نتیجه فضای کسب و کار ها نیز با تغییرات زیادی همراه بوده است. امروزه مصرف کنندگان خدمات مالی تمایل زیادی به سمت استفاده از تلفن هاي هوشمند و سایر ابزارهای الکترونیکی دارند. تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال از موضوعات جدید این روز های صنعت بانکداری می باشد.

تعریف بانکداری دیجیتال

بانکداری دیجیتال یکی از موارد تحول دیجیتال می باشد. بانکداری دیجیتال مفهوم جدیدی در صنعت بانکداری است که هدف آن غنی ساختن سرویس های استاندارد آنلاین و موبایلی از طریق به کارگیری فناوری های دیجیتال است. بانکداري دیجیتال به معناي دیجیتالی نمودن تمام فعالیت ها و خدمات بانکداري سنتی است که پیش از این تنها در شعب فیزیکی، در اختیار مشتریان قرار می گرفت. این خدمات شامل:

  • افتتاح حساب، برداشت و انتقال پول
  • مدیریت حساب
  • دریافت وام و بازپرداخت اقساط
  • پرداخت قبض و موارد مشابه

بانک ها باید در جهت افزایش رضایت مشتریان و بهبود تجربه کاربری آن ها، فعالیت و خدمات خود را به دیجیتالی نمودن پیش بگیرند. بانکداری دیجیتال طیـف گسترده اي از سرویس ها، محصولات، فرایندها، فعالیت ها، وظایف، ابزارها، کانال ها و مدیریت مشتریان و ... را تحت تأثیر قرار می دهد.

بانکداری دیجیتال و بانکداری سنتی

بانکداری دیجیتال از بانکداری سنتی یک قدم جلوتر است زیرا که در بانکداری آنلاین بسیاری از فعالیت ها به صورت آنلاین قابل انجام هستند و رابطه مشتریان با بانک دیجیتال به صورت کاملا آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری و فیزیکی است. در صورتی که در بانکداری سنتی ضروری است که افراد برای دریافت خدمات مورد نظر خود به شعبه مراجعه کنند و بانکداری در این مدل وابسته به مکان و زمان است. در حال حاضر اکثر بانک‌های دارای شعب فیزیکی نیز خدماتی مانند بانکداری آنلاین و یا اینترنت بانک را ارائه می‌ کنند که این نشان از اهمیت بانکداری دیجیتال می باشد.

مزایای بانکداری دیجیتال

 بانکداری دیجیتال، مزایا و منافعی برای بانک ها  و مشتری ها دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • سهولت در انجام امور بانکی براي کاربران و مشتریان
  • بهبود خدمات و محصولات
  • افزایش انعطاف پذیري و چابکی
  • بهبود تجربه مشتری
  • خدمات بانکی  24*7 و در دسترس بودن از طریق تلفن همراه
  • هزینه عملیاتی پایین‌تر برای بانک ها

به کمک فناوری‌های شناختی و هوش مصنوعی می‌توان به بانک‌ها مزیت دیجیتالی شدن بخشید و به بانک‌ها کمک کرد تا در رقابت در دنیای فینتکی از سایر رقبا جا نمانند. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در مواردی مانند اتخاذ تصمیمات موثر، رابط‌های تعاملی واقع گرایانه مانند چت بات ها، شناسایی کلاهبرداری و تقلب‌ها، کشف الگوی مبارزه با پولشویی و ایجاد پیشنهاداتی مناسب سازی شده به مشتریان کمک خواهد کرد.

هوش مصنوعی به زودی به یکی از فرایند های بانکی تبدیل خواهد شد و باعث ایجاد تکامل و نوآوری می شود. هوش مصنوعی به بانک‌ها کمک خواهد کرد تا از نیروی انسانی و کامپیوترها در تعامل با یکدیگر و به صورت بهینه استفاده کنند تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها راندمان و بازدهی را بالا ببرند. همه‌ی این مسائل نشان می‌دهد که آینده‌ای روشن و چشم‌اندازی وسیع در انتظار صنعت بانکداری نشسته است تا به کمک هوش مصنوعی به آن دست یابد و تحقق ببخشد.

پرداخت آنلاین نیز یکی دیگر از مصادیق بانکداری دیجیتال می باشد. درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی ارائه دهنده راهکار های نوین در جهت تسهیل فرایند پرداخت می باشد. لینک پرداخت، درگاه پرداخت، کارتخوان مجازی، فاکتور آنلاین همه از محصولات و خدمات مجموعه سیزپی می باشد که منجر به  تحول در صنعت پرداخت شده است.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.