بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک

از آن دورانی که مردم برای انتقال پول و دیگر کارهای بانکی باید در صف های طولانی بانک می ایستادند دیگر گذشته است. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های بانکی، کارهای بانکی خیلی راحت تر و سریع تر انجام می شود. شروع بانکداری الکترونیک در جهان از آمریکا از سال ۱۹۹۴ آغاز شده است و در ایران از سال ۱۳۷۰ بانک ها به سمت بانکداری الکترونیک و اینترنتی حرکت کردند و در سال ۱۳۸۱ شبکه شتاب ” شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی ” آغاز به کار کرد.

بیشتربخوانید: تاریخچه صنعت پرداخت

 

بانکداری الکترونیکی ( e-banking ) با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته سخت افزاری و نرم افزاری تمامی فرایند بانکی را در بستر اینترنت به صورت الکترونیکی بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان در بانک مدیریت می کند. به دلیل اینکه بیشتر افراد برای انجام فعالیت های روزانه خود از اینترنت استفاده می کنند در نتیجه بانکداری الکترونیک، عملیات بانکی را برای کاربران راحت تر کرده است. بانکداری الکترونیک شاخه های مختلفی دارد که عبارت است از : بانکداری اینترنتی، باتکداری تلفنی( تلفن بانک)، اینترنت بانک، بانکداری مبتنی بر دسگاه های خودپرداز( ATM )، بانکداری بر اساس پایانه های فروش( POSبانکداری بر پایه شعبات الکترونیکی

مهم ترین مزیت بانکداری الکترونیک ارائه خدمات به کاربران به صورت 24 ساعته و بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی می باشد. از دیگر مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان افتتاح حساب و مدیریت سریع و آسان چند حساب بانکی، امکان انجام پرداخت قبض و انتفال وجوه، بررسی راحت گردش حساب ها و موجودی، انجام تمام امور بانکی در 7 روز هفته به صورت 24 ساعته و استفاده از خدمات گسترده بانکی مانند: دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

تقریبا همه بانک ها به سمت بانکداری الکترونیک پیش می روند زیرا با مزیت هایی که برای کاربران دارد، بیشتر  افراد حاضر نیستند که برای انجام کارهای ساده بانکی به بانک بروند و ترجیح می دهند از طریق کانال های ارتباطی بانکداری الکترونیک (موبایل بانک، دستگاه کارتخوان، لپ تاب ) کار خود را انجام دهند. هم چنین شیوع ویروس کرونا استفاده از این خدمات را بیشتر کرده است.

بانکداری الکترونیک مشکلاتی نیز دارد؛ سرقت اطلاعات بانکی از طریق ایجاد صفحه‌های مشابه درگاه‌های پرداخت الکترونیک بانک‌ها (فیشینگ)، دزدی هویت اشخاص و پی بردن به اطلاعات خصوصی افراد مانند اطلاعات حساب بانکی از جمله مواردی است که می‌تواند بانکداری الکترونیکی را تهدید کند.

حتما بخوانید: جلوگیری از فیشینگ  

امروزه با توجه به گسترش تجارت الکترونیک، امروزه برای هر محصول و خدماتی، فروشگاه های آنلاین بسیاری وجود دارد، حتی اکثر فروشگاه های سنتی برای افزایش فروش خود هرکدام وب سایت و یا شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند.مشتریان در هر مکانی که باشند تنها با چند کلیک می توانید محصول مورد نظر خود را بخرید پس بنابراین یکی از نیازمندی های افرادی که صاحب یک کسب و کار آنلاین هستند درگاه پرداخت می باشد. بانکداری الکترونیک این مورد را نیز ارائه می دهد. درگاه پرداخت یکی از مولفه های اصلی سیستم پردازش پرداخت الکترونیکی است که وظیفه پردازش و ارسال اطلاعات تراکنش های انجام شده به بانک صاحب فروشگاه را دارد.

مرتبط بخوانید: درگاه پرداخت امن 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.