بانکداری باز چیست؟

بانکداری باز چیست؟

 

 یکی از مسائل مهم اقتصادی در هر جوامعی، موضوع بانکداری است. پیشرفت فناوری در کل دنیا روی امور بانکداری نیز تأثیر زیادی گذاشته است. این پیشرفت‌ها مفاهیم جدید مانند بانکداری باز را وارد دنیای اقتصاد و بانکداری کرده‌اند.

 مفهوم بانکداری باز چیست؟ این مفهوم به‌عنوان راهکاری نوین برای صنعت بانکداری معرفی شده است و قرار است تغییرات زیادی در آن به وجود بیاورد. اگر شما هم مشتاق هستید تا بدانید بانکداری باز قرار است چه تحولاتی در صنعت بانکداری ایجاد کند با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

 

 بانکداری باز چیست؟

 بانکداری باز، روش جدیدی در صنعت بانکداری است که می‌تواند تمامی امور مالی، بانک‌ها و فین‌تک‌ها، داده‌ها و APIهای خود را به شکلی ایمن و تحت کنترل درآورد و با هم به اشتراک بگذارد. در بانکداری باز، بانک‌ها کلیه داده‌ها و APIهای خود را به‌صورت کاملاً امن و کنترل‌شده با شخص ثالثی به اشتراک می‌گذارند. این اشتراک‌گذاری نیز به‌منظور ارائه خدمات جدید به مشتریان انجام می‌شود.

 

 آشنایی با مفاهیم کلیدی بانکداری باز

 در بانکداری باز مفاهیم جدید استفاده می‌شود که بهتر است با کلیدی‌ترین آنها آشنایی داشته باشیم. در ادامه با سه مفهوم کلیدی این نوع بانکداری بیشتر آشنا می‌شوید.

 داده‌ها

 اطلاعاتی که از حساب‌های بانکی و تراکنش‌ها یا اعتبارات در بانک‌ها ذخیره می‌شوند با نام داده‌ها شناخته شده و کاربرد دارند.

 

 رابط‌ها یا APIها

 رابط‌های برنامه‌نویسی بسیار پر کاربرد APIها هستند. این رابط‌ها اجازه می‌دهند که به داده‌های بانکی دسترسی داشته باشند و آن‌ها را پردازش کنند.

 

 کنترل

 کنترل به معنای نظارت مشتریان بر داده‌های مالی خود است. اینکه چه افرادی روی اموال مشتریان نظارت یا حتی دسترسی دارد، در نگهداری اموال بسیار مهم است و مشتریان باید کنترل کاملی روی این موضوع داشته باشند.

 

 مزایای بانکداری باز کدام‌اند؟

 

 بیشتر شدن دسترسی به خدمات مالی

 افراد و کسب‌وکارها در بانکداری باز می‌توانند به‌راحتی و محدودیت بسیار کم به تمامی خدمات مالی دسترسی داشته باشند. این ویژگی در بانک‌های سنتی وجود ندارد و افراد از این نوع خدمات محروم هستند.

 

 کم شدن هزینه‌ها

 در این سیستم نوین بانکی با استفاده از اتوماسیون، میانجی‌ها حذف شده و با کمک فناوری‌های جدید، هزینه‌ها به حداقل می‌رسد.

 

 استفاده از نوآوری‌ها

 بانکداری باز در صنعت بانکداری از نوآوری‌ها بیشتر استفاده می‌کند و به همین دلیل رقابت بیش‌تری میان بانک‌ها ایجاد می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا بانک‌ها بتوانند خدمات بهتر و پیشرفته‌تری را به مشتریان ارائه دهند.

 

 معایب بانکداری باز

 

 مشکلات امنیتی

 حفاظت از اطلاعات مشتریان بسیار اهمیت دارد و بانکداری باز ممکن است به مسائل امنیتی حساب‌های بانکی صدمه بزند. این نوع بانک‌ها دسترسی ساده‌تری دارند و باید برای آنها تدابیر امنیتی قوی‌تری در نظر گرفته شود.

 

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 نبود حفظ حریم خصوصی

 بانکداری باز، اطلاعات شخص مشتریان را نگهداری می‌کند و این موضوع سبب اعتراض بسیاری از مشتریان شده است.

 

 تبعیض در دسترسی

 بانکداری باز به مشتریان دسترسی‌های متفاوتی می‌دهد که این مشکل سبب اعتراض بسیاری از مشتریان است.

 

 چالش‌های بانکداری باز

  • چالش‌های فنی
  • چالش‌های قانونی
  • چالش‌های فرهنگی
  • چالش‌های امنیتی
  • چالش‌های رقابتی
  • چالش‌های پذیرش مشتری

 

 و در پایان

 نمونه‌های موفقی از بانکداری باز در ایران و جهان وجود دارد که با کمی جستجو قطعاً با نام آنها آشنا خواهید شد. این نوع بانک‌ها قادر به ارائه درگاه پرداخت به کسب‌وکارها نیستند و شما در این مواقع می‌توانید از پرداخت‌یارها درگاه پرداخت اینترنتی دریافت کنید.

 انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی ازآن‌جهت مهم است که درست کارنکردن آن منجر به ترک سایت توسط مشتری و در نتیجه ازدست‌دادن فروش می‌شود از طرف دیگر پایداری و عملکرد صحیح درگاه پرداخت به تکرار خرید منجر می‌شود چیزی که آینده کسب‌وکار را شکل می‌دهد.

 اگر هم در میانه راه هستید باز هم دیر نیست و می‌توانید به درگاه پرداخت امن و سریع سیزپی سوئیچ کنید و از خدمات مهندسی شده آن بهره ببرید، افتتاح حساب کاربری در درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی برای همه کسب‌وکارها رایگان است و برای استفاده از طریق گوشی همراه و کامپیوترهای شخصی به‌دقت متناسب‌سازی شده است. درگاه پرداخت سیزپی امکان پرداخت به‌وسیله کلیه کارت‌های بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند را داراست. ثبت‌نام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود به‌گونه‌ای که با ثبت‌نام کامل و بی‌نقص شاهد احراز هویت و فعال‌سازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود.

 برای کسب اطلاعات بیشتر جهت آشنایی با شرایط دریافت درگاه پرداخت با کارشناسان ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.